Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev väldigt glad på vår kvällspromenad idag :D

Humla är som sagt rätt skeptisk till andra hundar och jag har jobbat mycket med att få hundmöten till positiva upplevelser för henne. På promenaden ikväll passerade vi ett hus där en hund brukar skälla ut oss från balkongen. Humla brukar inte bli så jättestörd av detta (närmare avstånd är svårare), men det är ett bra träningstillfälle. Idag skällde inte hunden först, så Humla spanade lite efter den. Och när den väl såg och och började skälla så vända Humla glatt mot mig för att få godis :o:love: Precis som en liten målbild jag haft, men inte uppnått tidigare :D
 
Gissar att det är spökålder? För visst är hon i den åldern där det är rimligt? I så fall är det vettigt att bara avleda, är det mer av ett vaktbeteende är antagligen skvallerträning en bättre väg att gå, men det låter ju typiskt spökigt. Vill du ha mer utförligare svar tror jag det är bättre att skapa en egen tråd då jag vet att det önskas att "vettiga" diskussioner inte hålls i en evighetslång uppdateringstråd. :)

Jag vet inte? Hon är över året och har löpt, så det är väl lite sent? Min känsla är att hon vaktar mig - samtidigt vill hon ju fram och kolla av personen i fråga, så det är ju inte på något vis så att hon ställer sig i mellan oss och skäller ut eller något.

Ska ändå börja fundera på allvar på det här med skvaller. Våra hundmöten skulle kunna vara väldigt mycket bättre, så skvaller känns som grejen...
 
@Takire
Jag gick faktiskt BPH med min hund alldeles nyligen. Det var många 1 och 2.
Rätt rastypisk om man tittar på spindeln på hunddata. Väldigt bra info om sin egen hund och den som bedömde gav väldigt bra feedback så att man gick där ifrån med en väldigt positiv känsla. :)
Jag blev själv förvånad över att jag hade så bra uppfattning om min hund som jag hade, hon betedde sig som jag upplever henne i vardagen.
Vilket gör att jag känner mig något tryggare med att jag inte är helt värdelös som hundägare och kan läsa av min hund hyfsat.
Inte glad i människor, inte leksugen, hon var inte energisk (men det förvånade mig inte heller, är det inte kuta som gäller kan det vara).
Skällde ut gubben och skramlet utan att riktigt mena det (även om det vid ett tillfälle ska ha poppa upp lite allvar).
Det enda som förvånade mig var skottet, vi sover med fönstret öppet under december månad, de jagas runtikring samt att hon har varit med när det skjutits på klubben tidigare.
Hon fick en tvåa, vilket jag tar till mig och lägger på minne.

Eftersom jag har ofta är iväg med mina hästar så är det rätt skönt att hon kan gå lös utan att studsa fram till varenda människa för att hälsa.
Hon hade minnesbilder av läskiga gubben t.ex. och släppte det inte helt, även om vi tågade på efteråt. (Hon kom ihåg att hon hade blivit överraskad). Samtidigt så ska man vara med i stallet i vardagen så MÅSTE man lära sig omgående att man är en liten skit som ska passa sig för den och den hästen, men inte den. Vilket är precis så hon gör.

Sedan så har vi svårt med belöningar, är hon inte hungrig/ på humör så kräver det mycket för att få henne att intressera sig, det visade sig väldigt tydligt.

Sorry, nu blev det både en uppdatering från mig samt en uppmaning att gå med din hund! :)
 
B91A7982-2697-4E01-9C5D-6A2809FDA45A.jpeg
Skulle beställa en hundkoja råkade beställa en mindre stuga:o Men ingen risk att de inte får plats i alla fall.
 
Nu är Chiko trött på bandaget. Igår så tyckte han att han skulle upp på studsmattan och hoppa med barnen. Innan jag hann fram för att lyfta ner honom igen så hann han hoppa ner och knäckte skenan som han har på benet :meh: Så vi fick skära loss den biten och bandagera om lite snyggt. Tackolov skulle han in på återbesök nu på morgonen så den skulle ändå av.

Så i morse körde jag och lämnade honom i Helsingborg så att benet/armbågen kan utvärderas och förhoppningsvis slipper vi skenan nu. Både hund och matte är sjukt trötta på den. Veterinären sa att dem eg vill ha det skenat i 10-14 dagar, vi är på dag 9 sen skadan, med ett bandage byte dag 3 pga stasning i tassen. Så vi håler tummarna för en obandagerad jycke sen när ja kan hämta honom.
 
Uppdatering: Fick hämta hem Chiko utan bandage men med förmaning om strikt koppelvila i 6 veckor. Kooorta promenader och inget spring eller hoppande. Hur fasen jag ska lyckas hålla han på mattan i 6 veckor är dock en fråga eftersom han i te ens klarar en vecka innan han knäckte skenan.

Gud hjälpe mig! :nailbiting:
 
Sakta men säkert börjar det äntligen gå åt rätt håll med Tripp :) Så länge linan är på lyssnar han skapligt, så idag introducerade jag visselpipan. Ska bli intressant att se hur lång tid det kommer ta innan han accepterar de signalerna!? Man kan ju säga att han har lite egen vilja :meh::nailbiting::love:

Det kändes rätt skönt att få lite bekräftelse att han är svår, min tränare sa att jag måste se på Tripp som ett långtidsprojekt för det kommer ta tid eftersom han är som han är, började känna mig helt korkad för hur svårt kan det vara!? :grin::cry:

Men det är intressant, efter de där katastrofala tävlingarna har han helt ändrat attityd, från att vilja göra allt själv på hans villkor till att faktiskt tycka jag är ganska bra att ha iaf! Han håller sig frivilligt nära mig ifall vi kanske ska göra något roligt. :heart Sedan var det väl lite tur i oturen att Fred skadade sig efter tävlingarna så Tripp fick börja jobba på riktigt med att plocka in och ut träningsfåren varje dag. Inte ett jättejobb men vi går med dem ca 500-600 m genom några hagar.

59404646_2341976629185895_3329793797042208768_n.jpg
 
Idag har Frej varit hos "ny" hundvakt. Han och hans hund är dock kompisar med oss så helt nya är de inte. Frej skulle ha fått vara med dem en del redan i somras/under hösten men jag vågade inte ha Frej tillsammans med annan hund på grund av hans skada. Det gick jättebra idag i vart fall, men Frej åt sin mat med blixtens hastighet. Tänkte nog inte ta någon risk att den hamnade i annans mage :idea:.

Frej trivdes nog väldigt bra med att hänga med både hund- och människokompis idag!

Ikväll har vi noseworkat i ymnigt blötsnöfall. Frej var duktig!
 
Sorry, nu blev det både en uppdatering från mig samt en uppmaning att gå med din hund!

Bara intressant att läsa ändå! :)


Här var vi lite morgontrötta idag. Både hunden och jag hoppade till när alarmet satte igång. Hunden blev klarvaken direkt som vanligt och snart ska vi gå ut och pulsa i snön ( :meh:).
 
Nu har jag köpt massa gotta till hundarna. Utöver det vanliga färskfodret har jag köpt kalkonhalsar, lammben, revben från nöt, fiskfiléer, kycklinglever, kycklingmage, morötter och en påse med blandade frysta bär. Morötter och bär är mest för att de tycker det är gott, och det är ju alltid trevligt att variera hundarnas matupplevelse.

Nu ska jag bara orka dela upp och frysa in kycklinggrejerna i portioner.

Köpte även lite hundgodis. Asni är väldigt lättbelönad med godis men mitt vanliga är så smått och syns så dåligt att det tar för lång tid för henne att hitta det i mitt tycke. Så nu har jag köpt några sorter som är väldigt ljusa och större bitar, förhoppningsvis kommer det göra träningen snäppet smidigare.
 
Då har vi varit lite allmännyttiga också. Rävarna hjälpte mig plocka skräp längs det vanliga rastningsstråket. Asni var så duktig och hämtade en sko långt ner i backen, Tinja hämtade den andra skon och en stor svar soppåse.

Väldigt stolt över Asni! Har aldrig tränat på att hon ska hämta saker jag inte lagt ut, men hon såg Tinja hämta påsen och tänkte väl att hon inte ska vara sämre :D
 
Idag trodde jag en kort stund att det gick åt helvete med Frejs ben igen. Han var lite busig och jag skulle ta ner en leksak från byrån att leka med. Då måste han ha gjort ett skutt för att hinna ta den före, för han halkade och föll med världens duns ner på vänster sida. När han klev upp drog han upp vänster bak och när han prövade att ställa ner det drog han upp det igen direkt...

Nåväl, det fick gå någon minut sedan blev det till att böja och sträcka och klämma och känna. Fick göra allt utan protester och Frej kändes som vanligt. Han haltade inget mer sedan heller så jag har svårt att tro att det var skadan som gick upp. Kanske var det som när man slår armbågen i något hårt när han föll.

Jag undrar verkligen om man någonsin kommer sluta vara rädd :cautious:.
 
Uppdatering: Fick hämta hem Chiko utan bandage men med förmaning om strikt koppelvila i 6 veckor. Kooorta promenader och inget spring eller hoppande. Hur fasen jag ska lyckas hålla han på mattan i 6 veckor är dock en fråga eftersom han i te ens klarar en vecka innan han knäckte skenan.

Gud hjälpe mig! :nailbiting:

Lycka till! Är det Chiko som är fluffvargen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: Nova123
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 484
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp