Bukefalos 28 år!

Deltidsarbete och försäkringskassan

Oregano

Trådstartare
Nästa vecka är sonen inskolad och klar på dagis och maken återvänder till jobbet efter sin föräldraledighet. Jag kommer då att gå ner på 75%. Men redan innan jag ens har börjat inser jag att det kommer att bli svårt att hålla 7:30-14:30 varje dag. Det är utbildningstillfällen, möten, studiebesök osv som gör att det kommer att bli en del fulla dagar iallafall. Dessa dagar får pappan ta ut en kvarts föräldradag och hämta sonen från dagis.

Min fråga är nu hur vi smidigast gör med försäkringskassan? Att ringa och ändra varje gång känns inte som något alternativ, jag har inte tid att sitta i telefonkö. Går det att månad för månad i efterskott så att säga ange på internet vilka dagar vi vill ta fp för?

Jag kan säkert få vissa svar om jag loggar in på fk, men då måste jag starta datorn och den är sällan på eftersom iPhone finns. ;)
 
Sv: Deltidsarbete och försäkringskassan

När jag pratade med försäkringskassan sa handläggaren att när man hade ett pågående ärende så kunde man lägga in föräldraledigheten när man ville, bara den var inlagd den 20:e, så utbetalningen kom i tid.

Enligt henne så kan man alltså ansöka om dagar i efterhand så länge man gör det innan 20:e samma månad. Jag antar att de resterande dagarna kan man lägga in på nästa månad. :)
 
Sv: Deltidsarbete och försäkringskassan

Det låter ju kanonbra! :idea: Jag har ju ett pågående ärende till oktober ut. Betyder det att jag bara kan gå in före den 20:e och ange vilka dagar jag vill ta även om det skiljer sig från det jag förbestämt? Det senaste gäller väl?
 
Sv: Deltidsarbete och försäkringskassan

Pågående ärende har jag fattat att man har så länge man har föräldradagar kvar att plocka ut. :P

Men om du lagt in hur och när du ska ta ut dagar redan så tror jag inte det går att ändra på webben. Jag brukar lägga in en månad i taget och när jag börjar jobba om en dryg månad lägger jag nog bara in veckovis. Då slipper man krånglet med att ringa till dem för att ändra... :p
 
Sv: Deltidsarbete och försäkringskassan

Okej, jag får väl helt enkelt ringa och fråga hur jag ska göra. Men jag bara avskyr deras jäkla telefonkö! :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom jag inte orkar sitta i försäkringskassans långa telefonkö så kollar jag om någon här har koll på frågan först. Efter barnet...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 081
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 736
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn P g a hög arbetsbelastning på FK, kom helt enkelt inte fram på telefon så tänkte jag att buke har säkert svaret :) Min hjärna kokar...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp