Den perfekta sitsen!!!

Sv: Den perfekta sitsen!!!

Det ser ut lite som att knäskålarna hamnar "framför" stöden, men annars tycker jag att du har en bra vinkel på skänkeln, så jag skulle nog inte länga lädrena, om det inte känns obekvämt för knäna förstås.
Som någon sa så rider många med toklånga läder!

/Anna
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Precis, jag tycker också att de ligger lite väl mycket på stöden men jag har provat att lägga bak hela benen och då ser det bättre ut, det handlar nog bara om vana :)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Strechningen av bröstmusklerna kan du göra någon gång under dagen (typ morgon och kväll) Jag brukar sätta undersidan av underarmen (håll överarmen i 90 graders vinkel ut från kroppen) mot en mot en dörrkarm. Sen pressar du mjukt fram axel, höft och ben så känner du när det drar på rätt ställe.

Det är ruskigt skönt om man gör det nån gång per dag, för den dagliga hållningen förbättras och då naturligt nog också hållningen till häst! Det blir lätt!!:laugh:
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag vill gärna ha lite tipps på vad jag ska ändra/förbättra på min sits.
Kanske inte de bästa bilderna och har bara i skritt.

DSC00523.jpg


DSC00522.jpg
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

dsc_0004_46127094.jpg

Har lagt in bilden i gångartstråden men nu försöker vi här också :) Sadeln har glidit fram då han såg något otäckt, spände upp ryggen och började springa mycket fortare. :grin:
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Det ser ut som att du blir lite låst. Hade velat vinkla upp ditt bäcken en aning, det ser ut som det är lite för mkt vinklat framåt - det gör att du måste svanka väldigt för att inte tippa frammåt.

Pröva också att lyfta ut benen från hästen och föra låren en aning bakåt - slappna sen av igen.

Din häst ser också ut som den skulle klara att du hade en lite mer buren hand.

Grundläggande fint, men vem har inte lite fix å trix man behöver jobba med?;)

Hade varit kul att se någon bild i snabbare tempo för att kunna se mer inverkningar!:laugh:
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

kanske är det för att han spände sig lite som du ser ut som du spänner upp dig lite i sadeln? Ser ut att ha en fin hand!
har du en tendens att sitta mer åt höger eller har du bara blivit lite tillfälligt överputtad?;) Ser nästan ut som du svänger lite.. Svårt att se från en bild.

Tror att du sitter bra normalt sett, ser inte ut som det är det optimala bildögonblicket!:p

Hästen får jag kommentera i gångartstråden!
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jo, så kan det verkligen vara. tror det är nära en kurva och jag förbereder svängen ;)
Fattar inte hur man lägger upp bilder om man har dom på datorn och inte på nätet så därför har jag inte kunnat lägga ut fler bilder:P
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Det känns som att du rider mkt med handen, förmodligen för att han lägger sig på. Det du bör vara noga med är att alltid använda sätet först, sen handen dock med bibehållet bromsande säte. Lyssnar han inte utan bara går emot så stoppa upp tills han lyssnar. Gör det hela bara lugnt, det hjälper nog inte att bli arg.;) var sen noga med att du står för igångsättandet!

tänk på att slappna av i axlarna och vara rak i ryggen, du ska känna båda sittbenen och blygdbenet när du rider så det gäller att varken tippa fram eller bak.

Försök att hålla ner tempot lite så du inte känner att du måste bromsa fram med benen. Benen ska hänga/ ligga an mjukt, behövs det så korta lädrena lite under en tid och se till att du viker i knäna. Problemet med att ha långa läder är att fötterna gärna åker fram.

Sen måste jag säga att om jag tänker på de första bilderna jag så på er så har det hänt jättemycket! Sen är det som jag och min kompis sa när vi satt och kikade här om dagen: du verkar så go, och du verkar som du verkligen älskar din häst! Man brukar riktigt kunna känna det genom bilderna och det är lite.. coolt!;)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

En till kommentar men ang. traven.

Har du prövat att sitta ner med halvlåga händer och "öppna" knän och försöka driva honom in i traven? Ev med lite kontakt på tygeln om du kan få igenom eftergifterna på honom...? I förlängningen brukar det inte vara så bra att stå upp i traven (alltid) för det krävs så lite för att de ska störas..
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Ingen sitskommentar direkt, men jag måste bara påpeka att han är ganska förböjd i skritten på "lösgörnings-klippet". Vet inte om du är medveten om det, men var bara tvungen att påpeka det.

Annars håller jag med echa. Ganska trevlig sits, men lite mkt (och spänd) hand.

/Anna
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Tack för kommentarerna !

Jag försöker så gott det går att bromsa med sätet men råkar man nudda med skänkeln = spänd häst (han är inriden på fel sätt o väldigt känslig för skänkeln ibland) men det är något jag jobbar på och försöker förbättra :D

Det här med axlarna är ett litet h*lvete för mig, jag spänner dom omedvetet. Det är helt enkelt en :devil: ovana jag fått tror jag, jag tycker jag är avslappnad men nej då, axlarna är spända ändå. Kan kanske bero på att jag har fel på nån muskel eller vad det är i båda axlarna + nacke. :crazy: Jag måste få tag på nån bra tränare som kan skrika lite åt mig, det skulle nog jag behöva..

Sitsbenen har jag svårt att känna båda samtidigt :o När jag skrittar fram på långa tyglar brukar jag liksom sitta o känna efter vart jag har dom men känner mer höger sittben än vänster sittben (kan kanske bero på att vä höft är sned?), känner dom lättare när jag travar o sitter ner i traven men eftersom Filipus inte travar så himla bra (lite fyrtaktig ibland och spänd ibland) så travar jag inte så ofta på honom nu, utan massa skritt o galopp istället och försöker få honom lösgjord. Tölten behöver jag inte träna så mkt på, den finns där jämt :angel:

Ang traven så har jag provat allt. Sitta ner, stå upp, rida lätt (men det slutade med en häst i sken) men det du skriver om att sitta ner med halvlånga tyglar o "öppna" knän (vad menar du med "öppna" knän förresten?) ska jag prova och verkligen driva in honom i traven.

Sen måste jag säga att om jag tänker på de första bilderna jag så på er så har det hänt jättemycket! Sen är det som jag och min kompis sa när vi satt och kikade här om dagen: du verkar så go, och du verkar som du verkligen älskar din häst! Man brukar riktigt kunna känna det genom bilderna och det är lite.. coolt!
Nämen :o :love: TACK ! Det värmde. Ja, jag älskar min lilla Filipus, vi har gått igenom så mkt tillsammans och en häst som honom kommer jag aldrig hitta igen oavsett hur många hästar jag köper med mer kapacitet o allt så kommer ingen häst kunna slå Filipus. Han är ju mitt lilla hjärta :love:


UllaBeata - Jo, jag är medveten om det. Han är expert på att förböja sig och vips så är den ena bogen nån annanstans o han "kröker på nacken" men ryggen är 200 meter lång men efter att jag började rida honom i en lång o låg form så har han blivit bättre med det, men han fuskar lite ibland men jag rättar till honom direkt då.. Tack för kommentaren !
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Okej, vad bra :)

Ursäkta att jag påpekar såna grejer, men jag la liksom märke till det och tänkte att det var lika bra att säga till, men du är ju medveten om det redan, så :)

/Anna
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Okej, vad bra :)

Ursäkta att jag påpekar såna grejer, men jag la liksom märke till det och tänkte att det var lika bra att säga till, men du är ju medveten om det redan, så :)

/Anna

Ja, det är bra att du påpekade det och att du la märke till det ;) :D Inget att be om ursäkt för :)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Det kan fylla sin funktion att "låta" honom flyta iväg med bogen om han binder sig i tölten. bara man är medveten om det och korrigerar/tar tillbaka bogen emellanåt.

Att du känner båda dina sittben är viktigt, det har ju att göra med hur din vikt fördelas på ryggen.. Träna på att innan du börjar ridpasset värma upp dig själv, (kan pm:a lite övningar om det låter intressant) Se till att lyfta ut benen från hästen för att se lägga ner dem mjukt igen.

När du öppnar knäna:
Stå på marken och titta på dina fötter/knän vrid in tårna/dina knän= stäng
Ta ut knän/tår till ca "tio i två" känn som att du öppnar från tå till knä till bäcken.

När du gör det på hästen kan du passa att du inte hamnar i för mkt bakvikt!

Lär honom också att underskänkeln ska ligga an hela tiden! annars blir skänkeln lätt skarp när den väl används. Speciellt på en häst som är skänkelkänslig!:idea: Börja ha den an hela tiden på inhängnat område!

Hoppas det hjälper något!
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

:bow: Tack så mkt för tipsen! :D

Ja, pma gärna övningar till mig, ska även besöka min osteopat så hon får fixa till ryggen och rätta till höften så gott det går :)

Ska träna på detta i helgen, får se om jag kan få med mig fotograf/filmare med ut så jag själv får se resultatet :D

Åter igen, tusen tack :D
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag måste bara få :bow: för tipsen!

Provade allt du skrivit idag och wow, oh my god o typ holy sh*t vad bra ridpasset gick :D ;)

Jag provade travtipset med "öppna" knän, först blev han spänd men sen gled han rakt in i REN trav, det var helt underbart. Tänkte även på att känna båda sittbenen när jag värmde upp o jodå, båda fanns där o när jag kände båda sittbenen blev jag rakare i ryggen o spändheten i axlarna försvann. Min kompis fotade, tyvärr blev bilderna jättedåliga så det är nog inget att visa men det kommer bilder i helgen hoppas jag :)

Så åter igen, tusen miljoner tack för tipsen :D :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp