Bukefalos 28 år!

Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer ihåg för länge sedan när Marietta de Pourbaix-Lundin(M) i ett inslag på tv skulle visa hur man fick socialbidraget att räcka till att köpa billig och näringsrik mat genom att storhandla på någon stormarknad. Vill minnas att de inte var på en normal Ica eller Coop utan någonstans dit man måste ta sig dit, dessutom togs ingen hänsyn till att alla inte har möjlighet att transportera eller förvara alla storpack.
Det är så motbjudande när borgerliga, främst moderata, politiker ska försöka uppfostra de fattiga massorna till att göra bättre val, för de tror att brist på kunskap är den enda orsaken till val som i deras ögon är mindre bra.
 
Jag kommer ihåg för länge sedan när Marietta de Pourbaix-Lundin(M) i ett inslag på tv skulle visa hur man fick socialbidraget att räcka till att köpa billig och näringsrik mat genom att storhandla på någon stormarknad. Vill minnas att de inte var på en normal Ica eller Coop utan någonstans dit man måste ta sig dit, dessutom togs ingen hänsyn till att alla inte har möjlighet att transportera eller förvara alla storpack.
Det är så motbjudande när borgerliga, främst moderata, politiker ska försöka uppfostra de fattiga massorna till att göra bättre val, för de tror att brist på kunskap är den enda orsaken till val som i deras ögon är mindre bra.
Ja herregud.

Minns ett radioinslag för rätt länge sedan när en kvinna i ekonomisk utsatthet intervjuades. Det fanns inget bröd hemma pga ekonomin. Hon fick frågan om det inte vore bättre att baka brödet själv. Jo, sa hon jag ska köpa mjöl så fort jag får pengar.
 
Ja herregud.

Minns ett radioinslag för rätt länge sedan när en kvinna i ekonomisk utsatthet intervjuades. Det fanns inget bröd hemma pga ekonomin. Hon fick frågan om det inte vore bättre att baka brödet själv. Jo, sa hon jag ska köpa mjöl så fort jag får pengar.
Så totalt omedvetet om hur världen ser ut utanför den egna bubblan.

Det är illa när journalister är det, när politiker i regeringsställning är det är det inget annat än katastrofalt.
 
Så totalt omedvetet om hur världen ser ut utanför den egna bubblan.

Det är illa när journalister är det, när politiker i regeringsställning är det är det inget annat än katastrofalt.
Rätt säker på att journalistens fråga ställdes i upplysande syfte. Som argument mot de där von oben-människorna. Samt att en del lyssnare skulle ställt sig en frågan.
Minns att det var ån av de mer trovärdiga reportrarna. Som typ Randi Mossige Norberg?
 
Jag kommer ihåg för länge sedan när Marietta de Pourbaix-Lundin(M) i ett inslag på tv skulle visa hur man fick socialbidraget att räcka till att köpa billig och näringsrik mat genom att storhandla på någon stormarknad. Vill minnas att de inte var på en normal Ica eller Coop utan någonstans dit man måste ta sig dit, dessutom togs ingen hänsyn till att alla inte har möjlighet att transportera eller förvara alla storpack.
Det är så motbjudande när borgerliga, främst moderata, politiker ska försöka uppfostra de fattiga massorna till att göra bättre val, för de tror att brist på kunskap är den enda orsaken till val som i deras ögon är mindre bra.
SVT är experter på dessa rent hånfulla "spartipsartiklar", jag blir tokig på den nedlåtande tonen och totala bristen på insikt i hur fattigt många lever.

"Sluta drick kaffe ute några dagar i veckan bara!"-nivå 😡
 
SVT är experter på dessa rent hånfulla "spartipsartiklar", jag blir tokig på den nedlåtande tonen och totala bristen på insikt i hur fattigt många lever.

"Sluta drick kaffe ute några dagar i veckan bara!"-nivå 😡
Jag har för mig att det här var ABC-nytt på 90-talet, alltså lokalnyheterna.
 
SVT är experter på dessa rent hånfulla "spartipsartiklar", jag blir tokig på den nedlåtande tonen och totala bristen på insikt i hur fattigt många lever.

"Sluta drick kaffe ute några dagar i veckan bara!"-nivå 😡
Mmmmm... Det är så världsfrånvänt att man baxnar.

Klyftorna ökar. Så på TV igår hur Hr Ingrosso pratade om när han och kompisarna gör restaurangsafaris. Deras rekord var 20 matställen på en dag. Väldigt många idag har inte råd att äta ute ens en gång. Jo kanske McDonalds eller Max. Men riktiga restauranger är utom räckhåll om pengarna ska räcka.

Det är ingen majoritet som har det så knapert, men de finns och det gör mig oändligt sorgsen. Vi ar fått så drastiskt ökade ekosociala klyftor. Och ingen förändring är i sikte. Ekonomiskt välbeställda för det bättre. Men de längst ner på stegen har det som förut. I alla fall om man får tro de mer seriösa nyhetskällorna.
 
Vet inte om jag tycker att det är lika skönt, det är ju möjligt att SD kommer börja pressa på om mer inflytande i diverse frågor och sätta sig på tvären. Det har liksom varit extremt obehagligt hur medgörliga M, KD och L varit hittills, och det kan sannolikt bli värre.
Ja jag håller med, man har redan gjort skada och jag befarar ett slags nytt normala, eller shifting baseline för att ta ett koncept från ekologin.

För att ta miljön som exempel så har man ju skurit ned brutalt samt lagt ner miljödepartementet och jag är inte 100% säker på att nästa regering kommer återinföra det, eller ens komma tillbaka till den nivå man la det på tidigare (som inte var jätteambitiös heller för att vara ärlig, men betydligt bättre än nu), vare sig den är röd eller blå. Och här kanske en del säger att det inte var bara SD som gjorde det, men saken är den att många regeringar har kommit och gått och när jag har pratat med människor som jobbat länge inom det statliga på olika sätt inom miljö så säger de att såhär mycket har ingen regering skurit ned på miljöarbetet. Det kan inte tolkas som något annat än ett direkt eller indirekt inflytande från SD, som ju som bekant skiter i miljön, i den biologiska mångfald som trots allt förväntas ge oss ekosystemtjänster, i klimatfrågan och så vidare. Problemet är också att med miljön har vi inte så mycket tid att avvara, så allt det som inte går att rädda nu medan man väntar på att människor ska inse sitt misstag kanske inte heller går att rädda senare för då är det helt enkelt för sent.

På samma sätt har vi ju sett ett skifte i den övriga, mer socialt inriktade, politiken, där tonläge hos i princip alla inblandade samt tillhörande problemformuleringar hade varit så gott som otänkbara för några år sedan. Det verkar redan ha skett en slags radikalisering i det gemensamma politiska medvetandet, om man kan kalla det för det, och jag vet inte hur lätt det är att vända om från det.
 
Senast ändrad:
Ja jag håller med, man har redan gjort skada och jag befarar ett slags nytt normala, eller shifting baseline för att ta ett koncept från ekologin.

För att ta miljön som exempel så har man ju skurit ned brutalt samt lagt ner miljödepartementet och jag är inte 100% säker på att nästa regering kommer återinföra det, eller ens komma tillbaka till den nivå man la det på tidigare (som inte var jätteambitiös heller för att vara ärlig, men betydligt bättre än nu), vare sig den är röd eller blå. Och här kanske en del säger att det inte var bara SD som gjorde det, men saken är den att många regeringar har kommit och gått och när jag har pratat med människor som jobbat länge inom det statliga på olika sätt inom miljö så säger de att såhär mycket har ingen regering skurit ned på miljöarbetet. Det kan inte tolkas som något annat än ett direkt eller indirekt inflytande från SD, som ju som bekant skiter i miljön, i den biologiska mångfald som trots allt förväntas ge oss ekosystemtjänster, i klimatfrågan och så vidare. Problemet är också att med miljön har vi inte så mycket tid att avvara, så allt det som inte går att rädda nu medan man väntar på att människor ska inse sitt misstag kanske inte heller går att rädda senare för då är det helt enkelt för sent.

På samma sätt har vi ju sett ett skifte i den övriga, mer socialt inriktade, politiken, där tonläge hos i princip alla inblandade samt tillhörande problemformuleringar hade varit så gott som otänkbara för några år sedan. Det verkar redan ha skett en slags radikalisering i det gemensamma politiska medvetandet, om man kan kalla det för det, och jag vet inte hur lätt det är att vända om från det.
Exemplet med shifting baseline är klockrent. Det är tyvärr vad jag själv är orolig för, vi har accepterat en radikaliserad bild av samhället till viss del, och avhumaniserande retorik vad gäller olika människor. Oppositionen (ffa S) kommer allt för sällan med kritik på många av de värsta förslagen tex. vilket ju på något vis cementerar det hela.
 
Rätt säker på att journalistens fråga ställdes i upplysande syfte. Som argument mot de där von oben-människorna. Samt att en del lyssnare skulle ställt sig en frågan.
Minns att det var ån av de mer trovärdiga reportrarna. Som typ Randi Mossige Norberg?
Det var något som inte stämde, ska vara Mossige-Norheim :)
 
Tack!! Det vet jag ju! Men tydigen inte nyss.

Gillar henne skarpt men har bekymmer med hennes namn sen de sa fel i P1 och kallade henne för Randige Mossige Norheim :rofl:
Det mest pinsamma i det är att jag ju träffat henne. Men blev starstruck...
Så ja, borde vrkligen kunna namnet
 
Tack!! Det vet jag ju! Men tydigen inte nyss.

Gillar henne skarpt men har bekymmer med hennes namn sen de sa fel i P1 och kallade henne för Randige Mossige Norheim :rofl:
OT: "För hundra år sedan" hade företaget jag jobbade på en övernattningslägenhet i Stockholm och vi fick låna den privat på helgerna. Vi skrattade gott åt namnet på grannens brevinkast; det stod just Mossige Norheim. Utan bindestreck, så vi var ju helt säkra på att personen hette Mossige i förnamn! 🤣🤣🤣
 
Det här är så obehagligt. Regeringen vägrar intervjuer och väljer istället att baktala journalister i sociala medier? Vi har hamnat i Trumpland. :(


"Sverige hade, som ensamt EU-land, väntat ända till den 1 mars med ett tak på elbolagens vinster – ett beslut som EU:s energiministrar fattade den 30 september förra året och som var tänkt att träda i kraft den 1 december i hela EU. Men av någon anledning dröjde Sverige med att göra verklighet av beslutet.

DN sökte såväl finansminister Elisabeth Svantesson (M) som energiminister Ebba Busch (KD) för att få ställa frågor om de mycket känsliga uppgifterna. Men någon intervju gavs inte före publiceringen.

Det var beklagligt – i det journalistiska arbetet är det viktigt att få ställa frågor och lyssna på makthavares svar, både för att kunna följa upp med relevanta följdfrågor och publicera så korrekta uppgifter som möjligt. Men regeringen duckade.

... Det märkligaste i allt detta var inte att ministrarna ansåg att det var jobbigt att bli granskade – det är mänskligt. Det uppseendeväckande under hela denna process var att man aldrig vände sig till DN för att påtala något fel i själva avslöjandet. I stället lade man stor möda på att sprida misstro om det journalistiska arbetet – och även plantera en lögn via sociala medier om att man begärt en rättelse om vad DN fått fram om det försenade intäktstaket. Förtroendekrisen för regeringen skulle hanteras genom att skada förtroendet för budbäraren.

... Men om man tror på värdet av fri och oberoende journalistik och ser den tredje statsmaktens uppgift som central i ett demokratiskt samhälle, då ska man som regering ha mycket starka skäl för att neka ansvarsintervjuer i centrala samhällsfrågor.

... Och är man missnöjd med publiceringar – då finns etablerade kanaler för att hantera det. Därtill ställer det medieetiska systemet höga krav på möjlighet till samtidigt bemötande och rättelser av felaktiga uppgifter.

Att agera utanför detta etablerade normsystem är ett val som står varje samhällsaktör fritt. Men det är ett val med konsekvenser, som försvårar det journalistiska arbetet och som inte bidrar till klarhet i det offentliga rummet.

Det liknar mer en strategi att utmåla nyhetsjournalister som politiska fiender, vilket under Trumpåren blev en illavarslande internationell trend."

https://www.dn.se/ledare/peter-wolo...angrip-samhallsproblemen-inte-journalisterna/
 
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQpqoX/sjunde-ap-fonden-ager-666-miljoner-i-krisbankerna

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76jqvv/alectas-mangmiljardforlust-gick-hart-in-i-svb

Nu ska man inte överdriva, vilket AB mfl gärna gör. Men ändå är det förbluffande att Alecta och sjunde AP fonden valt att investera i nischbanker, vara en handlar med kryptovaluta(!) Alla är hastiga att försäkra att det inte kommer att inverka på pensionerna. Men ja, känns ändå att det är lite obehagligt med de rapporterade förlusterna.
 
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQpqoX/sjunde-ap-fonden-ager-666-miljoner-i-krisbankerna

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76jqvv/alectas-mangmiljardforlust-gick-hart-in-i-svb

Nu ska man inte överdriva, vilket AB mfl gärna gör. Men ändå är det förbluffande att Alecta och sjunde AP fonden valt att investera i nischbanker, vara en handlar med kryptovaluta(!) Alla är hastiga att försäkra att det inte kommer att inverka på pensionerna. Men ja, känns ändå att det är lite obehagligt med de rapporterade förlusterna.
Fast vad har det med politik att göra?
 
Svårigheter att betala hyran och att ha råd med mat ökar, särskilt hos barnfamiljer och ensamstående, enligt ny sifoundersökning. S begär nu debatt i Riksdagen:


"Socialdemokraterna begär en särskild debatt i riksdagen om prisrusningen och undrar hur regeringens åtgärdsplan ser ut.
– Det verkar inte som att regeringen har någon plan, säger förre finansministern och partiets ekonomisk-politiske talesperson Mikael Damberg.

Partiet begär nu en så kallad särskild debatt om matpriserna och hushållens ekonomi i riksdagen.
– Nu har det kommit nya allvarliga inflationssiffror och inte minst matpriserna fortsätter att plåga hushållen, säger Damberg.
– Regeringen verkar inte ha någon krisinsikt och agerar inte, då får vi diskutera det i riksdagen, säger Damberg och uttalar besvikelse över att regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson (M) inte har har reagerat på S-förslag om att kalla till samtal om inflation, prisökningar och inverkan på väljarnas ekonomi.

Damberg efterlyser bland annat att regeringen kallar till sig de stora matvarukedjorna och grossisterna för att undersöka möjligheter att tackla priserna.
– Det är obegripligt att finansministern inte ännu har tagit ett sådant initiativ som flera av våra grannländer gjort, säger Damberg."

https://tt.omni.se/s-begar-riksdagsdebatt-om-pressade-hushall/a/wA9jX5
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp