Den bästa paden?!

_jullan_

Trådstartare
Är ute efter en pad som är stötdämpande, inte för tung och som ligger bra under sadeln. Den ska liksom komma upp i "sadelkanalen" och stanna där så hästen får ryggradsfrihet.
Min sadel ligger inte bra med fårskinnspad och har också en gelpad(har en svart, den ordinära skulle jag tänka mig) väger för mycket så de är redan att utesluta.
Men säg era tips och vilka ni haft, vad var bra och dåligt osv.?

Sv: Den bästa paden?!

Vaddå åstadkomma? Den ska vara stötdämpande, ligga bra..det som jag skrivit över.. haha ;)

Jag har lite svårt att se hur en padd ska vara stödämpande när bommen tar upp "stöten" i första hand. En mjuk stoppning är väl det som ska vara stötdämpande?

Kan hålla med om att en luftpadd kan prövas, men jag tycker personligen att det är ett nedköp att tvingas ha padd, kommunikationen med hästen försämras väsentligt.

Om du ska ha en padd måste sadeln vara utprovad för att rida med padd under, annars kommer den ju inte att passa med padden under.

Om du vill ha den "stötdämpande" kan den inte samtidigt vara tunn.

Luftpadden t ex är rätt ordentligt tjock, även med lite luft i.

Väger för mycket? Den kan ju inte väga över ett kg? Ett par stigbyglar måste väga ungefär lika mycket som en gelepadd. Själv har jag en rutnätad, tunn genomskinlig gelepadd, tyvärr drar den ju ner mot sidorna och belastar på det sättet ryggraden med visst tryck.

Tycker inte gelepaddar är optimala.

Det måste ju finnas plats för en pad om det ska passa. din sadel kanske ligger bra utan pad.

Det som är mest stötdämpande är ju som sagt fårskinnspadd ändå... Har du provat en riktig med kanal från Mattes?

Annars så tycker jag Mark Todd har en bra. Den är rätt tunn, lätt och av något skummaterial. Dessutom är den formsydd så att den trycker inte på manken eller ryggraden.
Jag vet inte exakt hur mycket stötdämpande den är men en del borde det göra.
Jag har den på mina hästar utom på den som behöver fårskinn under och tycker inte den påverkar sadeln något speciellt heller.

Sök på MT padd så hittar du nog. Prolight har en en också, fast den har jag inte använt och vet inte om den finns i Sverige heller...

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 473
Senast: Twihard
·
Utrustning Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka