Dela med er av era sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 717
K

kbr

Hej kan ni inte dela med er av era sadelprobelm.

Hur och när började ni märka att något inte stod rätt till?

När började ni förstå att det var sadeln?

Hur betede sig hästen tex vid sadling och ridning?

Har hästen fått några menn efter att haft sadlar som inte har passat?

Har ni till sist hittat eran sadel som passar båder dig och din häst?

Hur reagerade hästen på eran nya sadel?

Har ni fortfarande probelm med det som den opassande saden har åstakommit?

:banana: Karin :banana:

Sv: Dela med er av era sadelproblem

Min häst rasade i vikt vid pälsfällning, och då såg jag att sadeln var alldeles för bred. Provade sadlar hit och dit och hittade till slut en sadel som funkade bra. De problemen vi hade i ridningen sa min tränare berodde på brist på rutin hos oss båda, att det skulle bli bättre desto mer vi red. (vi hade problem med galoppfattning, och att han sprang in i galoppen istället för att göra en lugn galoppfattning, svårt att samla sig osv) När jag köpte den nya sadeln så kunde han göra dessa saker mkt lättare. Sedan så blev det sämre igen, men då jag skulle sälja honom köpte jag ingen ny. Sedan ångrade jag mig och behöll honom istället, och då provade jag sadlar efter hand. Hittade ett par som gjorde att hästen gick jättebra och var himla lätt att rida.
Men sedan så var dom inte lätta att få tag på, månaderna gick och till slut blev det en bomlös Torsion dressage som vi trivs med.

Hästen ahr inte fått några skador efter illa passande sadlar.

Pållan har vuxit ur sadlar efter hand och när hon var fullmusklad upp dagades nästa problem, hon är så rak i ryggen att när hon kommer till arbete blir ryggen nästan konvex:eek:
Hon gick helt enkelt inte frammåt utan var en tassande mockasin som inte tog ut steget ordentligt utan att tjafsa om det.
Har en sadel med rak bom och har anpassat den med stoppningen.
Det enda problem jag skulle se nu är att hon växer ur även denna men det är bara att skaffa en lika dan i storleken större om än dyrt:smirk:

Jag har haft problem med sadlar många ggr. Första gången jag insåg att sadeln inte passade var när den låg uppepå hans rygg och rullade istället för att ligga still som den gjoert tidigare, inga reaktioner jag minns från hästen. Köpte mig en westernsadel, när hästen breddat sig ytterligare tryckte den mot manken, den här gången var jag inte snabb nog att byta, idag har han tyvärr fått ca tre vita strån på varje sida av manken från trycket (skäms enormt över detta) men jag kände inte att jag var kunnig nog att säga emot de som var bättre på sadlar än mig som sa att sadln var vid nog för en ardenner och att jag bara inbillade mig trycket.
Köpte ny sadel som låg bra, hästen började ge allt igen istället för att göra som jag bad om utan det där lilla extra och fortsatte muskla och fick en trevlig manke med mycket muskler runt. Sedan efter 3-4 månader så var vi åter där igen, han gjorde som jag bad om, men inget mer... Sålde sadeln utan att vänta på vidare problem och köpte mig en dressyrsadel som har legat ok (han har inte haft ont el visat obehag) men som inte har hjälpt honom att utvecklas heller så nu sparas det till en ST Dressage.

Hej kan ni inte dela med er av era sadelprobelm.

Hur och när började ni märka att något inte stod rätt till?
Förra våren.

När började ni förstå att det var sadeln?
Ganska omgående. Dock var jag själv om att ha den åsiketn. Han hade även ett kortare steg ena sidan fram på små volter. När veterinär sedan böjde benen utan reaktion så antog jag att det var ryggen och började leta ny sadel.
Hur betede sig hästen tex vid sadling och ridning?

Har hästen fått några menn efter att haft sadlar som inte har passat?
Nej, tror inte det. Hästen har även haft en del låsningar, men de fanns troligen där innan jag började rida honom och han gick som travhäst. men har har problem med spänningar i kroppen, om de enbart beror på låsningar, eller även sadelproblem kan jag inte säga.

Har ni till sist hittat eran sadel som passar båder dig och din häst?
Nej:( . Letar fortfarande.

Hur reagerade hästen på eran nya sadel?
Först köpte jag en utprovad kieffer förra sommaren, och det funkade någon månad, sen började han slå mot skänkeln m.m. Så här i efterhand undrar jag om den inte var felutprovad redan från början:mad: . Konsulterade kiropraktor och massör, så han reds bara sopradiskt under hösten. Kieffern gick sönder och skickades på lagning. I december hade jag varit utan sadel i drygt två månader och då åkte vi in och krävde att de provade ut en annan. Dock så har jag fortfarande inte hittat någon som passar.:(

Har ni fortfarande probelm med det som den opassande saden har åstakommit.
Till och från har vi stora problem med spänningar i ryggen. Kan bero på att jag ännu inte hittat någon bra sadel. Hästen måste jobba för att hålla ryggen igång, och det är svårt just nu med all snö.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 911
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 238
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka