Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får så gärna svara på inlägg men varför ljuger du när du gör det. Varför känner du att du måste påstå att den tilltänkte C-ledaren hatar vita män utifrån en tweet som säger något helt annat. Vad är din agenda?
VAR har jag skrivit att C-ledare hatar vita män? Jag har ingen agenda -vad har du själv för agenda när du tillskriver mig egenskaper som lögnare?
 
Hoppsan.
Det som beskrivs som statministerns närmaste man (PM Nilsson) har tjuvfiskat ål och dessutom ljugit för polisen två gånger om det.
S kräver avgång.

Det vettigaste hade väl varit att han själv avgått.
Bra artikel i DN om det:

"När statssekreterare PM Nilsson tjuvfiskar ål vet han vad han gör. Hans privatmoraliska hållning tycks delas av den regering han representerar, skriver författaren Patrik Svensson.

... Ålen är akut hotad, beståndet har minskat med över nittiofem procent på bara några decennier, vetenskapen är obestridlig och allmänt känd. Ålen dör ifrån oss och alla vet om det.

Det är därför ålfisket är förbjudet och när statssekreterare PM Nilsson ror ut i Karlskrona skärgård för att vittja sina i smyg utlagda ryssjor kan han alltså inte hoppas på en sådan förlåtande välsignelse. Han vet helt enkelt vad han gör.

... I december meddelade regeringen att man stoppar miljöprövningen av vattenkraftverk, ett beslut som innebär att kraftverken, som kanske utgör det allra största hotet mot ålens överlevnad, inte längre behöver ta någon hänsyn till det djurliv de påverkar. Motiveringen är ekonomisk. För ålarna, liksom djurlivet i älvarna i stort, är det ett fullkomligt förödande dråpslag."

https://www.dn.se/kultur/patrik-svensson-darfor-har-regeringen-blivit-alarnas-skrack/
 
Bra artikel i DN om det:

"När statssekreterare PM Nilsson tjuvfiskar ål vet han vad han gör. Hans privatmoraliska hållning tycks delas av den regering han representerar, skriver författaren Patrik Svensson.

... Ålen är akut hotad, beståndet har minskat med över nittiofem procent på bara några decennier, vetenskapen är obestridlig och allmänt känd. Ålen dör ifrån oss och alla vet om det.

Det är därför ålfisket är förbjudet och när statssekreterare PM Nilsson ror ut i Karlskrona skärgård för att vittja sina i smyg utlagda ryssjor kan han alltså inte hoppas på en sådan förlåtande välsignelse. Han vet helt enkelt vad han gör.

... I december meddelade regeringen att man stoppar miljöprövningen av vattenkraftverk, ett beslut som innebär att kraftverken, som kanske utgör det allra största hotet mot ålens överlevnad, inte längre behöver ta någon hänsyn till det djurliv de påverkar. Motiveringen är ekonomisk. För ålarna, liksom djurlivet i älvarna i stort, är det ett fullkomligt förödande dråpslag."

https://www.dn.se/kultur/patrik-svensson-darfor-har-regeringen-blivit-alarnas-skrack/
Det är så ledsamt att ledande företrädare för regeringen gör detta med berått mod. Jag blir beklämd. För båda sakerna.
 
VAR har jag skrivit att C-ledare hatar vita män? Jag har ingen agenda -vad har du själv för agenda när du tillskriver mig egenskaper som lögnare?
Du kan ju läsa nedan. Det här har du skrivit och jo det betyder att du anser att den TILLTÄNKTE C-ledaren hatar vita män.
[...] Å andra sidan om man får tro vad som skrivs om C:s "nya" Partiledare så är han å sin sida inte särskilt förtjust i dessa bönder - som ju många är vita män. Han är nog bara tacksam över att dom har försvunnit dit dom hör hemma :)
Okej det här är en sak även om det vore vettigt att kolla först MEN trots att @sjoberga lagt in aktuell tweet så fortsätter du med detta.
Det kan ju också vara så att det genom tiderna funnits många Kalle Svensson hasplat ur sig dumheter som nog så väl var värda en skalle, och att de är de som den nya C:ledaren är dö trött på enligt sitt raderade tweet, och inte vill ha i sitt parti..
Det här dravlet finns det ingen ursäkt för utan det är ren desinformation som du nu sprider och det enda syftet jag kan se är att du vill försöka få saker till sanning genom att upprepa en lögn tillräckligt många gånger.
Så jo du har i den här tråden TVÅ gånger påstått att den tilltänkte C-ledaren hatar vita män och inte vill ha dem i partiet
 
Hoppsan.
Det som beskrivs som statministerns närmaste man (PM Nilsson) har tjuvfiskat ål och dessutom ljugit för polisen två gånger om det.
S kräver avgång.

Det vettigaste hade väl varit att han själv avgått.
Varför ska han avgå? Han är dömd och som sådan sonat sitt brott.

Naturligtvis är jag sur på att centerpartiet föreslår en dömd misshandlare till partiledare. Jag blir sur på att han inte ber om ursäkt till sina offer. Murre hade kunnat stå och tittat in i tv-kameran och sagt. Förlåt, det jag gjorde var elakt och korkat istället stod han och sa att han har sonat sitt brott.

Det ger förljdverkningar när vissa blir ”förlåtna” och andra inte.

Lyckas han bli vald så är det en trumpkopia med teflonhud som blir vald.
 
Jag har inte tränat fotboll regelbundet utan var med lite sådär på kanten när jag var tonåring och spelat lite korpfotboll. Jag gjorde en del mål då i korpen faktiskt. Ha det trodde ni inte va?

Iallafall att nicka en fotboll som kommer i hög fart och ändra riktning och fart att ta emot bollen med pannan det är äckligt svårt. Att göra dansk skalle i huvudet mot någon annan person är ett effektivt vapen det är inte något man bara gör liksom att nicka en stenhård fotboll i hög fart är något man inte bara gör. Dansk skalle det är fult slagsmål. Slåss gör man med händerna eller allra helst i teorin.

Naturligtvis blir jag irriterad när centern föreslår en person med noll integritet i samtliga rättsfrågor med noll integritet i utrikesfrågor eller noll integritet i försvarsfrågor och med en familj med tre barn riskerar att bli utsatt för påtryckningar och hat och hot från både främmande makt och extrema sjuka svenskar.

Att överhuvudtaget nämna hbqti-frågorna i samma mening är konstigt enligt mig. Den andra kandidaten, vårmlänningen, blir inte förlåten för att han var tvungen att fundera över ett svar. Att reflektera över sina värderingar är väl sunt och svaret blev godkänt enligt moderna värderingar.
 
Jag har inte tränat fotboll regelbundet utan var med lite sådär på kanten när jag var tonåring och spelat lite korpfotboll. Jag gjorde en del mål då i korpen faktiskt. Ha det trodde ni inte va?

Iallafall att nicka en fotboll som kommer i hög fart och ändra riktning och fart att ta emot bollen med pannan det är äckligt svårt. Att göra dansk skalle i huvudet mot någon annan person är ett effektivt vapen det är inte något man bara gör liksom att nicka en stenhård fotboll i hög fart är något man inte bara gör. Dansk skalle det är fult slagsmål. Slåss gör man med händerna eller allra helst i teorin.

Naturligtvis blir jag irriterad när centern föreslår en person med noll integritet i samtliga rättsfrågor med noll integritet i utrikesfrågor eller noll integritet i försvarsfrågor och med en familj med tre barn riskerar att bli utsatt för påtryckningar och hat och hot från både främmande makt och extrema sjuka svenskar.

Att överhuvudtaget nämna hbqti-frågorna i samma mening är konstigt enligt mig. Den andra kandidaten, vårmlänningen, blir inte förlåten för att han var tvungen att fundera över ett svar. Att reflektera över sina värderingar är väl sunt och svaret blev godkänt enligt moderna värderingar.
De nämns väl inte i samma mening någonstans? Men jag kan göra det.

hbtqi-frågorna här och nu 2023 är betydligt viktigare än detaljer kring slagsmål från 1990-talet. Att behöva reflektera i media kring sina värderingar om människors frihet att älska och gifta sig med andra människor i ett liberalt parti är hårresande och därför omöjliggjordes det där och då.

Men jag är också besviken på Demiroks hantering av frågan, eftersom den består av lögn och förbannad dikt - som dessutom blir till en tidsinställd bomb. För att travestera på fotbollsanalogin så fick han en tursam straff i slutskedet av matchen men brände den genom att skjuta högt i det blå.
 
Varför ska han avgå? Han är dömd och som sådan sonat sitt brott.

Naturligtvis är jag sur på att centerpartiet föreslår en dömd misshandlare till partiledare. Jag blir sur på att han inte ber om ursäkt till sina offer. Murre hade kunnat stå och tittat in i tv-kameran och sagt. Förlåt, det jag gjorde var elakt och korkat istället stod han och sa att han har sonat sitt brott.

Det ger förljdverkningar när vissa blir ”förlåtna” och andra inte.

Lyckas han bli vald så är det en trumpkopia med teflonhud som blir vald.
Han är inte dömd - och han kommer aldrig att åtalasför att ha ljugit för polisen.

Men grejen är att han tjänar en regering som skriker väldigt högt om lag och rätt. Dom är beredd att inskränka allas demokratiska rättigheter för att "komma till rätta med kriminaliteten". Trots detta ljuger han så sent som i december 2022 för polisen i en utredning.

Vilka budskap tror du att detta sänder? Helt apart från att han då med brått mod ätit upp stora delar av en arts möjlighet till överlevnad. De ålar han fångat kan aldrig ersättas.
 
Det man vill att andra ska göra måste ma själv leva upp till. Ska man vara tuff mot kriminaliteten får man inte begå brott.. inte ens sådana som man själv anser som bagatellartade.

Det är också en tydlig signal om vart vår regering står i miljöfrågorna.
 
Håller helt med @BornAgain
Författaren till Ålevangeliet menar att PMs tjuvfiske är att likställa med tjuvskytte på noshörningar. Och att dessutom försöka ljuga sig ur det och orsaka resursslöseri hos polis och Havs- och vattenmyndigheten..

Edit: det första nuvarande regering gjorde var också att stoppa utrivningen av ålderdomlig vattenkraft/vandringshinder som dödar bland annat ål i stor skala. Och motiverade det med att all elproduktion ska bevaras. Men det är ytterst få av de utrivningar som skulle gjorts som faktiskt hade berört elproduktion, och i sådant fall i elproduktion i extremt liten skala. Lämpligare hade varit att undanta just de utrivningarna i sådant fall.
 
Ål ser jag som specialfall av tjuvfiske. Behöver inte vara en fråga om att kräva avgång ifall någon slarvat med fiskekort för lite vanlig fisk någon enstaka gång.

Men detta är medvetet gjort mot en extremt hotat art. Dessutom är det en politiserad och aktuell fråga. Det gör att det handlar om annat än vad som följer direkt av straffsatsen för brottet i enbart juridisk mening.

Att ljuga i en polisutredning är sedan en ytterligare aspekt utöver det. Jag förmodar att erkännandet som sedan kom var av den klassiska "känd person betalar hellre än tar en rättegång som blir offentlig"-typen.
 
Dessutom är det brott som begåtts rätt nyligen. Han ljög dessutom för polisen som sittande partisekreterare. Stor skillnad, detta är en man son ska vara tillräckligt ansvarsfull och rättsmedveten för att vara aktiv i politiken. Han är uppenbarligen inte det.
 
Angående Muharrem så finns det en plus artikel i Aftonbladet som ska vara en intervju med brottsoffret för den danska skallen i skolkafeterian. Tyvärr har jag inte plus och kan bara se citatet "Han var ung och dum" i rubriken. Själva citatet verkar antyda att brottsoffret förlåtit honom?
 
Du kan ju läsa nedan. Det här har du skrivit och jo det betyder att du anser att den TILLTÄNKTE C-ledaren hatar vita män.
I min värld är det stor skillnad på innebörden i "hata" och "inte särskilt förtjust i". Det är nästan så jag anar att du med flit väljer att skriva om mitt skrivna "inte särskilt förtjust i" till ordet hata för att försöka få min text att framstå som något annat än det jag faktiskt skriver.............
Okej det här är en sak även om det vore vettigt att kolla först MEN trots att @sjoberga lagt in aktuell tweet så fortsätter du med detta.
Du påstår på hela tiden saker och ändrar innebörd i det jag skriver - och jag svarar på det! Eller tänker du att du ska få mangla på och jag vara tyst?

enda syftet jag kan se är att du vill försöka få saker till sanning genom att upprepa en lögn tillräckligt många gånger.
Du dömer mig efter dig själv.

Så jo du har i den här tråden TVÅ gånger påstått att den tilltänkte C-ledaren hatar vita män och inte vill ha dem i partiet
Nej jag har faktiskt inte skrivit att c-ledare hatar vita män.
 
Angående Muharrem så finns det en plus artikel i Aftonbladet som ska vara en intervju med brottsoffret för den danska skallen i skolkafeterian. Tyvärr har jag inte plus och kan bara se citatet "Han var ung och dum" i rubriken. Själva citatet verkar antyda att brottsoffret förlåtit honom?
"Vi kanske hade sett varandra i förbifarten, men jag kände inte honom. På den tiden var det lite smågängrelaterat och man hängde ute med kompisar. Det blev ett bråk ur ingenting och han var ung och dum. Han var inte en elev som utmärkte sig direkt utan jag minns honom som ganska introvert." Offrets kommentar på händelsen från artikeln. Skallningen var enligt artikeln oprovocerad och sedan blev det allmänt slagsmål.
"Jag tycker att vi alla är värda en andra chans, jag hyser inget agg mot Demirok för vad han gjorde." (Om vad han tycker om att Murre kanske blir partiledare)
 
Angående Muharrem så finns det en plus artikel i Aftonbladet som ska vara en intervju med brottsoffret för den danska skallen i skolkafeterian. Tyvärr har jag inte plus och kan bara se citatet "Han var ung och dum" i rubriken. Själva citatet verkar antyda att brottsoffret förlåtit honom?

Jag läste den i annan tidning. Han sa typ att de hade bråkat och han inte tänkt på det sen dess han inte höll det emot honom idag.

Jag fick en känsla av ”två lika goda kålsupare” men det var bara min tolkning.
 
Med tanke på partiledardebatt så var det ju också avtackning av Annie Lööf under den senaste, där varje partiledare traditionsenligt ger bort en present.

Man tänker ju att den här symbolisk och att den som ger bort presenten vill viss på ett gott syfte osv. Ingen hade väl förväntat sig annat än att Jimmy Åkesson skulle ge bort en bok om nationalstaten, men övriga verkade ju köra på någon upplevelse tillsammans med donation till lämplig välgörenhetsorganisation.

Av Ulf Kristersson fick hon en experimentlåda med ”101 experiment om elektricitet”, lämpligt från 8 år. Man undrar ju lite över vad han ville förmedla 😏
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp