Den perfekta sällskapshunden

Dom jag träffat har inte varit så trevliga. Inte så stabila och mkt päls.
Jag har aldrig träffat någon utan bara tyckt de låter himla fina på papperet, och så är de fina att se på! <3 Jag minns att det var lite hype när de först började bli kända i Sverige men sedan har jag inte hört mycket mer, men det kanske är därför? Lite som kooikern. Hörde mycket först och sedan dog det... men det är ju synd om man inte jobbar på en stabilare modell?
De ser inte jättepälsiga ut. Lite långhårsschäfer?

Jag tycker de flesta långhåriga schäfrar verkar ha rätt normal schäferpäls men med längre "man" och täckhår bara?
"Vårat" långhår, han är ur rena brukslinjer och exteriörerna brukar ha mer underull.
1732820953737.webp

Om du tittat på keesen kanske en eurasier skulle funka också? :) Lite mindre päls och ibland lite mer allvar.

Det är ju för övrigt en riktigt trevlig sällskapshund i trådens anda!

Jag var hundvakt åt en Eurasier när jag pluggade. Söt och trevlig hund av vettig typ i mina ögon, men de hade nog fått lägga lite mer än de hade trott på att få henne att vara såpass okomplicerad.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag var hundvakt åt en Eurasier när jag pluggade. Söt och trevlig hund av vettig typ i mina ögon, men de hade nog fått lägga lite mer än de hade trott på att få henne att vara såpass okomplicerad.
Det tror jag är ganska ovanligt? Att det tar mycket engagemang för att få en trevlig hund menar jag. Jag har träffat rätt många på olika medeltidsevent (de har tydligen rätt look för lajvare. ;) ) och de har varit framåt och trevliga allesammans. Shibans BFF hemma i sverige var också en, och snällare gosse fick man leta efter.

En chodsky? Eller är det för mycket bruks? 🙂

De har tyvärr väldigt tråkig hälsa och väldigt lätt för att vara reaktiva om man lyssnar på ändå vana ägare till dom.

Om du tittat på keesen kanske en eurasier skulle funka också? :) Lite mindre päls och ibland lite mer allvar.

Det är ju för övrigt en riktigt trevlig sällskapshund i trådens anda!

Jag har tyvärr träffat på typ enbart osäkra hundar som inte alls verkar så enkla och lättsamma. Eller särskilt följsamma. Upplever dom lite mer urhundsspets i mentalitet. Men det kan såklart vara fel eller ändrats! Då känns keesen lite piggare, käckare och mer intresserade av folk/närhet. Om det makes sense 😅 lite mer go i allmänt.

Lite stor med. Då kan jag nästan likväl ha schäfer 🤣

Jag är rätt mycket inne på pudel så förmodligen blir det en sån :) hade önskat man kunde avla stor + mellan bara.

Sen kan man ju ha flera hundar än 2 med 😗

De har tyvärr väldigt tråkig hälsa och väldigt lätt för att vara reaktiva om man lyssnar på ändå vana ägare till dom.

Jag har tyvärr träffat på typ enbart osäkra hundar som inte alls verkar så enkla och lättsamma. Eller särskilt följsamma. Upplever dom lite mer urhundsspets i mentalitet. Men det kan såklart vara fel eller ändrats! Då känns keesen lite piggare, käckare och mer intresserade av folk/närhet. Om det makes sense 😅 lite mer go i allmänt.

Lite stor med. Då kan jag nästan likväl ha schäfer 🤣

Jag är rätt mycket inne på pudel så förmodligen blir det en sån :) hade önskat man kunde avla stor + mellan bara.

Sen kan man ju ha flera hundar än 2 med 😗
Trist med chodskyn, när jag läser låter det som en sådn tilltalande liten hund!

Trist med så många negativa upplevelser med eurasiern också, som jag skrev tidigare har jag bara positiva saker att säga utan att för den skull ha ägt en, för all del. Klart det är lite mer urhund i dem med tanke på raserna den är baserad på men de brukar vara glada och fluffiga liksom, med eventuell möjlighet till lite skärpa och vakt vid tillfällen.
Vackra också!
Om jag ville ha ett stort sällskapsfluff vore de klart på listan! :D
Träffade för övrigt en kees häromveckan och den var så himla pytteliten! 😅 Jag trodde det var en mittelspitz.

Pudlar är också kul, och jag tycker egentligen att man bör ha minst två. ;)

Trist med chodskyn, när jag läser låter det som en sådn tilltalande liten hund!

Trist med så många negativa upplevelser med eurasiern också, som jag skrev tidigare har jag bara positiva saker att säga utan att för den skull ha ägt en, för all del. Klart det är lite mer urhund i dem med tanke på raserna den är baserad på men de brukar vara glada och fluffiga liksom, med eventuell möjlighet till lite skärpa och vakt vid tillfällen.
Vackra också!
Om jag ville ha ett stort sällskapsfluff vore de klart på listan! :D
Träffade för övrigt en kees häromveckan och den var så himla pytteliten! 😅 Jag trodde det var en mittelspitz.

Pudlar är också kul, och jag tycker egentligen att man bör ha minst två. ;)

Ja tyvärr. Kan se charmen med dom men inte riktigt min typ av hund 😁 keesar är mindre än man tror där under pälsen 😅 iofs större än en mittel men förstår missförståndet 😅

Eller hur! 👀

Ja tyvärr. Kan se charmen med dom men inte riktigt min typ av hund 😁 keesar är mindre än man tror där under pälsen 😅 iofs större än en mittel men förstår missförståndet 😅

Eller hur! 👀
Helt okej! Jag tycker fortfarande att de hör hemma här i sällskapshundstråden! :love:
Shiban egentligen också, de är ju fantastiskt perfekta trots att de går att jaga med i vissa fall också.

Jamen mycket mindre! Ny var det här visserligen en tik och husse erkände att hon var rätt liten... men ändå. Som med många spetsar har de proportionerna av en stor hund, men är små i skala.

:angel:

Jag vill faktiskt aldrig ha bara en hund igen. Jag bävar för dagen då jag inte har någon kvar. <3

Helt okej! Jag tycker fortfarande att de hör hemma här i sällskapshundstråden! :love:
Shiban egentligen också, de är ju fantastiskt perfekta trots att de går att jaga med i vissa fall också.

Jamen mycket mindre! Ny var det här visserligen en tik och husse erkände att hon var rätt liten... men ändå. Som med många spetsar har de proportionerna av en stor hund, men är små i skala.

:angel:

Jag vill faktiskt aldrig ha bara en hund igen. Jag bävar för dagen då jag inte har någon kvar. <3

Ja men det håller jag absolut med om! 😁

Många raser är ju egentligen rätt passande, beroende på vad man trivs med. Tänker även på många av "jättehundarna" som trevliga sällskapshundar.

Behändig storlek har dom 😁

Får också lite panik inombords av tanken att bli utan hund 😬

• Gilla
Reactions: Sel
Ja men det håller jag absolut med om! 😁

Många raser är ju egentligen rätt passande, beroende på vad man trivs med. Tänker även på många av "jättehundarna" som trevliga sällskapshundar.

Behändig storlek har dom 😁

Får också lite panik inombords av tanken att bli utan hund 😬
Väldigt många raser, ja! Det är det som gör det så svårt för mig att förstå att det samtidigt verkar finnas ett så stort "hål" i raslistan när majoriteten av våra hundar idag är just det - sällskapshundar.

Det är superläskigt! jag kommer på mig själv med att sitta och googla lite, men då får jag dåligt samvete. Min tant är ju pigg. <3

Väldigt många raser, ja! Det är det som gör det så svårt för mig att förstå att det samtidigt verkar finnas ett så stort "hål" i raslistan när majoriteten av våra hundar idag är just det - sällskapshundar.

Det är superläskigt! jag kommer på mig själv med att sitta och googla lite, men då får jag dåligt samvete. Min tant är ju pigg. <3

Jag tycker ju själv att det finns ett hål för just mellanstora hundar i den lägre viktklassen 😁 personligen så gillar jag tex inte spaniels av sällskapsvarianten sådär jättemycket. Även om dom storleksmässigt kanske är rätt passande.

Jag tycker ju själv att det finns ett hål för just mellanstora hundar i den lägre viktklassen 😁 personligen så gillar jag tex inte spaniels av sällskapsvarianten sådär jättemycket. Även om dom storleksmässigt kanske är rätt passande.
Där tycker jag ju att det finns spetsar, terriers, lite mer obskyra vinthundar, schnauzers, pudlar och lite diverse egentligen. Lite beroende på vad man menar med mellanstor då förstås.

Där tycker jag ju att det finns spetsar, terriers, lite mer obskyra vinthundar, schnauzers, pudlar och lite diverse egentligen. Lite beroende på vad man menar med mellanstor då förstås.

Jag tänker som sagt på en förig, följsam hund i 15-20 kg och kring 50 cm hög som är lite respektingivande utan några överdrivna drifter men som ändå är sportig. Spetsar finns absolut, många skäller dock mycket och/eller är rätt självständiga. Likadant med terriers, dom har ju också ofta svårt med andra djur/jakt. Pudlar absolut, om man vill ha klippäls. Men många mellan är i det mindre spannet och många stora är i det större spannet. Spaniels finns också såklart. Men förstår verkligen folk som inte tilltalas av dom 😅

Jag kan ändå känna att det saknas något. Om man får vara kräsen 😁 egentligen inte så konstigt då dom flesta i den storleken har varit arbetande hundar. Men jag tänker att samhället har förändrats rätt mycket på 100 år.

Jag tänker mig som sagt typ en schäfer. Fast om man tonar ner allt inkl storleken.

Så kalla vintrar är det väl ändå inte i Tyskland att en långhårig schäferhund skulle frysa ihjäl 🙈

Nu var jag i varma syd ostra USA nar jag larde mig att de inte har ordentlig underull, och jamfort med det ar Tyskland kallt. Dessutom kan man ju fundera over alperna ...

Konstigt att de inte kan reggas. I hemlandet får de ju det.
Långhår föds även i vanliga kullar ibland och är inte speciellt ovanliga 🙂

Google sager att Tyskland lyfte "bannet" att de inte fick registreras 2010 ... sa det var allts innan det som jag pratade med dommaren i fraga. USA haller fortfarande pa att langhariga schafrar inte far registreras ... som jag sa, nar man flyttar utomlands blir me mycket trogen de seder och bruk som fanns nar man bodde i det gammla hemlandet.

"Vårat" långhår, han är ur rena brukslinjer och exteriörerna brukar ha mer underull.
Visa bifogad fil 157597

Sa fin!:heart

Jag tänker som sagt på en förig, följsam hund i 15-20 kg och kring 50 cm hög som är lite respektingivande utan några överdrivna drifter men som ändå är sportig. Spetsar finns absolut, många skäller dock mycket och/eller är rätt självständiga. Likadant med terriers, dom har ju också ofta svårt med andra djur/jakt. Pudlar absolut, om man vill ha klippäls. Men många mellan är i det mindre spannet och många stora är i det större spannet. Spaniels finns också såklart. Men förstår verkligen folk som inte tilltalas av dom 😅

Jag kan ändå känna att det saknas något. Om man får vara kräsen 😁 egentligen inte så konstigt då dom flesta i den storleken har varit arbetande hundar. Men jag tänker att samhället har förändrats rätt mycket på 100 år.

Jag tänker mig som sagt typ en schäfer. Fast om man tonar ner allt inkl storleken.
Kelpie…

Går man enbart på SKKs rasbeskrivningar så står dansk-svensken som "ganska krävande" och både kromis och lundehund som "reserverad mot främlingar". Inget av det passar så bra in på åtminstone mina kriterier för hur en sällskapsras borde vara. Har ärligt talat inte fått så trevligt intryck av kromisar generellt, tyvärr, men det är ju baserat på väldigt få hundar. De har inte varit typen som verkar gilla att hänga med i olika sociala sammanhang.

Går man på de köpare som gillar tex frallor så tycker de nog att pappisar och phalene är alldeles för pälsiga. För min del är de för små.
Som jag förstått på min familj som födde upp lundehundar förr (innan jag föddes dock :)) så är lundehundar inte helt enkla. Supertrevliga hundar, men kräver ganska mycket av sina ägare för att bli följsamma och trygga. Dom flesta som vill ha en utpräglad sällskapshund vill väll göra det så enkelt som möjligt för sig själva, och då är kanske inte lundehund det första valet.

Cattledog?

Är det någon som har koll på buhundar? Jag tycker att de känns som bra kroppsbyggnad, storlek och päls, men har ingen koll på mentala bitarna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lång boxvila
  • Maskstorlek hönät?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka