Bukefalos 28 år!

"Den behöver bara en örfil och en recond"

Maran

Trådstartare
Citerar från en annan tråd som jag inte vill kapa.:) Med andra ord - hur storstädar man en dator? Jag har en 4 år gammal stationär dator. Jag kör diskrensning och defrag regelbundet. Jag rensar bort andra filer samt ointressanta program ibland. Trots det har den blivit seg. Jag har inget behov av en nyare och häftigare maskin eftersom denna duger prestandamässigt till det jag gör för närvarande. Däremot tror jag att den skulle må bra av den där örfilen och reconden.;)

Hur gör man?
En steg-för-steg-beskrivning mottages tacksamt eller tips på bra sidor på nätet som beskriver detta mycket pedagogiskt.:)

Mvh
Maran, helt lost vad gäller operativsystem, inställningar m m

Tillägg:
Burken har Windows XP home edition och används nästan bara till surfning (IE), WoW och MS Office 2000. Försedd med antivirusprogram från Norton. Jag tar backup ibland på filer som är värdefulla för mig - bilder, dokument etc - men borde nog göra det oftare.:o
 
Senast ändrad:
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Enklast är väl att använda antingen den systemåterställningspartition som brukar finnas på hårddisken, eller alternativt systemåterställningsskivor som medföljde. Annars är det bra om du har en CD eller DVD med operativsystemet på och genom bios när du startar upp datorn bootar från skivan och formaterar allt och kör in OS igen. Backup allt du vill spara innan.
 
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Tack för tipsen! Tyvärr förstår jag inte särskilt bra pga för många facktermer som jag inte behärskar.

Var hittar man systemåterställningspartition? Systemåterställningsskivor tror jag att jag har. Ska jag starta datorn med den i eller ska jag peta i den när Windows är igång?

Jag har operativsystemet på cd. Vad betyder "genom bios"? Hur gör jag för att boota från skivan? Hur formaterar man allt?
Om jag kör in OS igen måste jag då ladda ned alla 511 uppdateringar från MS som har givits ut under de senaste 4 åren eller finns de kvar i datorn?
Kan det hända något med andra program, drivrutiner för skärm osv?

Beklagar, men min kunskapsnivå här är lååååg.
 
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Stoppa i skivan (Om det är flera brukar nr 1 vara en bra utgångspunkt)

Starta om datorn.

När du ser första bilden där det står (Vad nu din dator har för märke) så tryck knappen som det står på skärmen för att komma till BIOS. Ofta typ F2 eller F11 eller liknande.

När du är inne i BIOS går du till sektionen som heter Boot och trycker (Oftast) + eller - (Plus eller minus knapparna) för att lägga CD/DVD spelaren på plats 1, dvs. första prio. Sedan går du till exitmenyn och sparar och går ut, då ska datorn starta från skivan och då är det bara att följa instruktionerna på skärmen för att formatera om hårddisken (Förmodligen C: ) och sedan installera om windows.

Kom ihåg att säkerhetskopiera allt du vill först. Om du dessutom kan så kan du gå in på din dators tillverkares hemsida och ladda ner drivrutiner till all maskinvara i din dator som du sedan kopierar ut innan du formaterar om allt, då blir det lite enklare sen så du inte behöver gå genom en annan dator för att hitta t.ex. drivrutiner till nätverkskort för att komma ut på nätet etc.

Lycka till.
 
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

För att förenkla kan du hoppa över BIOS-biten och se om CD kanske redan ligger som första boot-prioritet, det visar sig om datorn börjar starta från CD-skivan och du får frågan om du vill installera o.s.v.
Startar datorn precis som vanligt från hårddisken så följer du Irenes beskrivning.
Räkna med att det tar åtminstone ett par-tre timmar att ominstallera en "normal" dator med rimligt antal program installerade, inte sällan mer ändå.

Om datorn är fyra år gammal och har använts "normalmycket" så skulle jag faktiskt ta det säkra före det osäkra och byta hårddisk. Hårddiskar är förbrukningsvara och har en påtagligt ändlig livstid, vilket brukar visa sig vid sämsta tänkbara tillfälle... :angel: Kostnaden stannar runt eller strax under en femhundring för en "lagom" disk, rätt billigt utslaget på några år.
Själva proceduren är enklare än man kan tro, och gjort på 15-20 minuter om man har tummen mitt i handen. Tio minuter annars.

Om du beslutar att byta disk och alltså kommer att öppna datorn (1 minut) så kan det vara en bra idé att rensa bort så mycket damm som möjligt ur innanmätet. Damm samlas gärna på och runt fläktar, och på/i kylflänsar här och var. Dammet gör att värmeavledningen blir sämre, fläktarna förmår inte kyla varma grejor lika bra, och kommer att behöva gå med högre varvtal och oftare än med en dammfri dator. Är den riktigt dammig inuti och du får den hyfsat ren kan den bli märkbart tystare.
Bäst är att gå ut på balkongen och blåsa i datorn med en flaska tryckluft särskilt för ändamålet, blås med munnen som snikvariant. Spotta inte.:)
 
Senast ändrad:
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Tack till både dig och Irenes! Nu förstår jag bättre. Ska fundera lite på det där med att byta hårddisk.
 
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Hörrö!

Jag ska ju formatera om den "släpbara" någon dag. Vi kanske ska göra det tillsammans. Då finns alltid Benny som backup :idea:
 
Sv: "Den behöver bara en örfil och en recond"

Kanske det kanske.:) Jag pillade lite med min förra dator (urgammal burk med Windows NT) själv, men den var det inte så noga med. Jag hade inte så mycket jox i den heller.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har bestämt mig till 99% nu att köpa en ny stationär dator. Funderade på Macmini ett tag, men har kommit fram till att fortsätta med...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: tim
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp