Delad ekonomi

Jag tillhör skaran som vill ha semiuppdelad ekonomi. Gemensam ekonomi för boende, hushåll ink. vardagsmat och gemensamma restaurang besök, samt gemensamt sparande, där var och en pytsar in efter relativ inkomst. Och uppdelad ekonomi för det som inte är gemensamt, som hobbies, kläder, fika med vänner m.m.

Jag är inte så förvånad att olika personer trivs med olika upplägg, men när jag läser tråden känns det som att jag/vi tillhör de få som har en begränsning för ekonomin 🤣:cautious: Jag skulle nog vara mer okej med att alla pengar är våra pengar och var och en kan spendera som den vill, om jag kände att vi aldrig slår i taket. Men det vet jag ju att vi gör, och då måste vi prioritera. Och för att inte behöva fråga om varje grej å ena sidan eller att riskera att ha tomt på kontot när jag ska betala den fina klänningen jag hittat å andra sidan, så gillar jag uppdelade ekonomi för det som bara rör en själv. Då kan jag prioritera själv och har bättre koll på in- och utflöde själv. Betalar man allt med kreditkort kan man visserligen lättare undvika att behöva lämna klänningen i butiken, men prioriteringsproblemet kvarstår ändå.
 

Jag tillhör skaran som vill ha semiuppdelad ekonomi. Gemensam ekonomi för boende, hushåll ink. vardagsmat och gemensamma restaurang besök, samt gemensamt sparande, där var och en pytsar in efter relativ inkomst. Och uppdelad ekonomi för det som inte är gemensamt, som hobbies, kläder, fika med vänner m.m.

Jag är inte så förvånad att olika personer trivs med olika upplägg, men när jag läser tråden känns det som att jag/vi tillhör de få som har en begränsning för ekonomin 🤣:cautious: Jag skulle nog vara mer okej med att alla pengar är våra pengar och var och en kan spendera som den vill, om jag kände att vi aldrig slår i taket. Men det vet jag ju att vi gör, och då måste vi prioritera. Och för att inte behöva fråga om varje grej å ena sidan eller att riskera att ha tomt på kontot när jag ska betala den fina klänningen jag hittat å andra sidan, så gillar jag uppdelade ekonomi för det som bara rör en själv. Då kan jag prioritera själv och har bättre koll på in- och utflöde själv. Betalar man allt med kreditkort kan man visserligen lättare undvika att behöva lämna klänningen i butiken, men prioriteringsproblemet kvarstår ändå.
Ja, precis. Jag kan inte se hur det skulle vara lättare att hålla koll på två personers ekonomi än bara sin egna? Helt gemensam ekonomi måste ju för den större merparten av människor ändå vara såpass begränsad att man måste ha koll på utgifterna kontra inkomsterna och spenderutrymmet? Det är väl få som kan lägga hur mycket pengar som helst på vad och "bara dra det gemensamma kortet"?

Och att som någon beskrev att helt lämna över ansvaret för något så viktigt som ekonomi och inte ens SE sina räkningar, det har jag svårt att föreställa mig (jag surar fortfarande över att ex till mig drog fötterna efter sig så djälva länge med att byta från ett elbolag som är ett av mina hatobjekt när jag flyttade in i hans bostad)

Jag har nog alltid varit mån om ha kontroll över mitt liv, och med mitt yrke så blir man väldigt cynisk...
 
Ett svindyrt klädesplagg ger inte trevnad för någon annan än bäraren. En motorcykel ger inte trevnad för partnern om denna inte är intresserad av motorcyklar.
Jag tycker ju att min sambo är bra läcker i sina svindyra kostymer. Det ger mig nöje.
Och min sambo tycker att jag är ball som tant med MC och gillar att se mig i ridbyxor.
Så jo, vi har nöje av varandras påhitt.
 
Jag tillhör skaran som vill ha semiuppdelad ekonomi. Gemensam ekonomi för boende, hushåll ink. vardagsmat och gemensamma restaurang besök, samt gemensamt sparande, där var och en pytsar in efter relativ inkomst. Och uppdelad ekonomi för det som inte är gemensamt, som hobbies, kläder, fika med vänner m.m.
Jag också. Min hobby är privatekonomi med sparande och investering för att så småningom kunna sluta jobba i förtid. Kan bara föreställa mig hur frustrerad jag hade blivit över typ
- Yeeeees! Hundra tusen undanlagt i år! Så glad att jag har lyckats hålla mig till ett fåtal Traderaköp och i övrigt inte shoppat något!
- Aa nej alltså jag måste byta cykel inför en kompistur till Järvsö så sammantaget går det trettiofem tusen nu i juni. Men bra kämpat!

Samtidigt har vi samma inställning till mat hemma och ute, samt till boende, så där delar vi 50/50.

Edit: Vi har inte gemensamt sparande dock, men resten instämmer jag i.
 
- Yeeeees! Hundra tusen undanlagt i år! Så glad att jag har lyckats hålla mig till ett fåtal Traderaköp och i övrigt inte shoppat något!
- Aa nej alltså jag måste byta cykel inför en kompistur till Järvsö så sammantaget går det trettiofem tusen nu i juni. Men bra kämpat!

Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
 
Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
Sambon hade tänkt köpa en traktor idag. Vi har redan två på gården. Hade vi haft gemensam ekonomi hade det absolut varit något vi kunnat bli osams över 🤷
 
Jag också. Min hobby är privatekonomi med sparande och investering för att så småningom kunna sluta jobba i förtid. Kan bara föreställa mig hur frustrerad jag hade blivit över typ
- Yeeeees! Hundra tusen undanlagt i år! Så glad att jag har lyckats hålla mig till ett fåtal Traderaköp och i övrigt inte shoppat något!
- Aa nej alltså jag måste byta cykel inför en kompistur till Järvsö så sammantaget går det trettiofem tusen nu i juni. Men bra kämpat!

Samtidigt har vi samma inställning till mat hemma och ute, samt till boende, så där delar vi 50/50.

Edit: Vi har inte gemensamt sparande dock, men resten instämmer jag i.

Med gemensamt sparande menar jag främst till gemensamma saker som boende, resor, bil etc. Eget sparande har vi också.
 
Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
Är man ett barn om man vill lägga 35 000 på en hobby? Jag fattar inte? Vad är problemet?
Så länge räkningarna blir betalda?
 
Hur tänker ni som äger gård ihop?

Om den ena partnern har hästar, vill renovera upp stallet, byta taket på stallet, bygga ridbana, köpa transport mm kostar ganska många tusenlappar.

den andra partnern är inte hästintresserad och har ingen nytta av detta, kanske kan låna transporten och köra grejer nån gång. Har heller inga dyra intressen.

hur ska detta betalas? Ska det betalas av den hästintresserade? Eller av båda då gården ägs gemensamt?
 
@Thera jag undrar också.

För mina hästar har i maj och juni kostat typ det. Tur jag inte har en man så jag får spendera mina pengar på vad jag vill utan att bli kallad för barn.

Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?

En kompis till mig har delad ekonomi med sin sambo. Hon är deltidssjukskriven, han jobbar heltid.
Hon bekostar allt kring barnen, vilket gör att hon är hänvisad till loppisar och Tradera för att ha råd med kläder till dem.
Han lägger sina pengar på fotbollsresor till England, aktier, whisky och enduro.
Total mardröm!
 
Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
Alltså han får supergärna göra så. Önskar av miljöskäl att han oftare hade köpt begagnade cyklar men det är svårt p.g.a. specifika önskemål och ovanlig storlek. Jag hade haft svårare att acceptera det om de köpbesluten på påverkade mitt ganska extrema sparande.
 
Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?

En kompis till mig har delad ekonomi med sin sambo. Hon är deltidssjukskriven, han jobbar heltid.
Hon bekostar allt kring barnen, vilket gör att hon är hänvisad till loppisar och Tradera för att ha råd med kläder till dem.
Han lägger sina pengar på fotbollsresor till England, aktier, whisky och enduro.
Total mardröm!
Mitt ex skulle absolut kunna köpa en cykel för 35.000:- eller mer utan att diskutera det med mig innan. Han hade gott om pengar, varför skulle han inte få köpa vad han ville?

Jag skulle aldrig be honom om lov för att köpa vad jag ville ha för mina egna pengar.

Sen att jämföra normalt fungerande människor som tar ansvar för sin ekonomi med en rövhatt är ju helt orimligt, det förstår du väl själv? Att hon väljer att leva med en rövhatt är väldigt tragiskt, men det gör ju inte att vi normalt fungerande, ansvarstagande människor inte ska få spendera våra pengar som vi vill.
 
Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?

En kompis till mig har delad ekonomi med sin sambo. Hon är deltidssjukskriven, han jobbar heltid.
Hon bekostar allt kring barnen, vilket gör att hon är hänvisad till loppisar och Tradera för att ha råd med kläder till dem.
Han lägger sina pengar på fotbollsresor till England, aktier, whisky och enduro.
Total mardröm!
Jag tycker att det är skönt att han kan och "får" göra det. Han har inga skulder utom bo- och studielån, inga konstiga beteenden kring kreditkort, bra marginaler i sin löpande ekonomi ... Köpbeteendet matchar inte alls mina egna mål med ekonomin bara, så jag är glad att det inte har någon effekt på mina valmöjligheter.
 
Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?
Ja, det är ju det som är bra med uppdelad ekonomi, så länge de gemensamma utgifterna blir betalda så påverkar det inte den andre om jag köper ny utrustning eller om man, som mitt ex som köpte Lego för 10.000 en sommar för sin löneökning.
Varför skulle det behövas en diskussion om något annat än hur kul det kommer bli och vad han planerat att bygga.
 
Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?

En kompis till mig
Med gemensamt sparande menar jag främst till gemensamma saker som boende, resor, bil etc. Eget sparande har vi också.

Hur tänker ni som äger gård ihop?

Om den ena partnern har hästar, vill renovera upp stallet, byta taket på stallet, bygga ridbana, köpa transport mm kostar ganska många tusenlappar.

den andra partnern är inte hästintresserad och har ingen nytta av detta, kanske kan låna transporten och köra grejer nån gång. Har heller inga dyra intressen.

hur ska detta betalas? Ska det betalas av den hästintresserade? Eller av båda då gården ägs gemensamt?
Jag tänker att man får göra nån beräkning på om byggandet höjer värdet eller om det är en förlustaffär
 
Spontant och helt från ingenstans tänker köpa en cykel för 35 000?
Utan diskussion innan?

Det är väl en enorm skillnad mot löpande, förväntade utgifter?

En kompis till mig har delad ekonomi med sin sambo. Hon är deltidssjukskriven, han jobbar heltid.
Hon bekostar allt kring barnen, vilket gör att hon är hänvisad till loppisar och Tradera för att ha råd med kläder till dem.
Han lägger sina pengar på fotbollsresor till England, aktier, whisky och enduro.
Total mardröm!
Jag är rätt säker på att en rövhatt som inte betalar för sina barn kommer vara en rövhatt oavsett vilken uppdelning av ekonomin man har.
Varför står inte han för kostnader för sina barn liksom...
 
Jag blir nog mest förvånad över att det verkar finnas de som har 100% gemensam ekonomi, alltså där man delar på exakt alla utgifter. Det hade jag aldrig velat ha! I min relation tjänar vi ungefär lika mycket båda två och delar lika på allt som har med boendet att göra samt mat och resor/nöjen som vi gör tillsammans. Vi har även delvis gemensamt sparande (pengar som används vid reparationer, renovationer och större inköp till hemmet). Utöver det gör vi precis vad vi vill med våra pengar. Jag hade aldrig orkat känna att jag skulle behöva "be om lov" för att lägga pengar på t.ex. träning eller nya skor och när min sambo köpte en pizzaugn för typ 10 000 kr förra året var det väldigt skönt att inte behöva bry sig om det överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 036
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 953
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 113
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp