Den perfekta mackan efter aktivitet

Bukefalos 30 år!

Användare86

Trådstartare
Vi ska ha ett jippo nästa helg som börjar med ett tuffare träningspass följt av uteaktiviteter. Nu har jag fått ansvar för att fixa en fika påse som man kan äta innen uteaktiviteter och i den tänkte jag fixa en macka. Men vad ska man göra för något som är både gott, mättande å inte allt för dyr att fixa. De måste vara fri från fisk, skaldjur, laktos och soya.
Är lite inne på en ost och skinckmacka med vitlöksröra men den tjäna lite uttjatad så hjälp mig med förslag 😃
Det kommer även ingå frukt, chokladbit å en öl i påsen 🤣

Vi ska ha ett jippo nästa helg som börjar med ett tuffare träningspass följt av uteaktiviteter. Nu har jag fått ansvar för att fixa en fika påse som man kan äta innen uteaktiviteter och i den tänkte jag fixa en macka. Men vad ska man göra för något som är både gott, mättande å inte allt för dyr att fixa. De måste vara fri från fisk, skaldjur, laktos och soya.
Är lite inne på en ost och skinckmacka med vitlöksröra men den tjäna lite uttjatad så hjälp mig med förslag 😃
Jag skulle nog hålla mig till ost och skinka (eller liknande) faktiskt och satsa på lite godare/roligare bröd istället för att vara för äventyrlig med pålägget! :) Jag hade personligen inte pallat färdig macka med röra på utan föredrar pålägg jag kan påverka om det är något jag inte gillar. :angel:

Finns det laktosfri ost?

Har ingen aning det var därför jag frågade, ost är ju gjord på mjölk
Google gav svaret, jag äter mao laktosfri ost

Laktosfri ost är ofta hårdost (som Präst, Herrgård, Greve, Cheddar) och lagrad ost (över 3 månader), eftersom laktosen naturligt bryts ner under tillverkningen, men numera får även märkning "laktosfri" vilket gör det lättare att hitta. Det finns även specifikt framtagen laktosfri ost, som färskostar (fetaost, cream cheese) och veganska alternativ, där laktosen antingen är borttagen eller helt frånvarande

Är det vegetarianer med?
Jag hade satsat på en ostmacka med paprika och sallad på grovt bröd, det behöver inte vara svårare än så.

Ingen vegetarian, själv kan jag ha lite svårt med skinka 🙈 så har gärna lite röra över så jag inte behöver se den men tycker om smaken. Hårdost går bra som tur är 😃 men då ska jag spinna vidare på roligt bröd 🍞

• Gilla
Reactions: Sel
Alla äter inte paprika och även om man tar bort den så både stinker o smakar mackan paprika
Håller med (även om jag personligen gillar paprika!). Så enkelt som möjligt med pålägg som går att plocka bort.
Inte för mycket smör (eller laktosfritt alternativ) heller. :D

Nej, skämt åsido är jag jättekinkig med färdiga smörgåsar och vet att andra också kan vara det, så jag tror fokus på gott bröd snarare än lyxigt pålägg är en vinnare! :)

Du kan inte tänka dig ett gott bröd, lite olika pålägg så man själv kan välja vad man vill ha på sin macka? Skivad ost, skinka, salami, lite olika sorters grönsaker som sallad, gurka, tomater, paprika?

Du kan inte tänka dig ett gott bröd, lite olika pålägg så man själv kan välja vad man vill ha på sin macka? Skivad ost, skinka, salami, lite olika sorters grönsaker som sallad, gurka, tomater, paprika?
Kanske blir lite komplicerat i färdigpackad påse? Risk för mycket svinn. :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka