Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående beskedet om nya vapenleveranser till Ukraina:

"De kommande månaderna kan avgöra krigets utgång. Det råder alltså ingen tvekan om att vapnen behövs. Men i praktiken tar det flera månader innan de är på plats.

Det som tar tid är att Inspektionen för strategiska produkter måste bevilja tillstånd för export, riksdagen ska godkänna paketet och ukrainarna måste utbildas på systemen, som i vissa fall först måste modifieras.

Givet denna omständliga process kan man tycka att regeringen borde ha tagit flera av torsdagens beslut tidigare. Artillerisystemet Archer, som står högt på Ukrainas önskelista, pratades det redan om i samband med regeringens förra stödpaket i november.

Tyvärr är mycket som rör Archer ännu oklart. Det finns totalt 24 Archer i förråd. 20 av dem är tillgängliga, enligt försvarsminister Pål Jonson som deltog i presskonferensen. Men först ska de modifieras. Att skicka Archer till Ukraina är uppenbarligen inte så enkelt som högerpartierna gjorde gällande i opposition."

https://www.di.se/ledare/vapenstod-far-inte-komma-forsent/
 
Ål ser jag som specialfall av tjuvfiske. Behöver inte vara en fråga om att kräva avgång ifall någon slarvat med fiskekort för lite vanlig fisk någon enstaka gång.

Men detta är medvetet gjort mot en extremt hotat art. Dessutom är det en politiserad och aktuell fråga. Det gör att det handlar om annat än vad som följer direkt av straffsatsen för brottet i enbart juridisk mening.

Att ljuga i en polisutredning är sedan en ytterligare aspekt utöver det. Jag förmodar att erkännandet som sedan kom var av den klassiska "känd person betalar hellre än tar en rättegång som blir offentlig"-typen.

Ja, verkligen. Hade han dragit upp abborrar utan att lösa fiskekort hade jag faktiskt inte blivit direkt upprörd (jag tror jag själv har tjuvfiskat när jag var ute med morfar som barn-tonåring, jag hade ingen aning om det var vattendrag som krävde fiskekort eller ej). Men att medvetet och upprepade gånger bryta mot lagen när det gäller en utrotningshotad art är långt bortom gränsen för "mindre förbrytelse" i mina ögon.
 
Med tanke på partiledardebatt så var det ju också avtackning av Annie Lööf under den senaste, där varje partiledare traditionsenligt ger bort en present.

Man tänker ju att den här symbolisk och att den som ger bort presenten vill viss på ett gott syfte osv. Ingen hade väl förväntat sig annat än att Jimmy Åkesson skulle ge bort en bok om nationalstaten, men övriga verkade ju köra på någon upplevelse tillsammans med donation till lämplig välgörenhetsorganisation.

Av Ulf Kristersson fick hon en experimentlåda med ”101 experiment om elektricitet”, lämpligt från 8 år. Man undrar ju lite över vad han ville förmedla 😏

Jag tyckte också den gåvan var lite spännande (höhö) :D
 
I min värld är det stor skillnad på innebörden i "hata" och "inte särskilt förtjust i". Det är nästan så jag anar att du med flit väljer att skriva om mitt skrivna "inte särskilt förtjust i" till ordet hata för att försöka få min text att framstå som något annat än det jag faktiskt skriver.............
Dina insinuerande inlägg blir med tiden väldigt tydliga så jo du menar helt klart hata och inget annat. Om du menade "inte särskilt förtjust i" så skulle du inte skriva att han inte vill ha dem i partiet. "Inte särskilt förtjust i" betyder att man fortfarande utan problem kan samarbeta.

Du påstår på hela tiden saker och ändrar innebörd i det jag skriver - och jag svarar på det! Eller tänker du att du ska få mangla på och jag vara tyst?
Nej du vrider innebörden i dina inlägg när du får mothugg.


Du dömer mig efter dig själv.
Nej jag dömer dig efter dig och dina inlägg.

Nej jag har faktiskt inte skrivit att c-ledare hatar vita män.
Helt sant du har inte skrivit att C-ledaren hatar vita män. Du har skrivit att den tilltänkte C-ledaren hatar vita män.
 
Wtf? Har svårt att se det som ngt annat än en förolämpning?
Så en intelligent kvinna med samhällsvetenskaplig utbildning och med två små döttrar ska se det som en förolämpning att få ett spel med laborationer i naturvetenskaplig inriktning?

Ge er. Små döttrar ska inte kunna uppskatta ett pedagogiskt spel i en naturvetenskaplig inriktning och en kompetent och intelligent mamman ska enbart uppskatta spa, onyttig, fet mat och umgås med familjevis?
 
Så en intelligent kvinna med samhällsvetenskaplig utbildning och med två små döttrar ska se det som en förolämpning att få ett spel med laborationer i naturvetenskaplig inriktning?

Ge er. Små döttrar ska inte kunna uppskatta ett pedagogiskt spel i en naturvetenskaplig inriktning och en kompetent och intelligent mamman ska enbart uppskatta spa, onyttig, fet mat och umgås med familjevis?
Men presenten var väl till Annie?
Jag har själv gett sånt till min ena brorsdotter självklart vet jag att barnen uppskattar det.
 
Men presenten var väl till Annie?
Jag har själv gett sånt till min ena brorsdotter självklart vet jag att barnen uppskattar det.
Det var väl till Annie för att använda tillsammans med barnen? En familjepresent?

Visst kan det vara en räv bakom örat på UK med presenten men samtidigt fint att ge hela familjen något.
Partiledarna är goda vänner trots meningsskiljaktigheter i politiken.
 
Det var väl till Annie för att använda tillsammans med barnen? En familjepresent?

Visst kan det vara en räv bakom örat på UK med presenten men samtidigt fint att ge hela familjen något.
Partiledarna är goda vänner trots meningsskiljaktigheter i politiken.
Jag vet inte hur han motiverade det. Men att ge en vuxen och intelligent kvinna en present riktad till barn känns ju rätt märkligt.
 
Jag vet inte hur han motiverade det. Men att ge en vuxen och intelligent kvinna en present riktad till barn känns ju rätt märkligt.

Var det inte referenserna till behovet av el som var poängen? Det har ju varit en het fråga under Annies tid och C är ett av de partier som varit mest i centrum pga deras kluvenhet inför kärnkraft.

Jag ser inget förolämpande i presenten, det är väl vanligt att partiledarna ger varandra avskedspresenter med någon symbolik. Jag tror knappast att poängen var att det var en låda för barn, sådana lådor brukar vara riktade till barn.
 
Var det inte referenserna till behovet av el som var poängen? Det har ju varit en het fråga under Annies tid och C är ett av de partier som varit mest i centrum pga deras kluvenhet inför kärnkraft.

Jag ser inget förolämpande i presenten, det är väl vanligt att partiledarna ger varandra avskedspresenter med någon symbolik. Jag tror knappast att poängen var att det var en låda för barn, sådana lådor brukar vara riktade till barn.
Känns ju som att det går att hitta elrelaterade presenter som riktar sig till vuxna.
 
Känns ju som att det går att hitta elrelaterade presenter som riktar sig till vuxna.
Med lite humor hade han kunnat ge ett presentkort på ett elhandelsbolag, inriktat på tidigare regeringars (oavsett färg) oförmåga att hantera energifrågorna och en liten känga till sig själv för att exekveringen av löftena om elprisstödet drar ut på tiden.

Jag tycker också det är märkligt att ge en uttalat personlig present by proxy till personens barn, så är inte alls övertygad om att det var en del av tanken.
 
Känns ju som att det går att hitta elrelaterade presenter som riktar sig till vuxna.

Jag har svårt att på rak arm komma på något som skulle vara så himla mycket bättre, experimentlådor är ju också roliga, så det blir användbart med barnen efter själva överlämnadet i riksdagen. Men så är det ju alltid med presenter, att någon annan skulle kunna komma på något bättre så det skulle du säkert göra. Åtminstone i dina ögon, vad mottagaren tycker vet ju ingen av oss. Jag reagerade mest på att det skulle vara rimligt att bli förolämpad av presenten, det tyckte jag var överdrivet.
 
Alla antaganden om något fult och beräknande i UKs present känns märkliga. De bygger på nån sorts antagen fiendeskap.
Känns som unkna antaganden.

Partiledarna är arbetskamrater och umgås dagligen. Med skilda åsikter i mängder av saker. Men har man nått en så hög position bör man kunna se skillnad på sak och person.
Påminner om att Annie och förra V-ledaren var väldigt nära vänner.

När jag i tonåren stod på gågatan under helgerna och sålde lotter för Centerungdomarna så köpte alla ledande kommunpolitiker. Vs främste man var en av de trognaste kunderna.
 
Alla antaganden om något fult och beräknande i UKs present känns märkliga. De bygger på nån sorts antagen fiendeskap.
Känns som unkna antaganden.

Partiledarna är arbetskamrater och umgås dagligen. Med skilda åsikter i mängder av saker. Men har man nått en så hög position bör man kunna se skillnad på sak och person.
Påminner om att Annie och förra V-ledaren var väldigt nära vänner.

När jag i tonåren stod på gågatan under helgerna och sålde lotter för Centerungdomarna så köpte alla ledande kommunpolitiker. Vs främste man var en av de trognaste kunderna.
Jag fattar att de är vänner och kollegor. Tycker ändå det var en extremt märklig present.
 
Det tycker jag med när den lämnades under en offentlig avtackning som det väl blev. Med brasklapp att jag inte tittat själv.

Jag tänker tvärtom, att i och med att det är en offentlig avtackning, inför hela politiska mediesfären, så funkar en sån här typ av present. En väldigt personlig present hade känts mer awkward i det sammanhanget för mig.

Jag fattar att de är vänner och kollegor. Tycker ändå det var en extremt märklig present.

Har ni kollat på avtackningarna tidigare?
 
Jag tänker tvärtom, att i och med att det är en offentlig avtackning, inför hela politiska mediesfären, så funkar en sån här typ av present. En väldigt personlig present hade känts mer awkward i det sammanhanget för mig.



Har ni kollat på avtackningarna tidigare?

Nej inte denna som jag skrev och inte tidigare heller så jag har ju ingen aning om hur det brukar vara! Men jag tänker att det är nog många i svenska folket som inte har koll på det heller och för mig personligen är symbolik viktigt i sådana här offentliga sammanhang. För mig finns ett stort spann mellan för personlig present och något som kan tolkas som ett hån, med tanke på hur UK anklagat vissa delar av den svenska politiken för elkaoset (trots att alla varit delaktiga i senaste decenniers beslut som lett hit).
 
Håller med @the_connemara med flera. Går det överhuvudtaget att tolka en offentlig present som något i närheten av ett nedlåtande hån, och i det här fallet krävs det faktiskt inte någon livlig fantasi för att göra det, så skulle jag säga att det är misslyckat som just en offentlig present. Oavsett vad avsikten bakom var.

Är det en present till kvinnans barn skulle jag säga att det nästan är en ännu värre offentlig present. Jag säger kvinnan för då kan man förstås göra kopplingar till sexism och "hade han avtackat en manlig partiledare med en present till dennes barn?" och liknande funderingar. Allt det här med att kvinnor i högre grad än män verkar relateras till andra personer i sin omgivning, de är någons mamma, dotter, syster och så vidare, snarare än individer.

Och tänker man bort genus så tycker jag faktiskt fortfarande inte det är en bra present om det huvudsakligen var menat till partiledarens barn. Lite som att Kristersson inte kunde komma på något att ge partiledaren personligen, så det blev en present till någon annan familjemedlem istället.

Som en privat present är den kanske jättebra, det vet jag inget om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp