Bukefalos 28 år!

Den perfekta lilla stallhunden?

Welsh corgi cardigan är också ett exempel på vallhundsras, också en heeler. Precis som västgötapetsen (de är släkt) kan den väl generellt uppfattas som skällig, men mina 2 har det inte varit nått problem med. De är så lättlärda och vill alltid göra rätt, inga problem att lära dem vara tysta.

Min äldsta är med jämt. Jobbar på ridskola och har henne med. Varit enkel att lära allt hon behöver kunna, hon är så följsam så de har kommit naturligt, tex att inte gå in till hästarna i boxen, inte ut genom dörrarna, inte in på ridbanan (om jag inte ber henne) eller i hagarna. Följer med när jag rider, travar glatt på, sticker aldrig. När vi galopperar får man stanna o vänta in henne bara eftersom hon har så korta ben :rofl:

Älskar egenskapen att de inte bryr sig nämnvärt i främlingar. Toppen på jobbet. Kommer in många olika människor. Hon ligger kvar på sin plats. Vill de hälsa hälsar hon snällt. Kommer det nån hon känner blir hon istället överlycklig. Även att det är en frisk hundras som inte behöver timmar av aktivering - men som tycker om att jobba och gör det bra, bidrog till valet av ras. Hon nöjer sig glatt med 5h jobb i stallet och sen bara nån promenad, likaväl som hon både jobbar, är med på agilityträning och gå i skogen med alla hundkompisarna. Ibland blir det bara skogspromenad och kortare rastningar, hon är nöjd då med, men tycker om att vara aktiv. Hon är 2år och 3 månader nu :)

Lycka till med val av ras, det är inte så bara .. men en hund som naturligt följer och är med underlättar i stallet - så skönt att inte behöva ha koll på dem jämt utan veta att de är med.
 
@Ketrawzc Önskar jag kunde säga det samma om vårt exemplar (dock en pembroke)! :D Nej men jag håller med om det mesta, det är underbara hundar. :) Vill ändå tillägga att många har en stor portion envishet, och att det finns en del ljudliga exemplar. Vår pratar mycket. Både skall och alla möjliga andra ljud. Det är liksom hans naturliga sätt att reagera på saker, och vi har fått och får fortfarande jobba mycket på det. Håller med om lättlärdheten, han snappar upp allt jättefort! Kul inom träningen, mindre kul för vår del när han helt på egen hand lärde sig att jaga fåglar... ;)

Vår älskar alla människor (har förstått att cardiganen är lite mer obrydd där), och är övertygad om att alla vill hälsa på honom. Han hänger med fint i stallet för det mesta, men har tendenser att sticka iväg och hälsa på folk som passerar o.s.v. om man inte har en nagel i ögat på honom. Har inte heller samma naturliga respekt för hästarna som vår heeler har. Av den anledningen vågar jag inte ha med honom på ridturer än åtminstone, plus tendeserna att sticka efter uppflygande fåglar och att han ska hälsa på allt och alla då. Men han är bara 1 år, så hoppas ännu på att vi ska lyckas träna honom till en så bra lydnad att han kan hänga med. :)

Angående hälsan vill jag poängtera HD och AD!! Läskigt många uppfödare avlar på både C och D-höfter. :( Vår har haft en del trubbel med sin ena höft redan i ung ålder, fastän vi var väldigt noggranna när vi letade valp.

Det var mitt tillägg om hur jag upplever corgin. :)
 
Löwchen! (Inte alls partisk :D ) Underbara små clowner! Och de går ju att klippa ner till så kort man själv vill ha det :)

Anpassningsbara, lättlärda, låg jaktlust, gillar "allt och alla", lättsamma, följsamma och en lagom gnutta självständighet så de inte blir helt klängiga. Dom är dessutom friska och blir ofta 15-16 år och över :)
 
Igen: Bedlingtonterrier! Pälsvård förstås, men trots att de är terriers och "ratters" verkar jaktlusten inte vara särskilt stor. Pigga, glada, lättlärda och vädertåliga. =)
 
Vi har en finsk lapphund som är med mig i stallet jämt. Hon drar inte på vilt, är tyst och lättsam att ha med i alla sammanhang. Dessutom en päls som klarar de kallaste vintrar utan att hon blir frusen, och som inte "luktar hund".
 
Vädertåliga - även snö? :) *hoppfull*
How about...
g4B4L8L.jpg

... No
 
jag har en dansk svensk gårdshund, fungerar toppenbra att ha med i stallet. Han älskar det. Kan springa lös utan problem, håller sig alltid i närheten. Blir sällan smutsig. Kan vara lite frusen på vintern men ett litet täcke löser det problemet.
Har med honom när jag rider ut ibland och det fungerar jättebra, han är lite rädd för hästarna men det tycker jag bara är bra, då håller han sig på bra avstånd från hovarna ;)
 
Jag har två Västgötaspetsar och tycker de är jättebra i stallet. Robusta, följsamma, lättlärda, lagom energi (tål arbeta hela dagen men också ligga och slappa på soffan hela dagen), bra med djuren, ingen jakt... Hänger lätt med i galopp, har ridit upp emot två mil och upplevde inte min hund trött då.

Såg att du valde bort Västgötaspetsen på grund av skällighet. Tyvärr har vättarna rykte om sig att vara skälliga och obildbara, och det är väldigt synd, tycker jag! De har lätt till skall och ljud, men det är inget problem att träna bort/träna till den nivå man själv vill. Ingen av mina skäller mer än undantagsvis, skällandet verkar bero väldigt mycket hur husse/matte är. Vill man ha dem tysta upplever inte jag att det är några bekymmer.

Och obildbar - lättare hundar har varken jag eller mina träningskompisar träffat! Jag tränar/tävlar lydnad, spår (vilt- och bruks) och agility med mina - föriga, mjuka hundar med lagom energi, och sjukt snabblärda. Det finns elit-lydnads-vättar, framgångsrika agilityhundar och 2013 års rallylydnads-SMmästare - en vätte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Är det någon som har haft Australian shepherd som stallhund? INTE bara som stallhund givetvis, men som helt enkelt har haft med sig...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 892
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp