Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl i sådana fall ett stort misslyckande för Socialdemokraterna.
De har haft över 45 år på sig att bygga upp välfärden och vad jag vet så ändrades inte så mycket kring den på de 8 år som Alliansen styrde.
Sedan dess har Socialdemokraterna haft 8 år på sig att reda ut saken.

Jag ser faktiskt inget samband mellan dagens situation och en Alliansregering för 9 år sedan.
Det är andra saker som påverkar dagens läge.
Grunden i den svenska välfärdens förfall tror jag kan härröras till att det gick riktigt bra för Sverige strax efter andra världskriget, rent ekonomiskt alltså. Sedan har vi mer och mer levt på att vi tror vi är så mycket bättre än andra. Sedan vet jag ju att delar av problemet med vården är att vi nu har bättre möjligheter att få folk friska, men till sådan kostnad att den skatt vi betalar inte räcker till. Svår bedömning det där, vi har möjlighet att rädda livet på fler och fler, men till en kostnad som gör att det blir svårare och svårare att få hjälp från första början. Pardoxalt, och svårt att lösa. "Tyvärr, det är för dyrt att rädda livet på dig, så du får dö långsamt istället", det funkar inte riktigt. På det sättet var valet enklare förr, "tyvärr, vi har inte möjlighet att göra något", är kanske inte bättre i sig, men att inte kunna brukar vara mer acceptabelt än att inte vilja.
 
https://www.expressen.se/nyheter/foraldrarnas-strid-om--sonen-han-ar-putin/

Det här känns överdrivet. Visst att Putins namn i dagsläget inte ska pådyvlas någon, men i framtiden så kommer det antagligen inte vara lika negativt. Vladimir är ett bra första namn så kan han senare välja om han vill använda Putin eller inte.

Fast nja. Det finns ju en anledning till att folk som hette Hitler i efternamn bytte efter andra världskriget. Nog tycker jag en får fundera lite på vad som är lämpliga namn till sitt barn...
 
Och nu har de insett att SD såklart hade tokfel igen? S+V+MP skulle få egen majoritet enligt SCB idag.
Man skall aldrig dra några sådana slutsatser av opinionssiffrorna precis efter ett val.
Det är då som alla impopulära ändringar skall införas för att sedan få de positiva effekterna före nästa val.
Och besvikelsen över att utlovade vallöften inte blir verklighet direkt första dagen efter övertagandet.
Det gäller oavsett vilka som vann valet.

Just nu är det bensinpriset som skaver.
Det gick inte ned med 10:- vid årsskiftet som många tydligen trodde att de skulle göra.
 
Källa på det.
Hur var det nu @Gunnar . Skulle vi höja nivån eller....
Jag orkar inte leta utan håller mig till de kommuner som jag känner till bra.
Men jag har ännu inte hittat någon kommun som saknar en egen SD-dåre.
Visa mig gärna på en om du hittat den.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lokalpolitikern-i-nykoping-doms-vid-stockholms-tingsratt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sd-politiker-skickade-vidare-video-med-hitler
 
Man skall aldrig dra några sådana slutsatser av opinionssiffrorna precis efter ett val.
Det är då som alla impopulära ändringar skall införas för att sedan få de positiva effekterna före nästa val.
Och besvikelsen över att utlovade vallöften inte blir verklighet direkt första dagen efter övertagandet.
Det gäller oavsett vilka som vann valet.

Just nu är det bensinpriset som skaver.
Det gick inte ned med 10:- vid årsskiftet som många tydligen trodde att de skulle göra.
I min bubbla skaver inte bensinpriset , det som skaver är Stasi-lagar, stigmatisering av utsatta medmänniskor, antidemokratiska strömningar och den rasism som präglar många förslag som kommer från regeringen.
 
Grunden i den svenska välfärdens förfall tror jag kan härröras till att det gick riktigt bra för Sverige strax efter andra världskriget, rent ekonomiskt alltså. Sedan har vi mer och mer levt på att vi tror vi är så mycket bättre än andra. Sedan vet jag ju att delar av problemet med vården är att vi nu har bättre möjligheter att få folk friska, men till sådan kostnad att den skatt vi betalar inte räcker till. Svår bedömning det där, vi har möjlighet att rädda livet på fler och fler, men till en kostnad som gör att det blir svårare och svårare att få hjälp från första början. Pardoxalt, och svårt att lösa. "Tyvärr, det är för dyrt att rädda livet på dig, så du får dö långsamt istället", det funkar inte riktigt. På det sättet var valet enklare förr, "tyvärr, vi har inte möjlighet att göra något", är kanske inte bättre i sig, men att inte kunna brukar vara mer acceptabelt än att inte vilja.
Ja precis så.
Det gäller därför att få igång ekonomin igen.
Men det kommer inte att hända om vi stryper eltillgången och alla skall jobba som influencers.
Det ger inga pengar till välfärden.
 
I min bubbla skaver inte bensinpriset , det som skaver är Stasi-lagar, stigmatisering av utsatta medmänniskor, antidemokratiska strömningar och den rasism som präglar många förslag som kommer från regeringen.
Jo men du har ju inte bytt sida efter valet heller vad jag vet.
Dagens opinionssiffror är ju annorlunda mot valresultatet därför att väljarna byter sida.
Att Socialdemokraterna skakar av sig Miljöpartiet skulle också ändra spelplanen.
 
Jodå, Influencers ska också betala skatt på sina inkomster
Men de genererar inget mervärde till skatteunderlaget så som tillverkningsindustrin och högteknologiska verksamheter gör.
För att få till ekonomin så att vi kan ha en bra välfärd så måste hela Sveriges ekonomi blomstra.
Det är många som inte förstår sambandet och det är ett stort problem.
 
Jag har ännu inte lyckats med att hitta någon kommun som har klarat sig undan.
Men ge mig gärna ett exempel så har du ju punkterat mitt påstående.
Kom igen - tag chansen att motbevisa mig!
Det kan jag inte. Först skriver du "i varje kommun" sedan backar du och då plötsligt är det inte i varje kommun efterom du inte känner till ALLA kommuner. Varför gör du så
 
Det kan jag inte. Först skriver du "i varje kommun" sedan backar du och då plötsligt är det inte i varje kommun efterom du inte känner till ALLA kommuner. Varför gör du så
För att du skall ge mig en kommun att undersöka.
Jag är övertygad om att jag hittar någon oavsett vilken kommun du än ger mig.

Men helt ärligt så tror jag inte att du kan det.
Så nu slingrar du dig i stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp