Den perfekta hästhållningen!

H

Honeypixie

Som amatör på detta med att ha egen häst så slukar jag just nu nya kunskaper. Jag läser mängder av trådar här på buke, googlar, tittar på filmer på youtube, lånar böcker, frågar hästfolk, veterinär och hovslagare och proppar huvudet fullt med information.

Mycket information, många åsikter, många källor och detta med att göra allt för första gången gör allt ganska intensivt. Det ÄR en stor skillnad att ha egen häst från att ha gått på ridskola och haft sköthästar eller varit medryttare, minst sagt. Så många rutiner som ska skapas, och så mycket som ska fixas!
Eftersom jag har min häst med två andra ute på vischan, vilka mest traskat runt i hagen de senaste åren, så har jag inte fått etablerade rutiner på köpet såsom jag hade om jag haft hästen inackorderad någonstans. Jag har fått bygga box, tillverka en termobar och göra ridbana, till exempel.

Det är SÅ många råd att följa, kring foderstater, hagar, gödselhantering, igångsättning, verkning, sadlar, täcken, vaccinationer, avmaskning, anläggningar, träning, bett, sjukdomar.... Ja allt från den minsta lilla hovkrats eller snösula till benlindor och koppjärn är små vetenskaper i sig :)

Jag gör förstås mitt bästa jag kan för min häst, men ofta får jag känslan att det inte är bra nog. Underlaget i lösdriften kunde varit bättre, jag borde fixa halm, foderstaten är en aning höftad utifrån analysen, jag visiterar inte min häst dagligen, jag har ännu inte fixat "burar" att ha höet i för att förlänga ättiden så jag vågar ha min lättfödda kuse på fri tillgång.... Osv osv.

Så, handen på hjärtat, vem har den perfekta hästhållningen? Finns det någon som gör allt enligt konstens alla regler? Eller känner vi alla stress och dåligt samvete över sånt vi inte hunnit med, orkat göra eller inte tagit oss råd till?
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Det är väldigt inviduellt men om jag får min ligghall klar i vår så kommer mina hästar gå på lösdrift, ha höbal där inne så det blir fri tillgång och vatten såklart. Dem enda gånger dem ska in i stallet blir för ridning/skötsel osv. Då får dem obegränsad utegång och jag sparar tid. Detta är min dröm och den är inte långt ifrån verklighet eftersom grovjobbet är redan gjort men just nu är det vinter och därav får jag inte det föränns i vår.

Men annars så det viktigaste är så lång utevistelse som möjligt när dem står uppstallade, ett bra hö , analyserat är väl det bästa däremot livsviktigt med svårfödda hästar. Det är guld värt om ens tränare kan massor. T.ex min dressyrtränare ger mig råd och stöttar mig i exakt ALLT. Henne litar jag på mest av alla åsikter man hör.

Det viktigaste är väl att du och hästen trivs i era rutiner och skötsel och ha någon att fråga om råd är guld värt.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Så, handen på hjärtat, vem har den perfekta hästhållningen?
Första frågan är nog: VAD är den perfekta hästhållningen? På den finns antagligen lika många svar som skribenter på Bukefalos. :)

Mitt rättesnöre är att hela hästhållningen ska vara på hästarnas villkor, dvs inte styras av människans bekvämlighet, ekonomi, tid, egensyn osv.
Det vi "tvingar" hästarna att göra, som ridning/körning, ska vara så etablerat och bli så utfört att även hästarna finner nöje i det.
Själva hanterandet byggs på kommunikation och hästars språk och individuella egenskaper för att få maximal säkerhet och lätthet.

I möjligaste mån ska hästarna själva få bestämma över sin tid hos oss. När, var, hur, vad dom äter t ex. Om dom vill vara inne eller ute. Vem/vilka dom vill vara med. Osv, osv.

Dom flesta frågetecken rätas ut av sig själva med kunskap och förnuft. Man behöver sällan eller aldrig använda tumstock, dl-mått och gramindelad våg, däremot andras erfarenheter och åsikter, vilka man tar åt sig i lagom portioner.

Min syn på det. :)
LIA
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Klart man kan ha dåligt samvete ibland om man inte har tiden eller orken, men jag är ganska nöjd med min hästhållning, och hoppas att hästarna tycker detsamma :)

Jag har 2 småbarn på 2 och 3 år och pluggar hemifrån så ibland blir det stressigt att få allt att stämma, men jag är en rutinmänniska så håller gärna på tider jag bestämt, så är jag ensam hemma, då sätter jag småkillarna på snowracern så får de åka efter ut till hästarna när jag ger hö eller vara med när jag mockar.

Tycker att lösdrift är bra, men har mina inne i stora boxar i välventilerat kallstall.
En normal dag ser ut så här:

Sambon tar ut hästarna mellan kl 05-07 där de får hö i hagen.
Sedan får de ca 10 och kl 13.
Jag mockar runt 4-tiden. De står på halm.
Efter mockningen får de hö i hagen, ca 17.

Runt kl 21-22 tar vi in dem och då får de hö, betfor och lucern.
Nu när det är kallt och vattnet ev fryser går jag ner en sväng runt 23 och kollar att de har vatten och hö kvar.

På sommaren går de ute dygnet runt i kuperade skogshagar från maj-oktober.
Tar in dem på varma och knott/flugrika dagar ett par timmar.
Vi verkar var 7:e vecka och nu på vintern har de skor med snösula och brodd.


Rider på långpromenader i skogen eller på åkern och skogsvägar.

Hästarna är snälla och verkar nöjda. Har inte haft sjuka eller skadade hästar på de 4 år jag haft hemma. *peppar peppar*

Perfekt är det säkert inte, men ganska bra tror jag nog ;)
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Hi hi, skoj om alla som skriver inlägg ger sin syn på den perfekta hästhållningen. Självklart finns inget sådant facit! Det Cinora skriver handlar ju om att det sunda förnuftet kan vara lugnande och bidra till att hålla huvudet kallt. Vid det här laget har jag fått självförtroende nog att inse att min hästhållning garanterat är bättre än många andras.

Jag har min häst på lösdrift, enorm hage med gott om träd och buskage, superbra hösilage och välbyggd ligghall. Jag håller efter hovar väl, är mild och vänlig men tydlig i min hantering, gör efterforskingar vid minsta tecken på problem med hälsan och tillkallar hellre veterinär en gång för mycket än inte alls...

Men sen läser jag på, får råd, surfar runt på detta forum, och känner genast att det finns SÅ mycket som kan förbättras: Stängslen borde ses över, jag borde byta ut träskivan som är uppspikad över fönstret i boxen mot galler, inhandla till ligghallen, komplettera stallapoteket, osv osv...

Min hästhållning duger fint, men den är inte perfekt. Nog för att det finns massor av skolor och självutnämnda experter som man blir förvirrad av, men ibland känns det som att det måste vara ett heltidsjobb att ens uppfylla alla grundläggande råd kring skötsel, hagar, anläggningar, träning, foder och vård etc.

Så frågan är alltså, finns det någon som upplever att hen har en helt oklanderlig hästhållning? Någon som inte grämer sig över alla de där sakerna som kunde förbättras? Som aldrig funderar på om hästen kanske skulle må bättre av en annan träningsform eller filosofi?

Är de där tvivlen något man får leva med som hästägare, och som kanske rentav bara är sunt? Eller är det en nybörjares tvivel som försvinner när rutinerna etablerats?
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Du låter trygg och nöjd tycker jag, och verkar ha all anledning att vara det. Mest impad blir jag av att du hinner med hästarna när du har barn på 2 och 3 år! Själv har jag en blivande tvååring, och tycker att det blir ett himla pusslande med hästar och ett så litet barn! Vore det inte för min dotter skulle mycket av det jag går och har dåligt samvete över varit gjort för längesen, men jag får ransonera min tid med hästen/hästarna (hjälper till med resten av flocken också).
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag brukar alltid tänka att den perfekta hästhållningen är den som passar både häst och ryttare bäst, å på så vis skapar en trevlig stämmning ;)
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Vi har även en 12 och 14-åring varannan vecka, samt innan en 17-åring ( bor hos pappa nu) som hjälpt till med stall eller barnpassning, så det har blivit löst den vägen.
Nu är jag ensam i stort sett varannan vecka från 05-21, så då blir det pyssligare att få tiden att räcka då jag eldar ca 5 timmar i huset oxå.
men utan hästarna hade jag inte velat bo så här, och det är värt det sen när sommaren kommer.
På första varma ridturen utan jacka och snöblask och is på vägen , då kommer jag på varför man orkar hålla på hela vintern :love:
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Första frågan är nog: VAD är den perfekta hästhållningen? På den finns antagligen lika många svar som skribenter på Bukefalos. :)

Mitt rättesnöre är att hela hästhållningen ska vara på hästarnas villkor, dvs inte styras av människans bekvämlighet, ekonomi, tid, egensyn osv.
Det vi "tvingar" hästarna att göra, som ridning/körning, ska vara så etablerat och bli så utfört att även hästarna finner nöje i det.
Själva hanterandet byggs på kommunikation och hästars språk och individuella egenskaper för att få maximal säkerhet och lätthet.

I möjligaste mån ska hästarna själva få bestämma över sin tid hos oss. När, var, hur, vad dom äter t ex. Om dom vill vara inne eller ute. Vem/vilka dom vill vara med. Osv, osv.

Dom flesta frågetecken rätas ut av sig själva med kunskap och förnuft. Man behöver sällan eller aldrig använda tumstock, dl-mått och gramindelad våg, däremot andras erfarenheter och åsikter, vilka man tar åt sig i lagom portioner.

Min syn på det. :)
LIA

I second that!

/Migo
med hästar i flock på lösdrift
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Otroligt bra tankesätt, det instämmer jag gladeligen i :)

Jag håller också med. Flera har skrivit bra saker, men för en som ligger i startgroparna är det hela förvirrande: Hur hittar jag fram till det som passar mig och min häst bäst? Hur hittar jag en hästhållning som utgår från hästens behov, som LIA skriver? De flesta menar nog att de utgår från hästens behov, men verkligheten ser ju ofta annorlunda ut... Det känns som att det krävs att man är ärlig och rannsakar sig själv, för det är så lätt att rättfärdiga saker i sin hästhållning som "på hästen villkor", eller "för hästens bästa", när det i själva verket är lathet, snålhet, tävlingsresultat eller bekvämlighet som styr...

Jag tycker bara att detta är så intressant! Ju mer jag lär mig, desto mer vill jag kunna. Det är underbart att vara ny som hästägare, det är verkligen en tid då jag får lära mig otroligt mycket. Men då är det detta med att sålla bland källorna. Vad är viktigt, och vad kan jag strunta i? För den är klart att jag vill ha den "perfekta hästhållningen"!

Den jag håller med LIA ang "Den perfekta hästhållningen", med tillägget att när jag nått dit så känner jag mig trygg i att jag gör det bästa jag kan för min häst, och att jag tror helt och fullt på mina metoder. Vad gäller det första så har jag helt enkelt inte hunnit dig än, med allt som finns att fixa... Men jag vet att alla hästens viktigaste behov är tillgodosedda, att hon mår bra. Vad gäller att tro på mina metoder, så tja... Dit måste man nog komma genom erfarenhet, och genom att testa sig fram genom djungeln av skolor och råd, och genom att känna sin häst väl. Där är jag inte än.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag tycker att lite tvivel på hästhållningen är bra för mig, för det gör mig både eftertänksam och alert på signaler från hästarna. Det gör att jag funderar på om något går att förbättra och att jag genomför de förbättringar som är nödvändiga och möjliga.

Annars har jag försökt hitta ett läge där jag är nöjd och inte stressar mig själv med tankar på vad som borde ändras. Jag drömmer ibland om en egen gård där jag kan bestämma allt och göra allt så bra som möjligt för hästarna, men i nuläget får jag anpassa mig efter gården där jag hyr in hästen och också efter min goda vän som har sin häst tillsammans med min. Lyckligtvis tänker vi väldigt lika.

De saker jag prioriterar mest är säkerheten (t.ex. stängsel), utfodring (tillräckligt ofta, bra kvalitet, koll på hullet och så vattnet), att hästarna trivs tillsammans och har utrymme för flockbeteenden (jag har en lågrangad häst), att hästarna får stimulans i olika former (ridningen, promenader, lekar, grenar att tugga på i hagen, fri tillgång till halm, nya upplevelser).

Men jag tror många skulle tycka helt annorlunda än mig om t.ex. säkerheten. Stark eller svag ström i tråden? Elband eller metalltråd? o.s.v. ... Där går jag efter behovet för hästen och vad jag kan fixa helt enkelt och sen försöket jag vara nöjd och inte noja ihjäl mig. Men jag läser vad andra tycker och vrider och vänder på det hela nu och då. Och jämför mot min egen erfarenhet, vad har funkat och inte funkat?

Så på ett sätt är jag jättenöjd med min hästhållning just nu, men jag är öppen för förbättringar hela tiden. Intressant trådämne! :)
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag tror ingen av oss någonsin kommer att få just den perfekta hästhållningen. Men man kan ju göra sitt bästa utefter de förutsättningar som finns. :)

Jag märker hur glad och nöjd min gammeltant är nu i det stallet vi flyttade till i maj. Där vi stod innan var det bättre för mig i vissa avseenden. (uppvärmd sadelkammare, billig hovis, liten lösdriftshage: lätt att få tag i tant)

Men där vi står nu? Det är eoner bättre för min lilla tant. Även om jag kan muttra ganska ofta för mig själv när jag i snö, blåst, regn och andra hemskheter går runt som en vettvilling och letar efter min numera extremt busiga häst. Då kan jag sura över att jag envisas med att hästarna ska ha det bra och stackars matte får lida ;). Men att se den gammeltant som för ett år sen inte ville röra sig i hagen, var stel och måste ha täcke för att inte helt stelna ihop, sur, tråkig och allmänt missnöjd bytas till en glad, gnäggande, galopperande, så mjuk och smidig hon kan bli i hennes ålder(hon har inte bara sluppit täcket, hon är dessutom klippt i år! utan att vara särskilt stel) BUSANDE lycklig häst är värt alla extra kilometer jag får ge för att hitta henne!
Hon kan springa över kullar, i skog, på raksträckor, dricka vatten ur bäckar eller sjö om hon vill, (och på sommarbetet så är det en del hästar som tar sig lite simturer när vädret blir för varmt), rulla sig i sand, vila inne i ligghall, gå med många olika kompisar. Vi har många mer fina ridvägar, nära till skog vilket är det hon tycker är roligast, alltid någon kompis att rida ut med, hon får vara lite lugnande faktor för unghästarna (vilket hon verkar mkt nöjd med) osv. Mycket bra hovslagare (men dyr. Men kvalitet kostar antar jag :) )

Hon får sin eksem omhändertagen, hon får gå in när hon behöver det på sommaren pga knott, hon får det foder hon behöver, bra ensilage, mycket pyssel osv.

Hon är numera en ständig källa till underhållning för de andra i stallet pga alla sina hyss. Bland annat är hon världsmästare på att bli osynlig i lösdriften när man ska hämta. Har även drabbat stallägaren när hon ska morgonfodra. Hon har en lillmatte som älskar henne så mycket som bara en 8åring kan älska sin första häst, och hon tycker nog att det roligaste är när hennes lillmatte rider och de busar lite och skuttar lite hinder.

Då känner jag att jag ändå gör det jag kan för att hon ska få ha det så bra det går. :)
Tant nu:
Friggst.jpg

Tant för ett år sen:
Foto0011-1.gif

Hela hennes aura har ändrats på något vis, vilket är jättehärligt. Hon såg faktiskt ut sådär nästan hela tiden förr och nu är hon alltid (nästan, hon är trots allt ett sto) glad och positiv och verkligen MED.

Även om förmodligen mycket kunde förbättras, men så är det väl jämt.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag tycker att lite tvivel på hästhållningen är bra för mig, för det gör mig både eftertänksam och alert på signaler från hästarna. Det gör att jag funderar på om något går att förbättra och att jag genomför de förbättringar som är nödvändiga och möjliga.

Ja det spåret var jag också inne på, och det är väl lite den diskussionen jag var ute efter; Hur vi förhåller oss till vår hästhållning. Tvivel blir ju lätt till oro, och oro är ju ingen bra känsla. Men det är nog viktigt att hålla sig ödmjuk och aldrig tro att man är "färdig".

Det är kul att få en massa svar från folk som verkar trygga och nöjda, med nöjda hästar. Det där är nog också viktigt, att reflektera över allt bra man har byggt upp i sin hästhållning.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag tror egentligen inte heller att någon av oss kommer att uppnå "den perfekta hästhållningen", lika lite som vi kommer bli perfekta föräldrar eller människor, för den delen. :)

Men ska vi hålla kvar vid den "utopin", eller är det bara stressande? Jag känner att jag tenderar att bli flummig här, men tycker det är så intressant!

Hur som helst, så underbart att din tant fått leva upp så! Bilderna är verkligen talande :)
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag tycker man ska hålla kvar utopin, men man ska inte bli stressad över att inte nå dit. För tappar man målet helt kommer man ju inte vidare ens en liten bit :)

Det som oroar mig i nuläget är tillgången på bra mark. Vi letar tomt i sydvästa Skåne, det säger väl allt... Jag känner att jag kommer få kompromissa på ett eller annat vis med min häst, det gäller bara att hitta en nivå som ändå fungerar, både för min häst och för mitt samvete. Det kanske är bättre med 3 ha platt åker jämfört med 1 ha med lite skog? Eller så gör den lilla skogen/kuperingen att hagen kan minskas till hälften och hästen mår ändå bättre? Eller så spelar den platta hagne ingen roll om jag dagligen har möjlighet att rida i skogen? Eller så ska man hitta en bra tomt och lasta för att rida i backar/skog? Eller... Ja, jag VET ju inte vad som kommer fungera bäst, det är orosmomentet för mig. Vi har ingen möjlighet att köpa tomt o bygga upp vårt hem och sedan när hästen bott där 1 år inse att "det här fungerar inte".

Kanske en liten annan synvinkel på hästhållning än vad TS menade dock :)

(efter att ha insett att det mest är platta åkrar till salu här så funderar jag mycket på hur svårt det är att göra hållbar kupering (är det bara att lägga allt utgrävt på hög?) och att plantera in buskar/träd/skydd, haha. Samtidigt osm jag inser att man kommer aldrig i närheten av hur vinterhagen ser ut nu och då blir jag mindre hoppfull igen :()
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Om jag skaffade egen gård nu skulle det perfekta för mig vara:

- Stall med 5-7 hästar. 3-4 familjens, resten kollektivt uppstallade.
- Kallstall, men med separat del för skötsel, spolspiltor osv som är uppvärmd.
- Stora boxar med öppna fronter
- Hagar som alla är grusade på ett stort område närmast grindarna, ingen lera :laugh: Plaststolpar så de inte gnager! Både träg och öppen terräng i hagen, måste inte vara jättestort, men de ska kunna sträcka ut ordenlgit i galopp. :)
- Höautomater i hagen och i boxen.
- Utegång 07-18 ca, med upplysta hagar närmast stallet vid grinden med timer vintertid.
- Lättåtkomliga foderförråd och hölada med traktor.
- Bra ridvägar, gärna mindre longervolt eller ridbana i anslutning till stallet.
- Nära till ridhus

Rutiner:
07.00 Morgonfodring, kraftfoder inne, hö ute.
11.30 Lunchlådorna släpper ut hö i hagen.
ca 18. Tar in, ger kraftofder och hö, rider, mockar och allt sånt.
23.00 Foderlådorna släpper ner hö i boxarna. :)

Visst höautomater kostar, men det är det värt när man slipper åka fram och tillbaka så ofta.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Vi har rätt lika syn på det praktiska. Hölådor kan man nog bygga mkt billigare själv om man är händigt :)
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag vet inte om din synvinkel skiljde sig så mycket från min :) Trådens ämne är ju lite flummigt, och det är kul att se vad andra associerar titeln "Den perfekta hästhållningen!" med.
 
Sv: Den perfekta hästhållningen!

Jag håller med dem som säger att man får anpassa sin hästhållning efter både sig själv och hästen. Båda ska trivas och vara lyckliga. Det är ju trots allt inte så att lösdrift är det bästa för alla hästar; importer som knappt gått i hage kan ju i det närmsta få panik av att vara ute i en hage flera timmar. Så man får aldrig glömma att se till individen tycker jag.

Att vara ödmjuk är en del av god hästhållning. Att kunna ta till sig råd, tips och nya rön utan att bli upprörd eller arg. Självklart ska man tro på det man gör, men om man blir motbevisad på något sätt och inser att det finns bättre sätt, varför då hålla kvar vid gamla vanor?

Hästvärlden tycks verkligen explodera, det kommer nya produkter och preparat hela tiden, likväl som forskningsresultat och studier. Här känns det ibland som om det blir för mycket. Hur mycket ska man egentligen räkna på foderstaten? Hur mycket av det egna förnuftet går till spillo när hästägare blint litar på forskningsresultat eller hörsägen?

Det bästa jag tycker man kan göra är att hålla sig a jour, ta eget ansvar för att finna information. Sedan sköter man sin häst efter bästa förmåga. Jag blir inte stressad över min hästhållning, jag tycker den är bra och hästarna verkar nöjda och välmående. :) De har gott om utevistelse i flock och stora hagar, anpassade foderstater, mycket strå, omvårdnad och motion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp