Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir beklämd när jag ser grannen träna sin breton :(.

Hur apporteringstränar jägarna i denna tråd?
 
Så är det och jag vill ju gärna ha lite tryck och en nypa allvar i mina hundar, samtidigt som de också ska vara mentalt stabila, vänliga och hanterbara.
Där har en del avlat åt annat håll under min frånvaro inom rasen, på väldigt lugna, snälla och -i mitt tycke då- nästan lite "mesiga" hundar, så jag är glad för att han är den typ av hund jag gillar och enligt mig så är han således en ypperlig och väldigt rastypsik hane :D

De är ju gårdshundar som självständigt ska hålla efter skadedjur, ormar etc och de ska också larma och hålla inkräktare borta, samt klara av att (i grupp) fösa hjordar av djur. Aussien har dock alltid räknats som en ganska "mild" terrier, men det är ändock en terrier och ska ha lagom av även de bitarna anser jag, även om det där fulla gårdshundlivet inte längre är deras huvudsakliga syfte.
Jag gillar sättet du resonerar (och jag önskar mer av det även i min egen ras). Jag tror att genom att respektera rasens ursprung, så dels får vi raser där skillnaderna inte bara handlar om pälsfärg, dels tror jag att det ger bättre möjligheter att avla på sunda individer.

Jag kan vara lite hemmablind. I min ras finns det mycket exteröra konstigheter som jag tror skulle gå att hantera bättre om fler hundar körde lc och om vi värderade sådana meriter högre. Vi har en möjlighet att ha kvar kontakten med vad Podengo var utan att plåga harar
 
Jag gillar sättet du resonerar (och jag önskar mer av det även i min egen ras). Jag tror att genom att respektera rasens ursprung, så dels får vi raser där skillnaderna inte bara handlar om pälsfärg, dels tror jag att det ger bättre möjligheter att avla på sunda individer.

Jag tror att det är en bristvara inom många raser där hundarna ursprungligen haft en uppgift och alltså inte från begynnelsen var rena sällskapshundar, men som numera är det och därmed ska "anpassas" till den livsstilen och för mig blir det fel när man avlar bort vad som gör aussien till den terrier det är/har varit eller när man inom fauvearna vill avla bort det allrounda och avla fram rena rå/harhundar.

Vill man inte ha en alert, modig och framåt terrier att jobba och vara aktiv med, så köp något annat i sällskapsväg där syftet alltid har varit mest sällskap och vill man inte allroundjagande hund, så köp en drever/tax då istället för att ta en allroundjagande ras och avla bort det som gör den till just en fauve.

Märker ju själv i "mina" raser att jag är hyfsat ensam i mitt tänk, men jag har mina mål och det brukar visa sig att när det kommer till kritan så behövs min typ av avel också. Just det har redan hänt med en av de raser jag inte längre föder upp. Plötsligt är de efterfrågade, egenskaperna som jag avlade på, men när jag höll på så var inte mitt tänk kring helheten så poppis och jag fick mycket skit som ville behålla ursprungsanvändningen så mycket som det gick, när andra avlade på snävare egenskaper.

Tänker att som uppfödare ska man göra det man tror på, ha ett mål för helheten som man vill ha och sträva dit helt oavsett vad andra kan tänkas ha för synpunkter på det.

Det kommer ju ta rätt många generationer innan jag nått mitt mål när det kommer till aussien misstänker jag, men nånstans måste jag ju börja och målet som jag vill nå, vilken typ av hund, vilken mentalitet osv har jag klart för mig :)
 
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.

Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.

Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.
 
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.

Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.

Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.
Ja, det är ju bra om även sämre hundar går bph och så, då blir ju statistiken mer korrekt.
 
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.

Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.

Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.

Som @Wingates skriver, det är oerhört viktigt och bra för rasstatistiken att även hundar med ”svagare” (i brist på bättre ord) mentalitet går BPH/MH. Om bara de hundar med bra mentalitet går ut, så får ju rasen en missvisande statistik där mentaliteten ser bättre ut än vad den egentligen är, rasmässigt sett.

Det är ju i ras/gruppsammanhang som mentalitetsverktygen kommer till sin rätta användning, inte på individnivå :).
 
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.

Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.

Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.

Tycker absolut att du ska anmäla. Jag gick nyss MH med min unghund, med misstanken om att vi skulle få bryta vid något tillfälle. Jag fick rätt, men det är ju viktigt att sådant också syns.
 
Jag fattar din kommentar men "sämre hundar" gjorde lite ont. Svårt att tänka i de termerna om sin bästa kompis ;).
Fast jag tänker (som många med mig) att det är ju exakt samma hund som åker till testet som hem igen. Din bästa vän är ju inget annat bara för att ni gjort testet.

Jag gör testerna för rasens skull och för de uppfödare som är seriösa.
Jag tycker det är viktigt när man har en rashund att dom håller en hög standard jmf med blandisarna och hundar från "valpfabriker", eftersom blandisar och oseriösa uppfödare får ut nästan lika mycket per valp som de seriösa uppfödare som lägger massor med tid och energi på raserna bevarande.
För när jag står inför att köpa valp så vill jag hitta de där guldvalparna från en seriös uppfödare, så det blir lite "hjälp till självhjälp" ;)
 
Som @Wingates skriver, det är oerhört viktigt och bra för rasstatistiken att även hundar med ”svagare” (i brist på bättre ord) mentalitet går BPH/MH. Om bara de hundar med bra mentalitet går ut, så får ju rasen en missvisande statistik där mentaliteten ser bättre ut än vad den egentligen är, rasmässigt sett.

Det är ju i ras/gruppsammanhang som mentalitetsverktygen kommer till sin rätta användning, inte på individnivå :).

Jag har fått för mig (det vill säga har inget att backa upp det med) att de mentalt stabila sheltiesarna är överrepresenterade vid mentalbeskrivningarna. Tänker stt de som jobbar hårdast för att få en "mentalt bra" valp också är de som vill utvärdera sina egna hundar :idea:.
 
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.

Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.

Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.

Tycker absolut du ska gå! Gick BPH utan skott 2017 med min hane med risk för avbrutet BPH pga lite svajig mentalitet. Han klarade sig igenom det på ett jättebra sätt, mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat tro. Som andra säger, viktigt att utvärdera även hundar med svagare mentalitet.

Dessutom är det sjukt KUL att se sin hund på dessa beskrivningar. Gick med ungtiken igår (lagt upp protokollet i BPH tråden) och det är alltid lika intressant :D
 
Jag fattar din kommentar men "sämre hundar" gjorde lite ont. Svårt att tänka i de termerna om sin bästa kompis ;).
Ah sorry! Tänkte enbart i termer av mentalitet, inget annat! :) Har ju själv haft en hund som hade dålig mentalitet, men han var högt älskad ändå för han hade många andra fantastiska sidor - och din hund är ju lika älskad och fin oavsett resultat på bph.
 
När det gäller mentalbeskrivningen, så är det ju också just det en beskrivning. Utifrån en beskrivning kan man ju också föra en diskussion om vad som är önskvärt i en viss ras. Alla spindlar kanske inte SKA se likadana ut.

Ibland är jag nästan besviken att Pysslingen växte ur en del av sin urhundskaraktär. Jmf med shibor och basenij är han snart en labrador.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
962
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp