Den perfekta hästhållningen!

Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag har en hästhållning som jag kan leva med (lösdrift i kuperad hage, stabil flock, fri tillgång hösilage, halmad ligghall, elektriskt uppvärmd vattenkopp samt tillgång till uppstallning box i kallstall).

Hade jag fått helt fria händer och extra pengar hade jag dock lagt ner mer krut på ex.vis hagunderlaget och skapat nya ridvägar.

Det jag saknar idag är bättre ridvägar och ridavstånd till ridhus. När man har småbarn tar det för mkt tid att lasta och åka iväg och rida.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Det är ju trots allt inte så att lösdrift är det bästa för alla hästar; importer som knappt gått i hage kan ju i det närmsta få panik av att vara ute i en hage flera timmar.

Fast en sådan häst måste väl ändå betraktas som en rehabilitering- den kan knappast klassas som frisk och harmonisk. Rädslor för andra hästar, hagar, mörker, regn och så vidare går att arbeta bort utan större besvär. Och det leder i längden till en friskare, nöjdare häst.

/Migo
som ägnade tre veckor åt att lära travaren följa flocken även efter skymningen, och lika lång tid åt att lära halvblodet att det går att umgås med mer än en häst i taget.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Intressant tråd, verkligen!

Jag har också många tankar kring detta.

Har hållit på med och haft hästar i hela mitt liv i stort sett (är snart 50) och har samlat på mig en hel del erfarenheter.

Jag har alltid tyckt att man ska se till varje individs behov och anpassa skötseln därefter (inom hanterbara gränser förstås). För vissa är lösdrift perfekt, för andra är det mindre bra.

Här hemma har jag både lösdrift och "vanlig" drift. Stallhästarna släpps ut vid sextiden varje morgon (äter frukost ute) och tas in vid åttatiden på kvällen. Bland dem har jag t ex en gammal dam på 20 år som nog inte skulle trivas i lösdrift. Hon älskar sin box, fryser relativt lätt och är lågrangig så hon får alltid de sämsta platserna när flocken är ute. Hon är oklippt och går utan täcke, men när det blåser och regnar/snöar fryser hon och behöver hjälp.

Jag tycker att det är viktigt att se vilken plats hästen har i flocken. En lågrangig häst får kanske inte det den behöver på en lösdrift, där man trots allt inte har samma möjlighet att individanpassa. Har man lösdrift måste man se till att alla får det de behöver, att ingen blir bortkörd hela tiden och inte får äta sitt foder i lugn och ro osv.

En sak till: det är förstås viktigt att man försöker låta hästen leva hästliv i största möjliga utsträckning, men vi kan aldrig återskapa en helt naturlig miljö och vi har bedrivit avel och haft hästarna som husdjur så lång tid att de är beroende av vår kunskap och omvårdnad.

Man kan inte bara släppa en häst på lösdrift och tänka att "det är naturligt för hästar att vara ute alltid, och de är flockdjur och fixar det där med rangordning utan problem om vi inte lägger oss i" (jo, jag har mött det resonemanget) eftersom vi faktiskt har lagt oss i deras livsbetingelser i årtusenden.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Lösdrift innebär inte per automatik att man slutar täcka, kraftfodra, borsta och pyssla om sin häst, som många verkar tro.

5 av mina 7 får kraftfoder varje dag. 2 av 7 tål inte fri tillgång på ensilage utan går i egen hage med ransonerat hö under dagarna, och hos flocken på nätterna. 2 av 7 behöver hjälp att hålla värmen när det blir ordentligt kallt eller blött, och täckas efter behov.

Bara för att man har hästarna gående i flock innebär det inte att man inte ser till individernas bästa!

/Migo
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Det är roligt att tråden uppskattas! :) Jag drar paralleller mellan både förhållanden och föräldraskap när det gäller hästhållning: I ett förhållande måste man kompromissa. Eftersom hästarna tyvärr inte har möjlighet att dumpa oss om vi inte håller måttet som livskamrater så måste vi förhålla oss ödmjuka inför de kompromisser vi gör för att hästhållningen ska passa både oss och dem.

Vilka kompromisser är ok, och vilka går ut över våra hästar mer än vad som är acceptabelt? Där får vi försöka vara uppriktiga mot oss själva. Jag tror att de kompromisser jag gör är ok, men strävar hela tiden mot förbättringar.

Föräldraskapet kom jag att tänka på eftersom jag gjorde vissa val när jag själv blev förälder: Jag var turnerande musiker, och beslöt att musiken skulle få fortsatt stort utrymme i mitt liv, eftersom det vore en så stor förlust för mig annars. Jag tänkte att även om det skulle innebära besvär för mitt barn ibland så skulle vinsten med att ha en lycklig mamma vara viktigast.

Så är det kanske med våra hästar också? Jag menar att om vi lade ner varje ledig minut och varje krona på att uppnå utopin om "den perfekta hästhållningen" så skulle vi förmodligen offra oss själva på vägen och någonstans tappa bort glädjen med att ha häst... Så en hästhållning med vissa kompromisser där vi trivs och har roligt ihop med vår häst är kanske bättre för båda än en klanderfri hästhållning där glädjen saknas?
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Nej, jag menade inte heller att det per automatik betyder att man inte individanpassar om man har lösdrift. Jag är övertygad om att det finns många som sköter sina lösdriftshästar på ett ypperligt sätt.

Jag menade att det är lätt att tänka, om man inte är så erfaren, att "det fixar hästarna själva, det är naturligt för dem" osv, och att man inte ser de behov som finns i flocken.

Jag har som sagt både lösdriftshästar och stallhästar, och jag ser för- och nackdelar med båda alternativen.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Som flera redan skrivit och som du själv är inne på så är den optimala hästhållningen nere på individnivå. Min gamling hatade t ex att gå på lösdrift vilket jag skrivit i flera trådar om redan, hennes dotter trivs bra oavsett om det är box eller lösdrift som gäller och min lillkille som huvudsakligen gått på lösdrift i hela sitt liv har heller inga problem med att stå själv i stallet om det behövs. Den första hade jag förkortat livslängden på med flera år om jag hade tvingat henne gå lösdrift, de andra två är nöjda oavsett bara de får sina långa utevistelser.

Ena shettisen behöver få komma in och vila på box emellanåt beroende på väder, de andra två funkar ute året om även om även de vill få komma in och rulla i boxen och torka upp när det är lika jävligt som hösten var förra året.

Alla fem får komma in dagtid sommartid när det är för mkt ohyra i luften och resten av året då jag anser det vara tryggare vid nyårssmällarna eller om vädret är för dåligt en längre tid, annars går de som gott som alltid ute numera. Inne bytte jag till spån då hösten var blöt, i ligghallen har jag halm. Somliga går med täcken, andra utan och de med täcken är klädda efter behov.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Självklart kan det handla om rehabilitering, hästens kropp kommer säkerligen må mycket bättre om hästen uppskattade att gå ute i hage. Men det finns säkert de som aldrig lär sig, också. De som kommer till Sverige som 10-12 åringar, aldrig gått i hage mer än grusfyrkant 1 timma om dagen. Jag tror inte man prompt ska omvända alla hästar, men absolut försöka ärligt innan man ger upp. Just för att hästar är gjorda för att vara i rörelse.

Såg något reportage om en svensk toppryttares stall. Ryttaren berättade om en av deras hästar som vägrade gå i hage. De hade försökt men den sprang bara runt och gnäggade och till slut hoppade den ut, varje gång, och galopperade in i stallet till sin box. Man kan ju fråga sig hur mkt de försökt "omvända" hästen, men de hade alla andra ute i hage rätt mycket så tror inte det var deras "fel". Kika på individen, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp