Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

Här kommer lite nya sitsbilder, bättre eller sämre???
vad kan jag förbättre/vad är bra?

28952968.jpg

28953038.jpg

28953067.jpg
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Gullan86
Här har jag inte så mycket att säga. Du har lagt ut så många bilder och det finns naturligtvis något att säga om alla men ser egentligen inget så här genomgående som är nå jätte fel rakt igenom.
Det jag ser att du har en tendens att sjunka ihop lite när du är avslappnad(?) och att du som jag gärna riktar blicken och där med hela huvudet snett nedåt för att se på hästen så det är väl kanske det då som du verkligen borde tänka på.
Anser du själv att du har något riktigt sits problem och i så fall vad?

Tack för din kommentar och tack ullabella med, se de nya bilderna, tycker ni jag förbättrat sitsen något?

vad jag tycker jag själv har problem med.
när jag började rida hade jag stora problem med att jag lutade mig framåt typ jämt. och kunde inte sitta ner i någon gångart ungefär men det var väl för 5år sedan iallafall om inte längre sen.
Men tycker jag kommit på hur jag ska sitta mer på baken och komma ner i sätet, jag tror att jag börjat slappna av mer.
har fortfarnade stora problem med att jag spänner axlarna så jag får ont behöver rulla bak dem, tycker ni det syns eller är det bara som det känns?

ullabella du skrev att jag har handen för lågt, det har jag med haft problem med har haft handen liggandes på hästen när jag började rida men det var med storhäst, på islandshäst har jag nog förbättrat mig men jag kan ju inte ha hur buren hand som helst eftersom linjen armbåge-bett skall vara rak, vad tycker ni om linjen?
jag tror inte att jag lutar emot händerna mot sadel/häst nuförtiden iaf kan bli lite låg och bred med händerna ibland och lite väl mkt ledande tygeltag.

har även problem med blicken tittar ner ofta, händerna har jag börjat ha mer i cykelstyre=INTE bra.

och skänklarna tycker jag att tårna kan sticka ut behöver vrida om benen hela tiden.
och att tårna inte ska peka neråt, okej det var nog ett nybörjarproblem precis när jag börjat men nu är det att jag inte ska streta ner hälen istället och bli spänd.

tänker även på att försöka ligga an med skänklarna mer så de inte spretar utåt.
sträcka på mig är något jag med tänker på, har börjat få gamnacke som någon sa...
tycker det är väldigt svårt att driva med sätet samtidigt som jag ska vara rak i ryggen känns som att om jag försöker vara rak i ryggen så spänner jag mig, speciellt i tölten och då blir han passig istället, måste vara böljande i min rygg för att han skall bli det i sin rygg.

tummen högst upp när handen är rätt vinklad + att handen skall vara sluten tänker jag med på...

det är massa problem tycker jag med jag tänker hela tiden på alla dessa saker när jag rider så det ser kanske inte så illa ut endå? men dessa saker måste jag tänka på annars ser det för :devil: ut.

men jag har nog räknat upp varenda fel man kan ha nu tror jag haha. syns det mycket?

men kanske ska inse att jag börjat rida bättre än förut med haha...

men usch så mkt nu ser ni säkert alla fel när jag räknat upp dem, men hoppas ni kollar bilderna innan ni läser detta...så försök ha egna åsikter med....
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag måste bara få :bow: för tipsen!

Provade allt du skrivit idag och wow, oh my god o typ holy sh*t vad bra ridpasset gick :D ;)

Jag provade travtipset med "öppna" knän, först blev han spänd men sen gled han rakt in i REN trav, det var helt underbart. Tänkte även på att känna båda sittbenen när jag värmde upp o jodå, båda fanns där o när jag kände båda sittbenen blev jag rakare i ryggen o spändheten i axlarna försvann. Min kompis fotade, tyvärr blev bilderna jättedåliga så det är nog inget att visa men det kommer bilder i helgen hoppas jag :)

Så åter igen, tusen miljoner tack för tipsen :D :banana:

Åååhh va kul!!:bump:

Jag blir så glad!!! Jag pm:ar lite uppvärmnings övningar. Hoppas jag kan förklara dem på nå bra sätt. Ska försöka hinna pm:a innan kvällen!
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag har inte så mycket att säga.

Skänkel och rumpa ser jättebra ut! Som du sa, blicken, upp med den, men du tippar i alla fall inte fram så som jag gör när jag stirrar i manen :D Sen kan du sträcka lite mer på dig, du sitter ju absolut inte kutryggigt, men känn dig lite mer "stolt" på hästryggen sas. Tänk dock inte bak med axlarna, då kommer du få ont!
Tänk dig att du har ett snöre i bröstkorgen som någon drar i, så att bröstet kommer ut och upp. Då kommer axlarna på plats automatiskt.
Ang handen så tror jag att så länge den inte känns spänd, och du kan röra den så mycket som du behöver så är det helt ok som du har den nu :)

Och just det, en sak till, när du hoppar är det lättare att vara följsam om du sitter i hoppsits (alltså, överlivet framåt och lite närmare hästen), även om hindret är lågt ;)

/Anna
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

KL deluxe

OMG:eek::eek: Igár filmade min kompis mig nær jag red och jag vet att jag har en dálig sits men jag trodde inte den var sá KASS. Jag rider nágon mil om dagen alltsá i denna förfærliga sits!

Jag sitter som en islændsk BONDE:cry::eek:.

Hjælp mig! Hur börjar jag arbeta bort detta problemet?? Jag började prova att korta stigbyglarna lite...eftersom jag rider med ganska lánga men det har dá uppenbarligen inte hjælpt:grin:


Jag ska lægga in filmen sá fár ni se pá elændet lite senare....
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

alltsá nu utsætter jag mig sjælv för pajkastning! Varságoda!

Lát det börja....jag duckar!

Filmen bör ses drickande en Viking-öl, ætandes pá torkad fisk och accompanierat av en ful islændsk sáng för att fá bæsta filmkænslan som matchar hela min bondestil.
Tur att filmen har dálig kvalitét
http://www.youtube.com/watch?v=MS6hhHAoiY4
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

alltsá nu utsætter jag mig sjælv för pajkastning! Varságoda!

Lát det börja....jag duckar!

Filmen bör ses drickande en Viking-öl, ætandes pá torkad fisk och accompanierat av en ful islændsk sáng för att fá bæsta filmkænslan som matchar hela min bondestil.
Tur att filmen har dálig kvalitét
http://www.youtube.com/watch?v=MS6hhHAoiY4

Jag kastar en hallonpaj...

Så hemskt lik en islänsk bonde var det inte lovar jag sett värre!

Jämförde hur du satt på en annan film du hade och där satt du hundra gånger bättre med det kändes som du hade tedens till att vilja dra fram benen...Och nu har du det, och luta dig bakåt..Hm konkreta tips får nån annan ta!:angel:
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Om du sitter illa så borde jag lägga ner de här med hästar och börja med hamstrar ist:crazy:

Du sitter ju helt oki tycker jag.. när jag töltar sitter jag som en påse skit och det var milt sagt.. haha skandal.. stackars Jorunn som behöver stå ut med mig... snäll hon är som inte skickar av en till månen:o
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Men tillochmed nær jag red utan stigbyglar pá den dær andra av mina filmer sá sitter jag ju i stolsits!:eek:

I vilken ænde ska jag börja att jobba med detta?
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Har man för långa läder kan amn lätt hamna i stolsits vet jag.
Nu ser jag inte om så är fallet med dig på filmen...

Men jag blundar mkt när jag tränar min sits övar att få in min balans känner av hur jag sitter=).. Blundar bara korta stunder då=)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag tror att det kanske är för att du hamnar i bakvikt lite grand? Försök räta upp dig lite och se om skänklarna hamnar bättre? Sen får man ju tyvärr stolsits i vissa sadlar.

Åååh Viking och Harfafiskur:love: Älskade Island... vart på Island är du?? Ska du inte köpa med lite harfafiskur o bju på på bärby??;) Visst skulle du med gå ridledarutbildningen?:)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

släpp ditt knäslut ibland, lyft ut knä och lår från hästen . (jobbigt och varning för kramp!) när du sitter ska du känna bägge sittbenen och ditt blygdben. släpp ner benen och se till att de hamnar "på plats".

När du sitter så kan du tänka att ditt bäcken är som en skål med vatten. just nu "tippar" du ut vatten bakåt, om du viker dig i sidan kommer det tippa åt sidan osv.

Rid i tråkigt lugnt tempo och vänj hästarna vid skänkelkontakt. Insidan (passa så det inte blir baksidan) av ditt lår ska ligga av mot hästen/sadeln och hellst lite underskänkel med. Fötterna ska du varken peta in eller ut utan hålla ca "tio i två" för att slippa spänningar i resten av benen! När du sitter korrekt ska du inte kunna titta ner och se hela din fot, då måste du vika lite i dina knän, se till att de är mjuka och fjädrande!

Hoppas det hjälper ngt! Nr 1 är ju att vara medveten om problemet!;)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag jobbar som tusan på min sits just nu för en tjej som håller på att utbilda sig till tränare innom centrerad ridning. Så vi tar en bit i taget.

Ngt vi lagt mkt fokus på är att INTE trycka ner hälarna utan att ha en mer "plan" fot. Dock har jag för mkt tå ner på denna bild.
Sen försöker jag träna på att sitta rakt, inte få för mkt vikt på framdelen ect.
Även på att slappna av mer i sitsen och komma ner i sadeln.

Och att se upp! Inte i kalufsen på hästen!

29061860.jpg


Någon tanke?

Har innan sett ut så här så tycker det iaf går åt rätt håll.
20799834.jpg
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jo jag ska gá med pá ridledarutbildningen! Dá kommer du ju fá se den islændska-bonde-wannabe´n rida live juh!:rofl:

Lovar att köpa med mig Harðfiskur!
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Tack för tipsen! Jag har suttit och tænkt pá de hela dagen nær jag red!

Sen nær jag red mitt favvo-sto (samma som pá filmen) igen sá mærkte jag att en del av problemet ligger i att de flesta hæstar jag rider inte ALLS ær vana med skænkelkontakt. Jag provade att lægga om skænklarna nær jag red och vred om láren. Jag tror det blev lite bættre! MEN:
Jag spelade in en ny film. pá den kunde man tydligt se att jag inte satt i lika mycket stolsits.... men dærimot höll jag ut skænklarna frán hæsten. Det syns tydligt pá filmen:p Om ni undrar varför jag rider som en vettvilling sá ær det för att syftet ed filmen inte var att visa min sits utan hæsten:P

snygg-bonden;)
 
Senast ändrad:
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jisses vilken skillnad på rätt håll!!!Bravvvvo!Nu blev du rakare i kroppen och fötterna i bättre positon.Vilken vändbar pålle!
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

klar förbättring! :laugh: Pröva också att rida lätt/stå i lätt sits utan stigbyglar. Då brukar man få hästen inunder sig m hjälp av överskänkeln, man kan inte längre riktigt sitta på bakdelen av sittbenen.;)

En liten parentes.. Om du lär hästen att inte spänna sig för skänkeln kommer det nog bli lite mindre hoppetistuds när skänkeln väl kommer an. Håll den bara mjukt an mot hästen, det tar inte lång tid innan dom lär sig att slappna av i sidorna.

Man får ju inte glömma att en korrekt sits underlättar för hästen, men bara om vi också är så korrekta så vi kan slappna av och inte "spänna oss i position"!

Väntar ivrigt på ny film/bilder! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp