Bukefalos 28 år!

Den militanta imamen Abo Raad (gävle moské)

Har ni sett stormen på FB gällande svensk imamutbildning? Inte helt oväntat kanske, men man blir lite chockad över alla kommentarer på SVT och andra nyhetssidor som länkat nyheten...
Folk vill varken att Sverige ska utbilda egna imamer och heller inte ha extremister utbildade av Saudiarabien.

Jag hoppas att svenska imamutbildningen öppnar dörrar för kvinnor och homosexuella. Allt annat vore ju ifs diskriminering.
Tror du att det är någon skillnad på vad som predikas. Återigen läs koranen själv.
Om du på fullt allvar tror att kvinnor och även gaymänniskor ska inträda tillsammans med männen är synnerligt naivt. Islam är islam!
Var det Al!tså fel att sparka Kaplan, Waberi o Khan? Khans pappa är själv terrorledare.
Varför är det hela tiden i krig i mellanöstern? Det är katastrof i Irak, Syrien, Jemen, Libyen
Varför fungerade inte "Den Arabiska våren"? Vi i väst kan inte förstå hur man inte man vilja ha demokrati, men det är inte förenligt med islams lag som står högre än statens.
De vill och kan inte skilja på stat o religion. Därför kallas den politiskt islam för att den styr varje sak k muslimens liv. Här utnyttjar man demokratin även för politiska syften. Sharia är målet!
Varför har inte ETT enda muslimskt land skrivit under FN's deklaration av mänskliga rättigheter?
De har Kairodeklarationen som endast gäller muslimer.
Ni har ingen aning om hur många svenskar som nu flyttar, men det står ju inte i Metro.
Mångmiljonärer runt om i Eu har flyttat. Australien är populärt. Om man fortfarande tror att Sveriges skattkista är outsinlig fastän Ladorna var tomma vid valet samt inte förstår skillnaden på BNP o BNP per capita kan läsa här. Detta var för mer än ett år sedan o är nu än värre.
http://www.realtid.se/reinfeldts-bnp-kalldusch
 
Senast ändrad:
Tror du att det är någon skillnad på vad som predikas. Återigen läs koranen själv.
Om du på fullt allvar tror att kvinnor och även gaymänniskor ska inträda tillsammans med männen är synnerligt naivt. Islam är islam!
Var det Al!tså fel att sparka Kaplan, Waberi o Khan? Khans pappa är själv terrorledare.
Varför är det hela tiden i krig i mellanöstern? Det är katastrof i Irak, Syrien, Jemen, Libyen
Varför fungerade inte "Den Arabiska våren"? Vi i väst kan inte förstå hur man inte man vilja ha demokrati, men det är inte förenligt med islams lag som står högre än statens.
De vill och kan inte skilja på stat o religion. Därför kallas den politiskt islam för att den styr varje sak k muslimens liv. Här utnyttjar man demokratin även för politiska syften. Sharia är målet!
Varför har inte ETT enda muslimskt land skrivit under FN's deklaration av mänskliga rättigheter?
De har Kairodeklarationen som endast gäller muslimer.
Ni har ingen aning om hur många svenskar som nu flyttar, men det står ju inte i Metro.
Mångmiljonärer runt om i Eu har flyttat. Australien är populärt.

Du har verkligen inte läst någon historia, va? :grin:
 
Förstår inte riktigt vad allmänbildning eller historia har med saken att göra. Är det outbildat att vilja ändra på saker? Själv betalar jag gärna så lite som möjligt till religioner som jag vill bli av med. Undantaget är om det finns ett kostnadseffektivt sätt att sekularisera religionerna. Det kriteriet hade kanske en statlig imamutbildning kunnat uppfylla, jag är inte så insatt att jag kan avgöra det. Vad är imbecillt med det?
Någon annan tycker väl att historia är en onödig utbildning. Väldigt många verkar tycka att bara utbildningar som leder direkt till arbete är nödvändiga utbildningar, de har fel, det snarare utarmar och fördummar. Det är i många fall grundforskning, bildning och oanade områden som visar sig vara viktiga. Religion är viktigt för väldigt många människor så självklart måste det finnas utbildningar på området.

Det börjar bli så löjligt mycket raljerande runt att vara religionshatare och ateist i det här landet att det blir nästan ohållbart och pinsamt förutsägbart till slut. Tänk på att sådana modetrender säkert slår tillbaka i slutänden och hela etablissemanget (kanske du också) kommer att hoppa på någon nyandlighetstrend eller bli fundamentalistvadsomhelst till slut bara för att de tröttnar och vill ha omväxling.
 
Senast ändrad:
Tror du att det är någon skillnad på vad som predikas. Återigen läs koranen själv.
Om du på fullt allvar tror att kvinnor och även gaymänniskor ska inträda tillsammans med männen är synnerligt naivt. Islam är islam!
Var det Al!tså fel att sparka Kaplan, Waberi o Khan? Khans pappa är själv terrorledare.
Varför är det hela tiden i krig i mellanöstern? Det är katastrof i Irak, Syrien, Jemen, Libyen
Varför fungerade inte "Den Arabiska våren"? Vi i väst kan inte förstå hur man inte man vilja ha demokrati, men det är inte förenligt med islams lag som står högre än statens.
De vill och kan inte skilja på stat o religion. Därför kallas den politiskt islam för att den styr varje sak k muslimens liv. Här utnyttjar man demokratin även för politiska syften. Sharia är målet!
Varför har inte ETT enda muslimskt land skrivit under FN's deklaration av mänskliga rättigheter?
De har Kairodeklarationen som endast gäller muslimer.
Ni har ingen aning om hur många svenskar som nu flyttar, men det står ju inte i Metro.
Mångmiljonärer runt om i Eu har flyttat. Australien är populärt. Om man fortfarande tror att Sveriges skattkista är outsinlig fastän Ladorna var tomma vid valet samt inte förstår skillnaden på BNP o BNP per capita kan läsa här. Detta var för mer än ett år sedan o är nu än värre.
http://www.realtid.se/reinfeldts-bnp-kalldusch
Har du helt missat vad kristna kyrkan historiskt har tyckt om kvinnor och gaymänniskor?
Har du missat vad kristna länder historiskt har tyckt om kvinnor och gaymänniskor?

Du behöver inte gå längre tillbaka än till 70-talet, eller kanske rent av 80-talet för gay.
Och kanske 60-talet för kvinnor, voila.
Vi ska inte sätta oss på våra höga 90-talshästar.

Eller varför ens bry sig om att tidsresa, läs valfri extremkristen tidskrift på området.
Eller varför inte lyssna på någon extremhöger, eh, nazist så kan man få uppleva häpnadsväckande åsikter om kvinnans plats, naken framför spisen om du undrade. Spelar inte så mycket roll vilket håll extremisterna lutar åt. Som kvinna eller gay vill man oavsett inte leva i landet de drömmer om.
 
Är det ditt svar? Ok.
Varför vann nye premiärministern i Österrike endast med 0,6%?
Varför ska man folkomrösta om EU i UK?
Varför är Trump så populär?
Om man inte lever i verkligheten så förstår man inte anledningen.
Dumhet? historielöshet? avsaknad av intresse för omvärlden? avsaknad av vilja att läsa på? Önskan om enkla lösningar som alla som läst på vet gör att allt barkar åt helskotta? Inte läst ekonomi? På 60-talet var alla rädda och oroade över världssituationen så de var försiktiga och tänkte? Nu är vi mätta och självsäkra och känner att vi kan riskera liv, hälsa och frihet, tryckfrihet, religionsfrihet, demokrati, mänskliga rättigheter igen?
 
Religion är viktigt för väldigt många människor så självklart måste det finnas utbildningar på området.

Ja t.ex religionsvetenskap. Men utbildningarna måste vara akademiska och sekulära om de ska finansieras med skattemedel. Jag vill inte betala för någon annans andlighet.

Det börjar bli så löjligt mycket raljerande runt att vara religionshatare och ateist i det här landet att det blir nästan ohållbart och pinsamt förutsägbart till slut. Tänk på att sådana modetrender säkert slår tillbaka i slutänden och hela etablissemanget (kanske du också) kommer att hoppa på någon nyandlighetstrend eller bli fundamentalistvadsomhelst till slut bara för att de tröttnar och vill ha omväxling.

Att staten inte borde använda våra gemensamma skattemedel för att främja eller hämma religion tycker jag är en ganska neutral åsikt. Likaså att vilja bli av med saker som man inte tror på, i det här fallet religion. Det är inte särskilt raljerande. Att bemöta mitt inlägg med ord som "löjligt", "religionshatare", "ohållbart", "pinsamt" blir däremot raljerande.
 
Det torde vara flera som läst historia och minst fil.mag i islam här. Skojar bara..
Den här mannen har lite kött på benen eller är det foliehatten?

http://ledarsidorna.se/2016/05/den-svenska-varianten-pa-islam/

Vi har i Sverige hyst både Paris och Brysselterroristerna utan att SÄPO haft en aning. Sverige. Fristaden.
I Frankrike hittade man stora vapenarsenaler i moskéer. Det har vi alltid haft i våra kyrkor är väl svaret härifrån.
 
Är det ditt svar? Ok.
Varför vann nye premiärministern i Österrike endast med 0,6%?
Varför ska man folkomrösta om EU i UK?
Varför är Trump så populär?
Om man inte lever i verkligheten så förstår man inte anledningen.

Jag lever absolut i verkligheten och kan historia. Därför vet jag tex att väldigt mycket av problemen i Mellanöstern just nu beror på att västvärlden inte har kunnat låta bli att lägga näsan i blöt under en lång tid.
 
Det torde vara flera som läst historia och minst fil.mag i islam här. Skojar bara..
Den här mannen har lite kött på benen eller är det foliehatten?

http://ledarsidorna.se/2016/05/den-svenska-varianten-pa-islam/

Vi har i Sverige hyst både Paris och Brysselterroristerna utan att SÄPO haft en aning. Sverige. Fristaden.
I Frankrike hittade man stora vapenarsenaler i moskéer. Det har vi alltid haft i våra kyrkor är väl svaret härifrån.

Jag kan källkritik också :)
 
Jag Kan....
Du gör det enkelt genom att påstå att det är Usa o allierade, kolonisatörerna som åsamkat detta.
Det började för långt före det. För 100 är sedan dödades en miljon armenier. Det Ottomanska riket åkte på pisk fastän det före det var kristet. Turkiet dödar kurder varje dag.
Ny historiebeskrivning har gjorts sedan man via arkeologi runt och även på Medelhavets havsbotten kan revidera historia. Somalias pirater gjorde bara som profeten.

Här beskrivs varför integrationen aldrig kommer att lyckas. Det är haram!
De europeiska muslimerna är mer sekulära. De bosniska, Kosovoalbaner. Egypten, Marocco, Tunisien fungerar fortfarande.,men Tunisien är nu under attack på bredare front.

Av en muslimsk sida där Kaplan var på första parkett. Antar att den är bra då?
http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/kategori-aktuella-amnen/94-islam-i-sverige-eller-svensk-islam
 
Senast ändrad:
@Jeffery

Hur vet du att de låtsas vara religiösa? För att de gör selektiva tolkningar av sina heliga texter? Vilka religiösa grupper, moderata som extrema, gör inte det liksom?
Hur jag vet?
I en tråd om religion som den här är de enda verkligt säkra uttalanden från de som har en direktlänk till (valfri) Gud.

Det har inte jag.
Men jag noterar att du tycks vara ännu mer säker på din sak än vad jag är.
 
Tror ni att kvinnor kommer att kunna söka eller bli färdiga imamer?
Aldrig!
Titta på familjedomstolarna med sharia i UK. Där är kvinnan inte ens hälften värd mot mannen.
 
Jag Kan....
Du gör det enkelt genom att påstå att det är Usa o allierade, kolonisatörerna som åsamkat detta.
Det började för långt före det. För 100 är sedan dödades en miljon armenier. Det Ottomanska riket åkte på pisk fastän det före det var kristet. Turkiet dödar kurder varje dag.
Ny historiebeskrivning har gjorts sedan man via arkeologi runt och även på Medelhavets havsbotten kan revidera historia. Somalias pirater gjorde bara som profeten.

Här beskrivs varför integrationen aldrig kommer att lyckas. Det är haram!
De europeiska muslimerna är mer sekulära. De bosniska, Kosovoalbaner. Egypten, Marocco, Tunisien fungerar fortfarande.,men Tunisien är nu under attack på bredare front.

Av en muslimsk sida där Kaplan var på första parkett. Antar att den är bra då?
http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/kategori-aktuella-amnen/94-islam-i-sverige-eller-svensk-islam

Du blandar verkligen ihop äpplen och päron.

Dessutom var det ottomanska riket aldrig kristet. Däremot erövrade de det bysantinska riket (eller Östrom) som var kristet. Innan Bysans blev kristnat var det en del av det romerska riket med hednatro. När det blev kristnat förstörde de många hedniska helgedomar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp