Denna rasp... suck

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 295
C

CarolineNSV

Han haft rasp på bägge bakbenen sen jag köpte honom. behandlade honom i somras. lactacyd (vet inte hur de stavas) och sedan mjukgörande salva, salsyvase nånting... (just nu extremt trött)... det försvann bra då.

nu har det kommit tillbaka som på beställning. började behandla igår och tyckte inte att det var så värst farligt ändå. men idag kände jag igen, och mitt under ALLT hovskägg var det endel som jag missat. jag klippte bort lite hår just där, var omöjligt o komma åt annars.

Han har inga sår eller ser inte speciellt irriterat ut. det är som hårda krustor som lossnar av sig själva eller som man kan plocka bort. inte heller om det lossnar från en fastsittande blir det sår. :crazy:

Jag är ingen hejjare på rasp. men jag vill verkligen bli av med detta.

låter det konstigt?

Sv: Denna rasp... suck

Det är många nordisar som har rasp, de flesta mer eller mindre kroniskt. Tvätta med såpa och smörj in med en fet salva så krustorna lossnar, bry dig sen inte så mycket om det.
Det blir oftast bara värre om man går där och klipper och rotar hela tiden.

Det är många nordisar som har rasp, de flesta mer eller mindre kroniskt. Tvätta med såpa och smörj in med en fet salva så krustorna lossnar, bry dig sen inte så mycket om det.
Det blir oftast bara värre om man går där och klipper och rotar hela tiden.

jo skulle tippa på att det är kroniskt....
men detta med lymfangit då? ... kan det inte gå så långt om jag inte behandlar det?

Jag skulle vilja tipsa dig om att prova öronsalva för hund på raspen, funkade jättebra på min häst. Dock är det bäst om du klipper hästen där raspen sitter och sedan behandlar, så att salvan verkligen går in!

Har oxå en NSV med rasp. Hade ute veterinär för att vaccinera och då kollade han även på raspen. Vi har fått skriftliga råd ang. vård av hennes rasp. PM'a mig ifall du vill ha tips!

/Kristin

men n blir jag tooookig av oro!!! var det fel av mig o vara där o pilla nu när det är så lerigt i hagarna!!!!??? :cry:
vill ju inte att det ska bli värre.
vad ska jag nu göra imorgon? ska jag fortsätta behandla. kan han verkligen vara i en skitlerig hage?!

Jag tror inte att det är rasp eller mugg, utan din häst har troligen fotskabb, en åkomma som är vanlig bland hästar med relativt mycket hovskägg. ingen behandling mot mugg eller rasp hjälper mot detta. För mer info sök upp Tinkerföreningens hemsida och läs om detta. Skitsvårt att bli av med, och ser nästan alltid ut som rasp eller mugg!:( Haft/har detta på min ardenner, och det är ett helsike...
Men kolla in Tinkerns hemsida innan du börjar på nya kurer mot rasp.
Och lycka till. Fotskabb är tyvärr ganska okänt. Jag har hållt på med hästar/haft egna i över tjugo år och hade inte en aning om att det fanns.

Men kliar inte skabb? och smittar? inte märkt av nåt avdera :confused:

Imorgon täner jag smörja in sista dagen. sen låter jag bli tills vet. kommer. det försvann på andra bakbenet på 2 dar där han inte hade lika mycket. ÅÅå vad jag skulle vilja kunna trolla!

någon med mirakelkur?

Någon annan som har häst med kronisk rasp/mugg??

Min häst (hbl) har haft mugg och rasp på ett ben sen i september. Blir ganska hårda krustor.
Efter att prövat egna "hemmakurer", så ringde jag veterinär. Har sen på veterinärs råd smörjt med salicylsyrevaselin och sen tvättat med K-hex, men näää-inte försvann det ändå.
Första veterinären jag kontaktade behandlade sen med strepocillin + sulfa, men det hjälpte inte... Nu har veterinär nummer 2 tagit bakteri- och svampprov, får svar på fredag...
Min häst har också varit tjock i benet (lymfangit) till och från, och när det är riktigt tjock har jag haft våtvarmt omslag på nätterna, det hjälper mot lymfangiten.
Kontakta veterinär om du inte får bukt med det själv, och att du vill ta bakteri och svampprov.

Sök på buke, det finns extremt många trådar om mugg och rasp!

Mitt varmblod har också rasp. Upptäckte det en månad sen, vet. sa att vi skulle smörja med mjukgörande salva, blöta en handduk och tvätta rent och sen ha på utspätt virkon. Det läker fint, lossnade två stora skorpor idag och några små. Men det lär vara bort till årskiftet.

Be veterinären om fucidin. Tror också att hästen skulle må bra av att bli rakad på de angripna ställena.

nu vet inte ja om de va är rasp min tant har, men hon har haft som krystor på ena bak, men ja körde med att klippa aloe vera blad i ca 2cm o smörja innehållet 2ggr om dan & de försvann. Nu har hon vissligen fått de på andra bak fast bara på ett ställe men de börjar försvinna de med,
Kanske nåt att pröva:)

jag hörde av en koms att någon sorts motor olja funkar kanon på hennes häst mot rasp på den. dock så vågar jag ej prova men jag har själv sett resultaten och de funkade värkligen på den hsäten. dock så var de nog ej vanlig motor olja men någon liknande. mysko.

Lät lite extremt. Skulle aldrig ha nåt på min häst som jag inte skulle smörja in mig själv med!

Min nordis har kronisk rasp på bägge frambenen, det kommer tillbaka varje vinter. Det bästa jag har provat är att ta bort all melass från fodret, samt smörja med Salsyvase. Innan jag smörjer, tvättar jag benen med grönsåpa så att krustorna mjuknar, kammar bort dem och torkar torrt med frottéhandduk. Smörjer sen rikligt.

Jag fick tips om ett sprej från DrSchaette som heter Klausan-Pflege-Spray. Är nåt blått sprej av naturingredienser, som man har på hovarna egentligen. Har en sån flaska och har provat ett tag och det funkar också bra faktiskt. Så jag varierar mellan salvan och sprayet.

http://www.schaette.de/swedish/products,63,77,79.php?cid=239

Fucidin örondroppar för hund kan funka.

Dock tycker jag du ska prova ta bort melassen, ge melassfritt foder så mkt du bara kan. Det har faktiskt halverat raspen på min häst.

Det där med olja har jag också hört, men skulle aldrig våga prova.

Liknande trådar

V
Hästvård Hej hej! Jag har nu en häst på foder som ser hemsk ut! Mycket undernärd och rasp på hela bakbenen! Hon har kala fläckar och något...
Svar
19
· Visningar
5 132
Senast: cloud
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 549
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka