the_connemara
Trådstartare
Min häst var halt pga en spricka under. Igår såg jag att hon har precis samma på andra fram hoven, men den har väl inte gått upp än.
Hur kan jag förebygga dehär? Vi har haft snustorrt jättelänge och hon går ute på gärs dygnet runt.
Till vänster vänster fram där hovslagaren skurit upp skadan, och till höger höger fram som ser lika dan ut igår när det regnat massor. Men ohalt. Och det är ju på båda sidor.
Visa bifogad fil 190720
Jag har alltid undrat hur vanligt det är och vad det beror på när traktstöden "bryts av" sådär som jag uppfattar dina bilder! Aldrig fått klarhet i det utan bara tänkt att det är väl ungefär I den regionen där hovbenet tar slut och mer rörelse sker medan hovkapseln fortfarande till viss del är lite stabilare jämfört med närmre trakterna. Min häst hänger aldrig riktigt ihop där på framhovarna. Minns inte om jag frågat nuvarande hovvårdare ännu, måste försöka komma ihåg det!
I ditt fall hade jag spontant gissat på att det är lite för mkt material (hovvägg, traktstöd, sula) som samlats i torkan och börjat spricka i svagaste punkten. Låter dock läskigt med blod! Om det spruckit djupt (låter ju osannolikt tänker jag spontant?) eller kanske trampat in något där som skadat? Hovis tyckte inte hovarna behövde hjälp att bli av med lite övervuxet material i det läget?
Otroligt härliga hovar i övrigt, vilken bra grund att stå på man ser