Den gamla katten.

Mia_R

Trådstartare
Jag råkade snubbla över ett inslag på SVTplay som jag tyckte var intressant och lite av en ögonöppnare, trots att jag haft katter i väldigt många år. :) Att en katt kan tappa mörkerseendet var en nyhet för mig, inte för att jag märkt något på mina, men lite andra matnyttiga tips kom upp som kanske kan intressera fler. :up:

https://www.svtplay.se/klipp/20002578/sa-hjalper-du-din-gamla-katt-till-ett-djurvardigt-liv

Däremot blev jag irriterad på programledaren som lät sin döva katt gå ut och som senare blev överkörd. :cautious:
 
Nu har jag sett den. Hemskt med katten som blev överkörd :(
Katten som var med i programmet och som är 24 år är ju jättefin. Roligt att de kan bli så gamla och vara så fina, jag trodde alla fick njurproblem? Hade velat känna lite på kroppen under pälsen, undrar hur pass mycket muskulatur som finns kvar och hur den känns över ryggrad och revben.
 
Nu har jag sett den. Hemskt med katten som blev överkörd :(
Katten som var med i programmet och som är 24 år är ju jättefin. Roligt att de kan bli så gamla och vara så fina, jag trodde alla fick njurproblem? Hade velat känna lite på kroppen under pälsen, undrar hur pass mycket muskulatur som finns kvar och hur den känns över ryggrad och revben.

Nej, alla får inte njurproblem. Det är väldigt vanligt med sviktande njurar på äldre katter, men långt ifrån alla drabbas (efter hur vi kan mäta iaf). Min äldsta katt blev 20 år. Hade finfina njurvärden som 17-åring (tog singa därefter) och avlivades pga. trolig cancer.
 
Nej, alla får inte njurproblem. Det är väldigt vanligt med sviktande njurar på äldre katter, men långt ifrån alla drabbas (efter hur vi kan mäta iaf). Min äldsta katt blev 20 år. Hade finfina njurvärden som 17-åring (tog singa därefter) och avlivades pga. trolig cancer.
Skönt att det inte gäller alla. Önskar bara att det inte var så vanligt.
 
Nej, alla får inte njurproblem. Det är väldigt vanligt med sviktande njurar på äldre katter, men långt ifrån alla drabbas (efter hur vi kan mäta iaf). Min äldsta katt blev 20 år. Hade finfina njurvärden som 17-åring (tog singa därefter) och avlivades pga. trolig cancer.
Klarade din katt att hålla vikten fram tills den blev sjuk?
 
Jag tror tyvärr att cancer är vanligaste dödsorsaken när det gäller äldre katter, de vi haft som blivit 20 år har avlivats pga cancer, även av de yngre har det varit cancer som gjort att de flesta fått sluta. :(
 
@Tass nej långt ifrån alla äldre katter får njur/leverproblem 😄

Min blev 19 år och alla njur och levervärden var topp. (Kollade honom var 6:e månad sista två åren pga ett litet blåsljud på hjärtat samt att han fick hypertheryos vilket det senare åtgärdades snabbt med rätt foder.)

Tog bort honom innan ngt blev akut pga att han började se trött ut samt hade förhöjda blodkroppsvärden.

Bild på min underbara Senior 💕
 

Bifogade filer

  • 78260F9C-81EF-4C89-8116-155B023F9E58.jpeg
    78260F9C-81EF-4C89-8116-155B023F9E58.jpeg
    248,9 KB · Visningar: 19
@Tass nej långt ifrån alla äldre katter får njur/leverproblem 😄

Min blev 19 år och alla njur och levervärden var topp. (Kollade honom var 6:e månad sista två åren pga ett litet blåsljud på hjärtat samt att han fick hypertheryos vilket det senare åtgärdades snabbt med rätt foder.)

Tog bort honom innan ngt blev akut pga att han började se trött ut samt hade förhöjda blodkroppsvärden.

Bild på min underbara Senior 💕
Vilken sötnos :love:
 
Intressant! :)

Jag har bokat en seniorkoll till min äldre kastrerade hane som börjat dricka mer och som har börjat tappa lite muskler. Han är fortfarande pigg så jag hoppas att vi får ytterligare några år tillsammans!
Åter från seniorkontrollen nu. Trasan har en del problem med sina njurar, han har inte njursvikt ännu men nedsatt njurfunktion. Han kommer att få börja med njurfoder från RC och så kommer han att medicineras med Semintra. Jag hoppas på ytterligare några år med honom! Han är ju hittekatt så hans ålder är oklar men han har bott hos mig i 12 år så lite till åren kommen är han.

Bild på senioren i väntan på veterinären!
trasan.jpg
 
Åter från seniorkontrollen nu. Trasan har en del problem med sina njurar, han har inte njursvikt ännu men nedsatt njurfunktion. Han kommer att få börja med njurfoder från RC och så kommer han att medicineras med Semintra. Jag hoppas på ytterligare några år med honom! Han är ju hittekatt så hans ålder är oklar men han har bott hos mig i 12 år så lite till åren kommen är han.

Bild på senioren i väntan på veterinären!
Visa bifogad fil 22059
Håller tummarna att det går bra. :up:
 
Åter från seniorkontrollen nu. Trasan har en del problem med sina njurar, han har inte njursvikt ännu men nedsatt njurfunktion. Han kommer att få börja med njurfoder från RC och så kommer han att medicineras med Semintra. Jag hoppas på ytterligare några år med honom! Han är ju hittekatt så hans ålder är oklar men han har bott hos mig i 12 år så lite till åren kommen är han.

Bild på senioren i väntan på veterinären!
Visa bifogad fil 22059
Så söt och fin!
Visst är det svårt att värja sig mot den där lätt anklagande blicken :(
Han har turen att få diagnosen tidigt.
Ni har goda chanser att få flera riktigt fina år till.
 
Så söt och fin!
Visst är det svårt att värja sig mot den där lätt anklagande blicken :(
Han har turen att få diagnosen tidigt.
Ni har goda chanser att få flera riktigt fina år till.
Tack! :) Verkligen, den där blicken får en att känna sig som en skurk (även om syftet är gott).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp