Bukefalos 28 år!

Outgrundliga äro Försäkringskassans vägar...

aemaria

Trådstartare
P g a hög arbetsbelastning på FK, kom helt enkelt inte fram på telefon så tänkte jag att buke har säkert svaret :)

Min hjärna kokar snart efter alla funderingar kring föräldraledighet, fk, och uttag av dagar...

Det här med att man måste vara sysselsatt 5 dagar/vecka för att behålla sin SGI när barnet fyllt 1 är ju det som rör till det mest tycker jag!
Min karl har mycket lediga vardagar eftersom han jobbar hela dygn i stöten så i vår när lillen fyllt 1 tänkte vi turas om att vara hemma. Jag jobbar när han har ledig tid. Jag kommer fylla på med fp-dagar så jag behåller min SGI. Men hur blir det med min man? Han har inte tagit ut några dagar ännu förutom de 10 vid förlossningen. Han har vikariat och inte riktigt 100% - det kan variera litegrann. Vi har klurat på om han ens ska plocka ut några fp-dagar men då är frågan om han måste göra det för att behålla sin SGI. Eller behöver man inte tänka på det om man överhuvudtaget inte blandar in försäkringskassan?
 
P g a hög arbetsbelastning på FK, kom helt enkelt inte fram på telefon så tänkte jag att buke har säkert svaret :)

Min hjärna kokar snart efter alla funderingar kring föräldraledighet, fk, och uttag av dagar...

Det här med att man måste vara sysselsatt 5 dagar/vecka för att behålla sin SGI när barnet fyllt 1 är ju det som rör till det mest tycker jag!
Min karl har mycket lediga vardagar eftersom han jobbar hela dygn i stöten så i vår när lillen fyllt 1 tänkte vi turas om att vara hemma. Jag jobbar när han har ledig tid. Jag kommer fylla på med fp-dagar så jag behåller min SGI. Men hur blir det med min man? Han har inte tagit ut några dagar ännu förutom de 10 vid förlossningen. Han har vikariat och inte riktigt 100% - det kan variera litegrann. Vi har klurat på om han ens ska plocka ut några fp-dagar men då är frågan om han måste göra det för att behålla sin SGI. Eller behöver man inte tänka på det om man överhuvudtaget inte blandar in försäkringskassan?

Jag vet inte exakt, men om han ändå har lediga dagar och således inte förlorar någon inkomst borde väl hans SGI vara oförändrad?
 
Hans vik når inte riktigt 100% så frågan är om han måste fylla på med fp-dagar för att skydda sgi:n
 
Om du menar att han inte tar föräldradagar utan är hemma med barnet under "ledig" tid så kan ju omöjligt SGI röras.
 
Nä han har jobbat 100% tidigare.
Har han jobbat 100 % innan och nu jobbar mindre än 100% så måste han fylla upp mellanskillnaden med föräldradagar för att behålla SGI på 100 %. I annat fall åker han ner på SGI baserad på nuvarande arbetstid.

Jobbar han 90 % så måste han fylla upp med 10 % vilket borde vara en halvdag per vecka när 100 % är 5 dagar per vecka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 643
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 223
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Eftersom jag inte orkar sitta i försäkringskassans långa telefonkö så kollar jag om någon här har koll på frågan först. Efter barnet...
Svar
7
· Visningar
1 125
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Någon som är bra på det här med Försäkringskassan? Sitter i telefonkö dit men tänkte någon här kanske vet. Jag ska vara föräldraledig...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp