Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
:) Jaha ja -JAG ska presentera en lösning på skenande matpriser bara för jag tidigare svarade ett inlägg som jag ansåg antydde ironiskt att den "fria marknaden löser allt" och därmed lämnar dörr öppen för tolkning att det blir bättre som staten får ha ett finger med i spelet. Men det får Sharpless själv svara på.
Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in".
Personligen tycker jag att det är bättre att gripa in innan folk börjar dö.
 
Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?

Axfood och Coop har ju ungefär 20 % av marknaden var vilket är mycket men inte extremt eller orimligt att det finns aktörer med sådan marknadsandel. Det stora bekymret är ju att Ica, även om de tappat under senaste året, har över 50 % av marknaden och har haft länge.
 
Håller med dig -är det en realistisk tro att människor kommer svälta ihjäl i Sverige 2023?
Så du anser att ett samhälle är civiliserat om man lägger ribban på att folk inte ska svälta ihjäl. Jag anser nog att vi ska ha ett betydligt högre mål än så. Att överleva är långt ifrån att få i sig en korrekt näringsbalans men du kanske anser att undernäringssjukdomar eller fetma är bättre än att se till att alla kan äta en vettig kost.
 
Så du anser att ett samhälle är civiliserat om man lägger ribban på att folk inte ska svälta ihjäl. Jag anser nog att vi ska ha ett betydligt högre mål än så. Att överleva är långt ifrån att få i sig en korrekt näringsbalans men du kanske anser att undernäringssjukdomar eller fetma är bättre än att se till att alla kan äta en vettig kost.

Och lite mer långsiktig än kommande dryga 9 månader vill jag se ett intresse för från politikens sida.
 
Nej, men staten behöver reglera företagen på ett sätt som främjar konkurrens och inte uppmuntrar till oligopol och monopol, som vi exempelvis har inom matbranschen.
Ja, det förstås - fast skulle tex. pristak på matvaror vara en lösning på oligopol i just det här fallet och just nu? Det kan ju bli ett enormt priskrig även fast det är få aktörer på marknaden. Vem har glömt Mediamarkt vs Elgiganten? Det kriget mynnade ut i att många fick gå i konkurs och kvar blev dessa 2 -som i alla fall inte kan ta hutlösa priser då människor handlar rätt mycket på nätet.
 
Håller med dig -är det en realistisk tro att människor kommer svälta ihjäl i Sverige 2023?
Det kanske inte går så långt att människor kommer svälta ihjäl, men det finns faktiskt t ex familjer i Sverige som inte har råd att köpa tillräckligt med mat. Lunchen i skolan den enda maten som barnen får vissa dagar. Det är säkert inte särskilt vanligt, men det händer, och från vad jag förstår så ökar förekomsten av detta.
 
Det kanske inte går så långt att människor kommer svälta ihjäl, men det finns faktiskt t ex familjer i Sverige som inte har råd att köpa tillräckligt med mat. Lunchen i skolan den enda maten som barnen får vissa dagar. Det är säkert inte särskilt vanligt, men det händer, och från vad jag förstår så ökar förekomsten av detta.
Och många vuxna går hungriga för att de låter barnen få den mat de har råd med.
 
Så du anser att ett samhälle är civiliserat om man lägger ribban på att folk inte ska svälta ihjäl. Jag anser nog att vi ska ha ett betydligt högre mål än så. Att överleva är långt ifrån att få i sig en korrekt näringsbalans men du kanske anser att undernäringssjukdomar eller fetma är bättre än att se till att alla kan äta en vettig kost.
Det här får mig inte helt osökt att tänka på den här världsfrånvända republikanska snubben som försöker argumentera om att "hunger" är ett relativt begrepp: https://www.newsweek.com/republican-says-hunger-relative-argument-against-free-school-meals-1787816
 
Håller med dig -är det en realistisk tro att människor kommer svälta ihjäl i Sverige 2023?

För mig räcker det att skolorna rapporterar att eleverna kommer hungriga till skolan. Om barnen är hungriga för att det saknas mat hemma tänker jag mig att föräldrarna är ännu hungrigare. Även fast svältdöden inte lär nära så är hunger och näringsbrist allvarligt nog.
 
Eftersom du kritiserar de förslag som läggs fram här antog jag att du såg en annan lösning. Det var alltså fel?
Jag har inte kritiserat något. Jag har reagerat på inlägg där jag uppfattat dem som att de tycker det vore bra om politiker kliver in och är med och bestämmer företagens prissättningar. Jag har heller inte läst några direkta lösningar från övriga deltagare i tråden vad gäller skenande matpriser -som du tex begär att jag ska svara på nu. Ja.... Förutom att politiker ska säga åt matthandlare att sänka sina matpriser eller tvinga fram någon form av pristak och lite smått antydande om lite mer politiskt styre i privata företag.....



 
Politiker lägger sig redan i privata företag och styr. Fastighetsägare, banker (skärpta kvar på amortering ex), insättningsgarantin, konfessionella och andra privata friskolor. Kultur - vad som ska vara subventionerat av staten och vilket som överlåts i privata händer med vinstkrav. Privatiserad vård. I en annan tråd diskuterades hur politiker beslutade om att privatisera spanska ridskolan, polska arabstuterier. I själva verket är våra liv bestämt av politiker, även när det gäller de delar som vi tänker är privata företag.

Om vi pratar om konkreta förslag skulle jag gärna se en tillfällig skatt av övervinster för matvarubranschen likt den som äntligen börjar införas för elbolag för att undvika greedflation. Alt, ja ett pristak för vissa basvaror.

Edit: Frågan är väl snarare varför just matvarubranschen ska vara undantagen statlig inblandning, särskilt när det gäller något så grundläggande som att alla i Sverige 2023 ska kunna äta sig mätta.
 
Senast ändrad:
Så du anser att ett samhälle är civiliserat om man lägger ribban på att folk inte ska svälta ihjäl.
Hej där! Nej såklart inte! Jag har svarat på inlägg där ordet svält var en del av inlägget. Och jag ställde frågan om det är rimligt att tro att det överhuvudtaget kommer finnas någon frisk person som kommer att dö av svält i Sverige 2023. Du väljer att tolka det som att jag tycker det är helt ok att lägga ribban precis så lågt att människor med nöööööd och näppe klarar livhanken.

Sharpless skrev: Men den fria marknaden löser ju allt, vet du väl? /s
Jag svarade:
Är alternativet att staten ska bestämma företagens priser?

Görel skrev:
Vilken är din lösning på den nuvarande situationen?

Ska människor svälta eller ska politikerna gripa in? Ser du några andra alternativ?
Jag svarade : Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in". Räck upp en hand den på buke som tror att det blir verklighet i Sverige 2023 att människor kommer svälta ihjäl pga. fattigdom i Sverige 2023, 2024 2025 osv.osv. (OBS vi pratar friska människor)


Personligen tycker jag att det är bättre att gripa in innan folk börjar dö.

Håller med dig -är det en realistisk tro att människor kommer svälta ihjäl i Sverige 2023?

Så du anser att ett samhälle är civiliserat om man lägger ribban på att folk inte ska svälta ihjäl. Jag anser nog att vi ska ha ett betydligt högre mål än så. Att överleva är långt ifrån att få i sig en korrekt näringsbalans men du kanske anser att undernäringssjukdomar eller fetma är bättre än att se till att alla kan äta en vettig kost.

 
För mig räcker det att skolorna rapporterar att eleverna kommer hungriga till skolan. Om barnen är hungriga för att det saknas mat hemma tänker jag mig att föräldrarna är ännu hungrigare. Även fast svältdöden inte lär nära så är hunger och näringsbrist allvarligt nog.

Man behöver ju inte ens gå så långt som till näringsbrist.

Att elever kommer (regelbundet) hungriga till skolan påverkar deras koncentrationsförmåga, prestation, humör, relationer i skolan, med mera med mera. Det är ju ett enormt problem för skolorna även om eleverna är helt opåverkade fysiskt.
 
En reflektion, det skreks högt i vissa kretsar att påskupploppen borde föranlett ett undantagstillstånd och militär på gatorna, liksom det nuvarande gängvåldet. Jag tycker nog att, att svenskar bokstavligen svälter - om än inte ihjäl - isof är ett betydligt mer relevant skäl till undantagstillstånd. Eller gör vi det först när det blir stora hungerupplopp? Helst så undviker vi hela undantagstillståndet och desperata svältande svenskar genom att sätta pristak på basvaror.

Om Sverige har råd med skattsänkningar här och där så nog fasiken har vi råd med subventioner och pristak för att folk ska kunna äta sig mätta. Man kan alltid ta de pengar som sparades in med nedläggningen av Miljöverket och de skurna bidragen till miljö och klimat. Om de inte redan öronmärkts för skattsänkningar och mer pengar till privata skolkoncerner så riskkapitalister kan ta ut ännu större vinster för skattebetalarnas pengar. Jag tror nog att de flesta hellre såg pristak än aktieutdelningar till skol och vårdkoncerners aktieägare.
 
Jag har raderat två inlägg som var otrevliga var och ett på sitt sätt. Påminner er om att använda rapportera-knappen när ni ser något ni inte tycker är okej, jag orkar personligen inte hänga med i den här tråden själv så jag har noll koll på vad som pågår så länge ingen rapporterar det till mig.

/Mod
 
En reflektion, det skreks högt i vissa kretsar att påskupploppen borde föranlett ett undantagstillstånd och militär på gatorna,
Jag har inte läst någon i denna tråd att militär eller undantagstillstånd borde ha föranletts vid påskupploppen. Eftersom du har läst det här - kan du citera inlägget.......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp