Diska nästens hovar varje dag?

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
Läste precis en artikel på Tidningen Ridsport (länkar längre ned) där en hovslagare rekommenderade att hovarna varje dag skulle rengöras (diskas) med grönsåpa för att inte få in jordbakterier (lera) i små sprickor eller skador på hoven som sedan skulle kunna orsaka en hovböld.

I artikeln beskriva rengöringen (efter hovkratsning) innan hästen ställs i sin box för natten = att hovarna hålls rena och torra i boxen över natten och hovslagaren verkar i Göteborgs-området så för henne är det normala leriga hagar (dvs inte snö eller gräs).

Men vad tror ni om detta?
Något ni hört förut?
Tror ni det är bra?
Ser ni några möjliga nackdelar med det?

Artikeln finns här, tror inte det är en Plus artikel men är det så tycker jag min sammanfattning av den duger för att man ska förstå iaf ;)

https://www.tidningenridsport.se/hovslagarens-rad-diska-hovarna-varje-dag/

Läste precis en artikel på Tidningen Ridsport (länkar längre ned) där en hovslagare rekommenderade att hovarna varje dag skulle rengöras (diskas) med grönsåpa för att inte få in jordbakterier (lera) i små sprickor eller skador på hoven som sedan skulle kunna orsaka en hovböld.

I artikeln beskriva rengöringen (efter hovkratsning) innan hästen ställs i sin box för natten = att hovarna hålls rena och torra i boxen över natten och hovslagaren verkar i Göteborgs-området så för henne är det normala leriga hagar (dvs inte snö eller gräs).

Något ni hört förut?
Tror ni det är bra?

Artikeln finns här, tror inte det är en Plus artikel men är det så tycker jag min sammanfattning av den duger för att man ska förstå iaf ;)

Det är en plus-artikel så det går inte att läsa speciellt mycket alls.
Mja, det jag tänker är att jordbakterierna väl tränger in i ev sprickor/skador när hästen går i hagen, och frågan är väl om man kommer åt dem med vatten och såpa i efterhand? Det vill säga om man verkligen lyckas diska ur något som redan har trängt in?

Något ni hört förut?
Tror ni det är bra?

Mina hästar har aldrig haft några problem med hovbölder så jag kommer inte diska några hovar i fortsättningen heller. Enda hästen jag vet som hade bekymmer enligt ägaren byttes det strö till och problemet försvann efter det. Den fick stå på spån istället för torv i fortsättningen.

Det är en plus-artikel så det går inte att läsa speciellt mycket alls.
Det är inte så mycket artikel heller, några få stycken och jag tror jag sammanfattat nästan allt förutom hennes namn och att hon senare i artikeln rekommenderar tandborste för att rengöra t ex hålvägg eller andra skador i hoven. Också ett tips om att ha en PET-flaska med vatten och såpa och en hink under hästen (om man inte har spolspilta).
Men typ det var hela artikeln :)

Jag tänker laga inget som inte är trasigt. Det låter ungefär som den hipe som återkommer med jämna mellanrum att man ska olja hovarna. Så går det ett tag och folk kan inte fatta varför hästens hovar går sönder och blir sämre.
Man kan inte ta en grej och applicera på alla. Det fungerar inte så.

Wihte line disease är dessutom smittsamt. Det är inget hästen får om det inte finns i marken. Enda sättet jag har läst verkligen fungerar för att få bort den smittan förutom att låta bli att ha hästar på marken under några år är att köra bort ett rejält lager med jord alternativt lägga på nytt lager. För att få hovarna friska skor man med kopparsöm.

Hovarna ska såklart inte vara inbäddade i lera 24/7 men självklart behöver man inte skura friska hovar med såpa!

Jag har fått tips från två olika hovisar att ha såpblandning, typ grumme, i spray flaska att spraya under rengjorda hovar typ en ggr i veckan eller vid behov. Barfotahästar.

Läste också artikeln och kände som @Kirre, jag lägger redan många timmar i stallet😅 Absolut om det är något problem med hovarna, men stå och diska hovar på daglig basis- nope.

Om man vill, eller har tid, att göra det är nog olika för olika personer.
För egen del skippar jag gärna att borsta svansen och då hinner jag kanske diska hovar istället ;) eller nåt. Men jag funderar lite på hur bra det är, för jag TROR banne mig att jag köper en del av förklaringen till att man kan/bör göra det?

Såklart inte vintertid när vi har snö och is, finns ingen anledning då, eller när det är gräs men under den period då hästarna går i lera och hela tiden har hovarna insmörjda med lera/jord/gödsel låter det väl rimligt att det är bra att få bort det och få hoven ren?
Det är ju lite därför vi kratsar hovarna liksom 😅 men med vatten, borste och kanske såpa lär man ju rimligen få hoven renare än med bara hovkrats?

Om man vill, eller har tid, att göra det är nog olika för olika personer.
För egen del skippar jag gärna att borsta svansen och då hinner jag kanske diska hovar istället ;) eller nåt. Men jag funderar lite på hur bra det är, för jag TROR banne mig att jag köper en del av förklaringen till att man kan/bör göra det?

Såklart inte vintertid när vi har snö och is, finns ingen anledning då, eller när det är gräs men under den period då hästarna går i lera och hela tiden har hovarna insmörjda med lera/jord/gödsel låter det väl rimligt att det är bra att få bort det och få hoven ren?
Det är ju lite därför vi kratsar hovarna liksom 😅 men med vatten, borste och kanske såpa lär man ju rimligen få hoven renare än med bara hovkrats?
Fast vad jag lärt mig så gör leran ingen skada inuti hoven, det är när den sitter utan på som den torkar ut. Eventuella bakterier har förmodligen redan krupit in i de små sprickor som finns naturligt, så har hästen inte problem med hovarna ser jag ingen mening med att skrubba ur dem. Går de hela tiden i lera och gödsel i hagarna så är det väl hagarna man får försöka åtgärda istället.

Fast vad jag lärt mig så gör leran ingen skada inuti hoven, det är när den sitter utan på som den torkar ut. Eventuella bakterier har förmodligen redan krupit in i de små sprickor som finns naturligt, så har hästen inte problem med hovarna ser jag ingen mening med att skrubba ur dem. Går de hela tiden i lera och gödsel i hagarna så är det väl hagarna man får försöka åtgärda istället.
Men det är väl just det, tar man inte bort leran (t ex genom att diska hovarna) så kommer de ju hela tiden gå med den leran i hovarna?
Alltså det spelar ju ingen roll om det bara är insläppet som är lerigt, när leran väl packats i och på hoven blir den ju kvar?

Intressant att lera i hoven inte ska vara skadligt, vet inte om jag nånsin tänkt på om det är bra eller inte men kan nog minnas att jag hört att man inte kratsar hovarna när man tar in dem för att gödsel och urin är sämre att ha i hovarna. Mycket hörsägen dock, inte en susning vad som är bättre eller sämre.

Om det är lera hästen går i för jämnan kanske det kan var bra att diska dem, om risk för röta finns. Just nu är det ju torrt o dammigt, hovarna är stenhårda så här behövs snarare något mjukgörande.

Men det är väl just det, tar man inte bort leran (t ex genom att diska hovarna) så kommer de ju hela tiden gå med den leran i hovarna?
Alltså det spelar ju ingen roll om det bara är insläppet som är lerigt, när leran väl packats i och på hoven blir den ju kvar?

Intressant att lera i hoven inte ska vara skadligt, vet inte om jag nånsin tänkt på om det är bra eller inte men kan nog minnas att jag hört att man inte kratsar hovarna när man tar in dem för att gödsel och urin är sämre att ha i hovarna. Mycket hörsägen dock, inte en susning vad som är bättre eller sämre.
Alltså, spola benen tar ju bort leran. Varför diska? Och när jag ev inte haft tillgång till att spola, ja då borstar jag ju bort leran. Kanske har jag haft tur men min har haft en hovböld under betesperioden som yngre unghäst=rena hovar dygnet runt och en gång i vuxen ålder, var också på typ sommaren. Känner inte att det berott på att jag inte diskat hovarna. De är ju trots allt gjorda för att gå på olika underlag under olika årstider.
Om hovslagaren skulle önska nydiskade hovar inför besök, absolut löser jag det men att det skulle göra skillnad för gemene häst till vardags och göras varje dag, inte en chans jag tror på.

Gödsel och urin är frätande medan lera i hoven kan hjälpa till att bevara fukten. Lera utanpå hoven borstar jag bort.
Det finns hovlera att köpa för att packa i hoven.

hade en barfotaverkare ute som tyckte jag skulle göra rent och diska hovarna med såpa varje dag. Eller nån dyr rengöring för sulan som fanns att köpa.
Mina hästar går på lösdrift så det hade ju varit rena hovar… ca 5 minuter tills de går ut igen.

Jag tror det är jättebra att tvätta av hovarna under, varje dag. Vi har blålera och det sätter sig som en kaka i hovarna vilket gör att inget syre kommer åt hoven. Den ramlar inte av under natten. Jag försöker att kratsa hovarna på kvällen men hade jag haft problem med röta hade jag också tvättat. Att tvätta hovarna är väl ett milt sätt att förebygga hovproblem.

Jag tror det är jättebra att tvätta av hovarna under, varje dag. Vi har blålera och det sätter sig som en kaka i hovarna vilket gör att inget syre kommer åt hoven. Den ramlar inte av under natten. Jag försöker att kratsa hovarna på kvällen men hade jag haft problem med röta hade jag också tvättat. Att tvätta hovarna är väl ett milt sätt att förebygga hovproblem.
Anser du att du har hovproblem nu pga leran?

Om man försöker bli av med en strålröta kan det ju funka.

Jag tycker dock att det är betydligt effektivare och enklare att borsta ur rejält med hjälp av krats och stålborste, sen jobba in Artimud ordentligt. När man väl fått in den i skrymslerna ligger den kvar i flera dagar trots leriga hagar.

Vid svårare strålröta kan en tvätt och ett hovbad med medel en gång i veckan vara bra, men de flesta läker ur rätt fort bara med hjälp av artimud.

Jag läste också artikeln och tycker att TS sammanfattning håller. Det står inte så mycket i den egentligen.
Min reflektion är att om man hamnar i ett behov att skura hovarna med såpa dagligen så behöver man egentligen göra något drastiskt med sin hagsituation. Antingen helt ny mark eller någon form av sanering/hårdgörning.
Såpa är starkt basiskt och rätt så uttorkande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka