Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

Sv: Den traditionella järnskon, vad finns det för alternativ?

Tack!!

Allt är genast mycket klarare!

Undrar om man kan ha såna fast utan flappat?? Hmm

/Lavinia

Tåskorna?? Vet en som hade endast tåskor. Då hade de verkat ur tån så det blev som en upphöjnad till trakten där skon slutade så ytan sko och trakt blev jämn. Verkade funka på den hästen. Varför de hade det vet jag dock inte. :)

Har dock för mig att förr hade man bara tåsko och ingen sula. Men jag har ingen aning om varför. Tror Axel nämnde nåt om det i denna tråd. Hon kanske kan fylla i varför man vill ha enbart en tåsko. :)

Jag har aldrig sett det själv, men det sades både bland hovisar o i litteratur att unga hästar som nöter sina tår för mkt gärna kunde få en liten tåsko.

den satt nog bara med 4 söm- bara runt tån.

det fanns oxå ngt sjukbeslag där en ngt högre kant upp på tåväggen skyddade just mot skador som L´s häst har.

jag är inte alls 100 på det, men har sett den skon... på bild. det torde vara bättre än plastning.

Senast ändrad:

Ahh då är jag med! Har för mig att jag sett detta i någon litteratur någon gång så jag kollade igenom min sko-bok. Hittade detta :)

32857409.jpg

32857408.jpg

Ah.. Tackar och bockar ödmjukast.

Min fundering var ju på om man kunde ha det när hästen envisas med att trampa av sig skorna.... Fast jag gissar att det är bättre att lära henne gå smartare??

/Lavinia

Alltså jaa... Flappskon är ju jättebra vid sådana tillfällen, men jag skulle inte använda den permanent runt ett halvår upp till ett är iafl inga problem. Kanske kan funka så hon slutar kliva av dem sen? Ett år kan du använda iafl.

Jag tror att bilden är fejkad..

Om bilden stämmer, vilket jag inte tror då ben aldrig är sådär blå på bilder med värmekamera på det jag sett även om de vart skodda, så kan man se det åt andra hållet. Det skodda benet är det normala, dvs kallt och ingen överdriven aktivitet. De andra oskodda är den hovöm på och då blir det extra aktivitet. Alltså i det fallet mår den skodda hoven bättre. ;)

Tror jag också!

mmm...

Hon kliver alltid av sig skorna om dom är i "rätt" storlek. Klinikhovis skor henne med 2 storlekar större skor än hemma hovis gjort och resultatet har inte låtit väntta på sig -> skrället tappar skorna.. Nu har hon i och för sej inte tappat några skor sen hon fick sjukhage, så fröken får nog finna sig i att inte gå med mängder med hästar.. Tror hon trampar på skorna när hon blir jagad i hagen..

/Lavinia

Hugger sista:

Gummi har ju sina nackdelar det också, det har tex väldigt mycket mer friktion mot marken än vad en järnsko har, det blir alltså ett kraftigare stopp när hoven sätts i vilket inte är riktigt meningen. Dock upplever jag att en barfotahov också har mer friktion än en järnskodd. Jag har haft två hästar skodda med flappsko som ett test att undvika järn. Den ena fick framknäinflammation efter 7 veckor vilket hon aldrig haft tidigare (dock hade hon den tvärrandiga sulan), den andra fick hovsprickor strax bakom slutet av järnskon efter två skoperioder så då sattes de inte tillbaka. Om det är gummit man är ute efter tycker jag att hippogrip har varit en bättre lösning. Hippogrips största nackdel var på min största häst där de nägon enstaka gång gled på framhovarna, de andra med lägre vikt och kortare kotor satt de perfekt på men jag vet inte hur de går att få tag i längre? Nödvändigt också med korta skoperioder då de inte skyddar från bräck-krafter på samma sätt som en järnsko.

Har sett thermobild på min hästs alla fyra ben, han har
Cirkulation i alla sina ben, och hovar. Var väl bara nån cm närmast skon som var kall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Linjeavel?
  • Bergsyra
Tillbaka