Den årliga utvärderingstråden!

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare prins_rollo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 6 510
P

prins_rollo

Japp nu börjar det väl bli färdig tävlat för de flesta den här säsongen. Och dags att sammanfatta årets bravader.
Blev det som ni planerat?
Har ni uppfyllt era mål?
Vad har varit säsongens höjdpunkt?
Största missödet?
Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit?

Sv: Den årliga utvärderingstråden!

Japp nu börjar det väl bli färdig tävlat för de flesta den här säsongen. Och dags att sammanfatta årets bravader.
Har ni uppfyllt era mål?
Största missödet?
Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit?

Det har varit ett bra år det mesta blev som tänkt förutom at vi aldrig hann med ngn enstjärnig som planerat och så klart inget Lag-SM innan Tello såldes. Säsongens höjdpunkt får jag nog säga att vinsten i 1OO klass i Hermanstorp på 34,5 straff :d det var en komplett tävling med fin känsla igenom hela tävlingen.
Största missödet var nog ett klantigt stopp från min sida i Ljuslingsbacken, det är inte lätt för Tello o veta vart han ska när inte matte styr :cool:. Både dressyren och hoppningen har blivit bättre under året.

Nu ska ny häst ridas in så ngn fälttävlan lär det inte bli för mig nästa år men jag får åka o heja på alla andra.

Jag är överlag väldigt nöjd med säsongen som dock varit något ojämn..
Blivit placerad sämst trea alla tävlingar utom de två sista som båda slutade med avramling och uteslutning... :o
Men jag är nöjd med säsongen, hästen har gått kanon och känts väldigt säker i terrängen, dressyren är väl det jag varit minst nöjd med.
Han med att debutera lätt klass vilket var målet och där kom vi tvåa och det är nog den tävlingen jag är mest nöjd med. Fick till en helt okej dressyr och terrängen var underbar. Riktigt roligt!

Men som sagt ojämn säsong eftersom pålle skött sig exemplariskt alla starter utom de två sista då han stått emot som attan och varit väldigt istadig. Vi avslutade säsongen med ett bad i Botkyrkas vattengrav, och det var ju helt klart en besvikelse. Hela den tävlingen gick iofs dåligt, har aldrig haft så dålig dressyr, låg bland de sämsta efter dressyren.

Det som helt klart behöver jobbas på till nästa säsong är dressyren och även istadigheten (som jag trodde var borta i år men dök upp igen i slutet av säsongen). Hoppa kan ju hästen och han är egentligen inte tittig mot hindren men det är så mycket annat som måste stämma!
Jag har ju helt klart surfat lite på vågen med min häst och trott att "nu går allt bra" när istadigheten varit som bortblåst.. Men skenet bedrar och där i Waxholm var ja ju rent chockad när han stod emot som han gjorde och hade helt glömt bort att året innan var han ALLTID sådär i terrängen.

Men nu blir det hopptävlingar i vinter och dressyrtrimmning. Ska försöka komma igång med terrängträningen så tidigt som möjligt nästa vår.

Min FT-säsong startade ju väldigt sent men jag är hyfsat nöjd ändå. Han är ju tittig i hoppningen och på färgade hinder i terrängen så mer tävling i banhoppning ska genomföras!

Jag tror fortfarande på honom och att han är lite sen , det är ju inte alla som klarar att gå från debutant till *-ig på 2 säsonger...känns ju som om han "vill" i terrängen även om det ibland blir tilt i skallen!:D

Mer dressyrträning över vintern, inte så mycket hoppträning utan istället hopptävlingar så många vi mäktar med!

Har ni uppfyllt era mål?
Största missödet?

Nej det blev inte alls som planerat för planerat var att inte rida någon ft överhuvudtaget. Började ju i slutet av juli

Tja, jag hade inget mål mer än att tävla så jag vet inte :D

Ja 3 starter i * och 3 placeringar 9:a i Sämsholm , 2:a i Norge, och 5:a i Segersjö samt nästan helt efter planerna i Öveds ** dvs bra dressyr och felfri terräng sen en djupdykning i hoppningen var inte riktigt med på den listan.

Att jag inte red fram tillräckligt mkt och rev en himla massa hinder i Öveds pga det.

Tja det handlar ju bara om ekonomin för min del men eftersom det inte ser ut som det blir några större förändringar så får det väl bli som detta året alltså när andan faller på. Troligvis sen säsongstart även nästa år.

Om det trillar ner pengar så vill jag rida *** igen till hösten nästa år

Bättre, faktiskt:D
Har ni uppfyllt era mål?
Med råge. Min lilla donna har gjort fyra starter, alla i 90-klass. Debuterade i Tranemo och landade någonstans i mitten av resultatlistan efter en medelmåttig dressyr, felfri hoppning och en terräng som var flefri på hinder men med en hel massa tidsfel. Sen var det Hermanstorp med bättre dressyr men 4 extra straff pga att jag red med spö runt banan innan start:grin:, felfri hoppning och felfri terräng och vi slutade som första utanför placering. Nästa start blev i Sämsholm där vi låg tvåa efter dressyr och hoppning (72% i dressyren), men efter missöde med tappad sko i hoppningen som slogs på 20 minuter innan start i terrängen så red jag långsamt och slutade på fjärde plats. Sista starten för i år blev Tranemo. Denna gång lyckades vi med bravaden att i en rejäl brall:o tappa en sko i dressyren:eek: vilket påverkade resultatet en del, felfri hoppning och felfri terräng och en ny fjärdeplacering:laugh:
jag är så grymt nöjd med och imponerad av min hästs sätt att ta sig an terrängen, så alla terrängritterna måste jag nog säga.
Största missödet?
De tappade skorna :crazy:. Känns inte som att hästen är helt lösgjord när den brallar mitt i programmet:rofl:. I Sämsholm blev det jobbigt eftersom hoven gick sönder en del och hovis inte hann slå på den tidigare, vilket gjorde att jag dels blev stressad/orolig och dels inte hann rida fram ordentligt till terrängen.
Nästa år vill jag komma upp i 100-klass:banana:. Blir till att trimma en hel del dressyr i vinter och även en och annan tävling. Annars en del hopptävlingar, såklart.

Har ni uppfyllt era mål?
Största missödet?

Min säsong blev verkligen inte som planerat, vi har haft så mycket att göra denna våren/sommaren att det endast blivit 5 tävlingar.
Målet med Frigg var att fortsätta rida * -stjärnigt efter debuten förra hösten. Det blev inte en enda *. Visserligen har han gått som tåget i 100 klass nollat alla 5 hoppningarna och varit felfri i terrängen alla gånger utan då hans matte glömde en pliktport. Dessutom har han varit placerad 3 av gångerna och precis utanför plac den 4e. Så trots allt känns det som han tagit i rejält kliv framåt i år trots att han inte fått några nya "utmaningar".
Höjdpunkten får väl bli terrängen i sämsholm,där var han superfin och dessutom älskar jag den banan.
Missöde, tja eftersom lasbilen stått hemma i år har vi sluppit de problemen i alla fall...men den största missräkningen var väl den missade pliktporten i Dagstorp.
Inför nästa år försöker jag att inte ha några direkta mål, vi skall rida så mycket vi hinner så får vi se vart det bär oss.

:p det blev bättre! Jag hade inte direkt planerat att rida ngn ft alls faktiskt

Har ni uppfyllt era mål?
Ja eller jag hade iofs inga mål :angel:

Har ju bara två tävlingar att välja på - 3e plac i lätt klass eller seger i debutant på hemmaplan. Säger nog hemmasegern :)

Största missödet?
Har väl inte varit några direkt. Men hade jag ridit bara 2 sek fortare i enköping hade jag vunnit den klassen också, det kan jag reta mig lite lite på

Haha, vi ska försöka säsongsdebutera lite tidigare (än augusti) hoppas jag :D
Om kamelen inte har blivit hoppkamel innan dess...eller dressyrkamel...eller...

Ja och nej, pållen blev halt i slutet av mai, jag var 100% säker på at nu blev det avelsboxen på henne (i en alder av 5år:cry:). Men efter nye skor och 3v vila var hon ohalt och i gång igen. Synd at vi missade 4 tävlingar...

Har ni uppfyllt era mål?

I hoppningen var målet 120cm, det har vi ridit 4 gr nu. I FT var målet 100cm, men vi missade ju 4 tävlingar, så då blev det bara 90cm.
Målet var att vinna Breeders for 5årngar, och vi VANN!!! :D

Vinna Breeders, och at hästen inte blev avelsmerr...

Största missödet?

Ett litet mål var att starta svenska breeders (hästen är reggad SWB), men benen stoppade det...

Målet i 2009 är unghästVM (och vinna Breeders 6åringar). Hästen behöver mer rutin (och ryttare måste lära sig att se avstånder....)

Absolut.

Har ni uppfyllt era mål?
Ja med råge. Vi deb förra året i fälttävlan och gick upp i år i lätt klass. Han har gjort ett strålande år med endast felfria rundor i terrängen. Han även gått under tiden ett par ggr vilket jag är väldigt nöjd med.

Vad har varit säsongens höjdpunkt? Tror nog att jag måste säga att det var Neastved i Danmark där han gjorde en jättefin terrängrunda på en stooor bana. Sedan så måste jag nog säga att sista starten i lördags där vi knep en andra placering smäller rätt högt. Mycket för hans underbara inställning till terrängen.

Största missödet? Det finns eg inget att säga förutom att vi haft lite missförstånd i banhoppningen då. Det har varit hans staka sida eg. Dock har det ju inte varit någon katastrof direkt med två ner som max.

Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit? Helt klart * så tidigt som möjligt. Måste slipa lite mer på dressyren även om den inte är dåligt (mellan 47-60 straff)

Måste säga att jag är så otroligt nöjd med min häst :love:

Har ni uppfyllt era mål?
Största missödet?

Absolut! Jag planerade att rida så många tävlingar som möjligt på så olika platser som möjligt, och med bra känsla - samt ha skoj! Och allt det uppfylldes!

Våra mål är uppfyllda till viss del. Det har varit lite ojämnt, men jag vet vad vi behöver träna på och det känns viktigt.

Säsongens höjdounkt var DM-vinsten :laugh:

Största missödet var nog stoppet i banhoppningen i Botkyrka. Det var i alla fall det som känns mest.. dåligt ;)

2009 ska vi få rutin i lätt klass har jag planerat. Dressyren måste också bli jämn och bra på tävling, den ska inte funka bara när jag är hemma! Annars kör vi bara på i samma spår, det yhar fungerat toppenbra! :)

För dottern blev det en kort säsong. 1 start i april, två veckor senare blev fälthästen skadad på en hoppträning. Återbesök i början av december så får vi se om han är frisk.

Två döttar, flera hästar. :laugh:
Till största delen. Hanna hade velat åka t EM med Vincent men så blev det inte. Helnöjda m Ladyo Dumle.
Har ni uppfyllt era mål?
Både ock. Lady o Dumle m råge. Vinc ännu en 3* så den delen är uppfylld.
Onekligen ett nerslag i BS på Vincent i hopp. Och terrängen i 3*...
Största missödet?
Det finns men vi vill inte hänga inblandade. :o
Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras?
Återkmmer till målen ...
:idea:

Jo häng, häng *klapp klapp klapp* häng,häng *klapp klapp klapp*

Kan ju svara på det här iallafall med mina andra djur eftersom dom inte gått någon fälttävlan i år.

Barcelona är hopphäst igen :angel: och skall åka på en herrans massa 1m -1.10 hoppningar så det nervösa stycket kan återgå till det normala jaget så hon och Fiorino får följas åt på dom nu resten av året. Vad jag har har märkt på henne är att hon blir ännu värre nervös om hon inte utsätts för saker hela tiden, från att ha varit en cool fälttävlanshäst som 5 och 6 åring till en nervig dressyrhäst som 14 åring som är rädd för hennes egen skugga :crazy:

Till nästa år får dom följas åt ut på fälttävlan igen, jag tänkte ta med Barcelona så länge Fiorino går sina debutant och lätt sen är det stopp för hennes del planen är att hon skall betäckas. Målet för henne är ju att hoppa alla gravarna, det gjorde hon så fint förra året i Gärds * .

Fiorinos mål blir att starta * igen när var och hur blir en fråga efter vårens tävlingar,han är ingen dressyrmaskin utan en symaskin :rofl: och vad som behöver förbättras är ju hans dressyr så han kan klara kvalgränsen där så det gäller ju att inte åka på dom tävlingarna där domarna dömer lågt.

gäller ju att inte åka på dom tävlingarna där domarna dömer lågt.

ha ha ha dom tävlingarna vill jag också åka på :p
*Hunter som längtar efter dressyrstraff under 50*

Fiorinos mål blir att starta * igen när var och hur blir en fråga efter vårens tävlingar,han är ingen dressyrmaskin utan en symaskin :rofl: och vad som behöver förbättras är ju hans dressyr så han kan klara kvalgränsen där så det gäller ju att inte åka på dom tävlingarna där domarna dömer lågt.

Annars kan man skaffa sig en dressyrhäst som får BRA poäng!:devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: cassiopeja
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 079
Senast: farin
·
Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 703
Senast: Maoam
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 597
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka