Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
El- och bensinstöd verkar det finnas hur mycket pengar som helst för. Mat på bordet för barn? Usch nej:cautious::angel:

Ogillar även el- och bensinstöd som spär på inflationen som gör maten ännu dyrare. Lösningen på mat på bordet för barn är inte att införa prisregleringar som minskar möjligheten att kunna köpa varor på världsmarknaden (och i egna landet) och erbjuda i landet.

Vitryssland har gjort lite egna experiment med att "förbjuda inflation" och plötsligt finns inga varor i butiken att köpa - annat än svart på lagret där man får betala vad det kostar och lite till illegalt.
 
Enligt SCB:s senaste beräkningar är det stigande matpriser som driver upp inflationen nu; upp över 22% senaste året. Snabbaste ökningen sedan 50-talet. Samtidigt som hyror höjs och bolåneräntor stiger.

"När effekter av räntor och elpriser rensats bort visar SCB:s mätningar att även den underliggande inflationen stiger. Alexander Norén beskriver det som en signal om tillvänjning av prisökningar, något som kan få effekt när Riksbanken ska besluta om styrräntan i april.

– Det är oroväckande. Om den håller i sig har inflationstakten börjat leva sitt eget liv. Då har priserna börjat stiga för att priser stiger nu för tiden. Handlare höjer priser i förebyggande syfte innan de får en dyrare elräkning, vilket de inte får nu för tiden. Det är problemet, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alexander-noren-ett-bakslag


Svantesson har nu äntligen sagt att hon ska agera:

"Finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallar till sig matjättarna för diskussion efter den senaste inflationssiffran, säger hon till TT. Svantesson vill diskutera hur priserna kan hållas nere.
– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, säger Svantesson.

Hon säger att alla parter måste hjälpas åt för att hejda prisrusningen.
– Riksbanken gör sin del, vi gör vår del, men företag i sina branscher måste göra sin del, säger Svantesson.

Tidigare under måndagen begärde S en extra riksdagsdebatt med anledning av de skenande matpriserna."

https://omni.se/ministern-kallar-till-sig-matjattar-maste-gora-sitt/a/VPdwJ4
 
ycye8xve


"Mardrömsgrafen matjättarna inte vill att du ska se

Matpriserna rusar i Sverige och dagligvaruhandeln skyller på högre inköpskostnader i spåren av den svaga svenska kronan.
Bortförklaringarna haltar dock. I Norge har nämligen prisökningstakten för mat lugnat ned sig, trots att landet tampas med en liknande valutaförsvagning."

https://www.di.se/analys/mardromsgrafen-matjattarna-inte-vill-att-du-ska-se/
 
ycye8xve


"Mardrömsgrafen matjättarna inte vill att du ska se

Matpriserna rusar i Sverige och dagligvaruhandeln skyller på högre inköpskostnader i spåren av den svaga svenska kronan.
Bortförklaringarna haltar dock. I Norge har nämligen prisökningstakten för mat lugnat ned sig, trots att landet tampas med en liknande valutaförsvagning."

https://www.di.se/analys/mardromsgrafen-matjattarna-inte-vill-att-du-ska-se/
Men den fria marknaden löser ju allt, vet du väl? /s
 
Vad är den egentliga skillnaden mellan att staten reglerar hyresmarknaden och matmarknaden? När man funderar några varv till borde det alltså vara självklart att hyresvärdar har rätt till fri hyressättning.

Det finns imo några delar av livet, rätt till tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Samt då tillgång till subventionerad vård, skola och omsorg som är självklara i ett land som Sverige.
 
Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?
 
Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?
Vet du vem som står bakom Matvärlden?
 
Vilken är din lösning på den nuvarande situationen?

Ska människor svälta eller ska politikerna gripa in? Ser du några andra alternativ?
:) Jaha ja -JAG ska presentera en lösning på skenande matpriser bara för jag tidigare svarade ett inlägg som jag ansåg antydde ironiskt att den "fria marknaden löser allt" och därmed lämnar dörr öppen för tolkning att det blir bättre som staten får ha ett finger med i spelet. Men det får Sharpless själv svara på.
Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in".
 
:) Jaha ja -JAG ska presentera en lösning på skenande matpriser bara för jag tidigare svarade ett inlägg som jag ansåg antydde ironiskt att den "fria marknaden löser allt" och därmed lämnar den dörr för tolkning att det blir bättre som staten får ha ett finger med i spelet. Men det får Sharpless själv svara på.
Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in".
Eftersom du kritiserar de förslag som läggs fram här antog jag att du såg en annan lösning. Det var alltså fel?
 
Livsmedelsjättarna har ju sina egna fastighetsbolag som butikerna hyr av. Så högre lokalhyra kommer bara samma koncern till godo ändå. Ica Fastigheter AB till exempel. Klart man kan skylla på högre hyror då, och visa på att själva Ica-butiken inte alltid får högre vinstmarginal. Men fastighetsbolaget bakom får det istället.
 
Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?
Norge har samma problem, tre kedjor som äger alla butiker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp