Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Min häst var halt pga en spricka under. Igår såg jag att hon har precis samma på andra fram hoven, men den har väl inte gått upp än.
Hur kan jag förebygga dehär? Vi har haft snustorrt jättelänge och hon går ute på gärs dygnet runt.

Till vänster vänster fram där hovslagaren skurit upp skadan, och till höger höger fram som ser lika dan ut igår när det regnat massor. Men ohalt. Och det är ju på båda sidor.

Visa bifogad fil 190720

Jag har alltid undrat hur vanligt det är och vad det beror på när traktstöden "bryts av" sådär som jag uppfattar dina bilder! Aldrig fått klarhet i det utan bara tänkt att det är väl ungefär I den regionen där hovbenet tar slut och mer rörelse sker medan hovkapseln fortfarande till viss del är lite stabilare jämfört med närmre trakterna. Min häst hänger aldrig riktigt ihop där på framhovarna. Minns inte om jag frågat nuvarande hovvårdare ännu, måste försöka komma ihåg det!

I ditt fall hade jag spontant gissat på att det är lite för mkt material (hovvägg, traktstöd, sula) som samlats i torkan och börjat spricka i svagaste punkten. Låter dock läskigt med blod! Om det spruckit djupt (låter ju osannolikt tänker jag spontant?) eller kanske trampat in något där som skadat? Hovis tyckte inte hovarna behövde hjälp att bli av med lite övervuxet material i det läget?

Otroligt härliga hovar i övrigt, vilken bra grund att stå på man ser 😍 Är det swb du har eller vad för ras?

Jag har alltid undrat hur vanligt det är och vad det beror på när traktstöden "bryts av" sådär som jag uppfattar dina bilder! Aldrig fått klarhet i det utan bara tänkt att det är väl ungefär I den regionen där hovbenet tar slut och mer rörelse sker medan hovkapseln fortfarande till viss del är lite stabilare jämfört med närmre trakterna. Min häst hänger aldrig riktigt ihop där på framhovarna. Minns inte om jag frågat nuvarande hovvårdare ännu, måste försöka komma ihåg det!

I ditt fall hade jag spontant gissat på att det är lite för mkt material (hovvägg, traktstöd, sula) som samlats i torkan och börjat spricka i svagaste punkten. Låter dock läskigt med blod! Om det spruckit djupt (låter ju osannolikt tänker jag spontant?) eller kanske trampat in något där som skadat? Hovis tyckte inte hovarna behövde hjälp att bli av med lite övervuxet material i det läget?

Otroligt härliga hovar i övrigt, vilken bra grund att stå på man ser 😍 Är det swb du har eller vad för ras?
det låter inte alls omöjligt, hon har långa verkningsintervaller men hovis håller koll när hon är här och skor den andra. Jag raspar kanterna bara. Men jag frågade om hon skulle ta denna nästa gång och hon tyckte inte det behövdes🙈 får säga att hon får göra det ändå.
Ja det blödde! Hon var halt när jag longerade och då kom de lite blod.
Hon är SWB, född 2024 🤩

Inte mycket blod men zoomar du ser du det röda och en mycket torr hov.
IMG_4420.webp

det låter inte alls omöjligt, hon har långa verkningsintervaller men hovis håller koll när hon är här och skor den andra. Jag raspar kanterna bara. Men jag frågade om hon skulle ta denna nästa gång och hon tyckte inte det behövdes🙈 får säga att hon får göra det ändå.
Hon är SWB, född 2024 🤩

Visa bifogad fil 190742
Hur verkar hovslagaren när hon väl verkar? Bra att du håller efter med raspen men jag tycker definitivt att inner hovvägg behöver hållas efter den med.

Jag verkar ju alla mina själv, utan någon hjälp av hovslagare/hovvårdare. Tre av fyra har inte träffat hovslagare alls hos mig. Jag verkar inte särskilt ofta men tar ofta traktstöden när jag ändå har hästen ute. Vill inte att de blir så långa som hos t ex din häst och det är väldigt enkelt att ta dem med kniven. Håller man bara efter traktstöd och trakterna upplever jag att resten inte är alls lika viktigt.

Så jag hade nog önskat att hovslagaren iallafall insåg läget, om det vore min häst och hovslagare. I övrigt har hon ju hyfsat fina hovar.

Hon är SWB, född 2024 🤩

Visa bifogad fil 190742

Kanske hovarna normalt håller ihop tillräckligt för vad hon själv sliter och du håller efter men det blev lite för torrt för länge denna gång? Spännande om hovis har någon teori 🤩

Tog bara senaste bilden på Tiger men här syns det tydligt lateralt även efter min verkning vad jag alltså undrar med att traktstöden "går av":

1000045179.webp

Hur verkar hovslagaren när hon väl verkar? Bra att du håller efter med raspen men jag tycker definitivt att inner hovvägg behöver hållas efter den med.

Jag verkar ju alla mina själv, utan någon hjälp av hovslagare/hovvårdare. Tre av fyra har inte träffat hovslagare alls hos mig. Jag verkar inte särskilt ofta men tar ofta traktstöden när jag ändå har hästen ute. Vill inte att de blir så långa som hos t ex din häst och det är väldigt enkelt att ta dem med kniven. Håller man bara efter traktstöd och trakterna upplever jag att resten inte är alls lika viktigt.

Så jag hade nog önskat att hovslagaren iallafall insåg läget, om det vore min häst och hovslagare. I övrigt har hon ju hyfsat fina hovar.
Jag är dålig på hovar. Jag har alltid haft skodda hästar och ringt hovslagaren när det är problem. 😁 denna tvååring har hon inte gjort mycket med alls, bara kikat och sagt att det är ok. Jag håller efter med raspen men aldrig kniv eller något annat.
Men jag ska be henne ta en ordentlig genomgång när hon kommer nästa gång. Skickade bilderna idag så får se vad hon har för tankar.

Känns som om alla mina hovar har helt blivit kaos nu sista veckorna och jag orkar inte engagera mig...
Snart kommer hovis så får hon lösa :o

(Eftersom jag har en helskodd kommer hovis var 6-7e vecka men jag har hållit efter barfotahovarna själv där emellan i perioder)

Vad har ni för åsikt om hovar med mycket överrullning? Mitt russ har det, inte för att jag kapar av tån utan han sliter den så. När jag verkar honom, vilket jag gör sällan, tar jag i princip enbart lite på sidorna, jämnar till trakten och slipar fram lite då den blir lite ojämnt. Ponnyn är så oömfotad som jag anser att man kan förvänta sig att en oskodd ponny är. Landar jämnt och fint på hovarna och galopperar glatt på grusväg. Inga tecken på obehag på asfalt eller andra underlag heller, bara lite öm på vissa taggiga grusvägar. Tycker att det är något avvikande att han är så kort i tån, hovväggen är betydligt tunnare fram än runt om, men ponnyn verkar ju nöjd? Och vinklarna ser bra ut. Han är den som har bäst hovar av mina, jag blir bara lite undrande över att aldrig behöva verka framtill.

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat