Den perfekta sällskapshunden

Ja lite lite allvar och lite mycket päls om jag tänker just mitt ideal 😁

Men har faktiskt spanat på rasen. Verkar himla trevliga men är lite orolig över pälsen då jag gillar att kunna vara ute i värmen 😅 hade dom haft päls som för typ 100 år sen så hade jag nog inte tvekat ens lite. Hört lite olika om hur värmetåliga dom är så kanske blir en sån ändå sen 😗

Visa bifogad fil 157570
Dom fixar värmen bra. Min var lika pigg året om.

Jaha, inte så lätt att förstå när du inte skrev med ordet Toy. Det finns ju egentligen inget som heter amrikansk foxterrier så antog att du menade den vanliga foxterrien.

Skulle egentligen vara svar till @Nota

Jaha, inte så lätt att förstå när du inte skrev med ordet Toy. Det finns ju egentligen inget som heter amrikansk foxterrier så antog att du menade den vanliga foxterrien.

Skulle egentligen vara svar till @Nota
Om du Google amerikansk foxterrier är det just den som kommer upp men googlar du foxterrier är det den vanligare varianten.

Dom fixar värmen bra. Min var lika pigg året om.

Jaså? Jag tänker ju även att jag ska vandra i Italien, Spanien etc. Även om man inte behöver gå när det är som allra varmast så kan det ju bli 30 grader ibland och vill ju inte att hunden dör på resan liksom 😅

Ja lite lite allvar och lite mycket päls om jag tänker just mitt ideal 😁

Men har faktiskt spanat på rasen. Verkar himla trevliga men är lite orolig över pälsen då jag gillar att kunna vara ute i värmen 😅 hade dom haft päls som för typ 100 år sen så hade jag nog inte tvekat ens lite. Hört lite olika om hur värmetåliga dom är så kanske blir en sån ändå sen 😗

Visa bifogad fil 157570
Om du tittat på keesen kanske en eurasier skulle funka också? :) Lite mindre päls och ibland lite mer allvar.

Det är ju för övrigt en riktigt trevlig sällskapshund i trådens anda!

Varför nämner ingen norsk lundehund som exempel eller är det något fel på dom med i vanlig ordning?(skall?)
För mig faller de på dels sjukdomsbilden, dels att rasen är så liten att man förväntas bidra till aveln om möjligt. Annars är jag väldigt förtjust i dem.

IL (intestinal lymfangiectasi)​

Norsk lundehund har en sjukdom som förekommer på uppskattningsvis 1 av 10 i Norge. Detta antagande är baserat på praktisk erfarenhet då det inte förekommer någon statistik på detta idag. Norsk Lundehundklubb använder efter rekommendation från Norges Veterinärhögskola, namnet Intestinal Lymfangiectasi (IL) på sjukdomen. Namnet ”lundehundsjukan” eller ”lundehundssyndromet” brukar också användas på sjukdomen vilket vi inte är så lyckat. Veterinärer som inte känner till rasen, har haft en tendens till att diagnostisera lundehundsjukan på var och varannan lundehund som har kommit in med mag-tarm-symptom, och därmed har en del hundar blivit felbehandlade. Sjukdomen är också känd hos andra hundraser och hos helt andra arter än hund. IL förekommer bl.a. hos schäfer, grönlandshund, grosser münsterländer, engelsk setter och troligen hos flera hundraser. Sjukdomen är känd hos kreatur och förekommer hos människor. Intestinal Lymfangiectasi (IL) är ett tillstånd där lymfsystemet i kroppen och då särskilt den delen av lymfsystemet som ligger runt tarmen, inte fungerar och blockeras så att lymfa läcker från lymfådrorna och ut i tarmen och omkringliggande vävnad. Detta kan bero på en medfödd onormal utveckling av lymfkärlen, en inflamation eller en tumör. Men man har idag inte något belägg för att säga att IL hos lundehund är ett medfött tillstånd.”

Oj här kan båda typerna registreras i skk.

Nar jag fragade en AKC judge varfor fick jag svaret att "hunden ar fran Tyskland och dar ar vintrarna kalla. Schafer ar en hund som ska kunna vara ute i regn eller sno utan att bli kalla". Har hanger, som vanligt nar man flyttar utomlands, de gamla reglerna (traditionerna och allmanna seder) med mycket langre an i hemlandet.;)
Ar mina jular som de var nar jag bodde i Sverige? Absolut ... aven om jag fatt lov att andra vissa delar da livet har ar annorlunda.:p

Nar jag fragade en AKC judge varfor fick jag svaret att "hunden ar fran Tyskland och dar ar vintrarna kalla. Schafer ar en hund som ska kunna vara ute i regn eller sno utan att bli kalla". Har hanger, som vanligt nar man flyttar utomlands, de gamla reglerna (traditionerna och allmanna seder) med mycket langre an i hemlandet.;)
Ar mina jular som de var nar jag bodde i Sverige? Absolut ... aven om jag fatt lov att andra vissa delar da livet har ar annorlunda.:p
Så kalla vintrar är det väl ändå inte i Tyskland att en långhårig schäferhund skulle frysa ihjäl 🙈

Suck, har inte ens nämnt foxterrier.
Amerikansk foxterrier är inte samma som foxTERRIER.
Det är en lättsam liten sällskapshund med slät päls.
De kallas oftast toy fox terrier, fokus på toy, kanske därför folk blir förvirrade. Lite dåligt namn tycker jag för de har knappt någonting gemensamt med foxterrier, men det låter ju så på namnet. American toy terrier som motsvarighet till English toy terrier kanske hade låtit bättre… Aja, OT!

Jag har faktiskt planer på att skaffa TFT nästa år :) från de jag träffat och folk jag pratat med är de ganska standard sällskapshund, trevliga, gosiga, osv. Tror de kanske faller på att de fortfarande har den där terrierattityden, bara inte lika stark som hos andra terriers. Lite envisa och sådär. Vissa har mycket jaktinstinkt, vissa ingen alls. Det varierar. Jag gillar att de har lite bus i sig.

Tror egentligen det är en ras som hade passat många men de är ju otroligt ovanliga!! Finns typ 3 uppfödare, knappt en kull om året. Bara det skrämmer väl bort 90% av folket som skulle kunna passa med en. Man vill hellre ha en ras som där det finns mycket att välja på.

Konstigt att de inte kan reggas. I hemlandet får de ju det.
Långhår föds även i vanliga kullar ibland och är inte speciellt ovanliga 🙂

De kallas oftast toy fox terrier, fokus på toy, kanske därför folk blir förvirrade. Lite dåligt namn tycker jag för de har knappt någonting gemensamt med foxterrier, men det låter ju så på namnet. American toy terrier som motsvarighet till English toy terrier kanske hade låtit bättre… Aja, OT!

Jag har faktiskt planer på att skaffa TFT nästa år :) från de jag träffat och folk jag pratat med är de ganska standard sällskapshund, trevliga, gosiga, osv. Tror de kanske faller på att de fortfarande har den där terrierattityden, bara inte lika stark som hos andra terriers. Lite envisa och sådär. Vissa har mycket jaktinstinkt, vissa ingen alls. Det varierar. Jag gillar att de har lite bus i sig.

Tror egentligen det är en ras som hade passat många men de är ju otroligt ovanliga!! Finns typ 3 uppfödare, knappt en kull om året. Bara det skrämmer väl bort 90% av folket som skulle kunna passa med en. Man vill hellre ha en ras som där det finns mycket att välja på.
Ja men fortfarande kommer enbart den här rasen upp om man googlar amerikansk foxterrier men men ska skriva toy nästa gång :)

Ja någon måste ju börja med köpa den och föda upp den innan dom kan bli fler.
Jag tycker dom verkar superhärliga och perfekt päls och sunt byggda lite attityd behöver en liten hund ha 😍
Stort plus för dom söta musöronen.

Ja men fortfarande kommer enbart den här rasen upp om man googlar amerikansk foxterrier men men ska skriva toy nästa gång :)

Ja någon måste ju börja med köpa den och föda upp den innan dom kan bli fler.
Jag tycker dom verkar superhärliga och perfekt päls och sunt byggda lite attityd behöver en liten hund ha 😍
Stort plus för dom söta musöronen.
Ja! Jag hoppas det kommer ett gäng till hundmässan igen så jag får träffa ännu fler :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lång boxvila
  • Maskstorlek hönät?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka