Deo utan aluminium = lukta URK!?

Kollade upp den. Det står att den inte innehåller aluminiumklorid. Men den innehåller alun, som är kaliumaluminiumsulfat, så aluminiumfri är den icke.

De kristall-det jag hittar på nätet består enbart av alun.

Inte för att jag tror aluminiumsalter är farligt öht. Varför tror ni det? Varför skulle al-salt gå in genom huden? Och lagras där eller vad?

Jag vet att den inte är aluminiumfri. ;) Den är fortfarande jättebra.
 
2 delar kokosolja (kallpressad)
1 del bikarbonat
1 del arrowrot (eller maizena)

Det går att ha i eteriska oljor också om du vill lukta gott.

Smält kokosoljan i en liten kastrull (den blir flytande vid ca 25 grader så det behövs bara lite värme), rör i övriga ingredienser, häll upp i burk och låt svalna. Blir en krämaktig pasta som du kletar på i armhålorna. Jag har ganska kallt hemma så min blir nästan fast men det går att få ut lite lagom ändå tycker jag!

Hur fungerar kokosoljan med kläder? Blir det lätt oljefläckar?
 
De flesta som inte innehåller aluminiumklorid innehåler alun tror jag, men det ska inte tas upp av huden typ? Saltdeon från maria åkerberg oxå.
 
Hmm. Hur vet man om tvålen är bra? Har en billig från coop och en dyrare från rituals.
Eller det är duscholja, tvål tål inte min hud så bra.
Haha vilken omställning, har aldrig tatt deo efter dusch om jag inte typ ska ut.
Det är så skönt att va "naturell" och inte kladdig i armhålorna ju.
Det vet man bara efter att man provat ifall man blir luktfri. Mitt tips är Lactacyd tvål (den finns att köpa i mataffärer och på apotek). Den är skonsam och tar bort all lukt, jag föredrar den varianten som är som vatten i konsistesen.
 
Åh vad jag känner igen mig! Jag slutade med aluminiumklorid och även alun efter att det kliade så fruktansvärt i armhålan... Inte litegrann utan så det var konstant rött trots jag inte kliande.

Provade kristalldeo, blev värre, då fick jag sår.

Provade massor olika men luktade svett, svett, svett och svett.

Insåg till sist att jag kände mig lite som TS känner sig, marinerad i svett...

Provade åter med aluminium osv men bara kliade. Läste på SLS/SLES och bytte tvål. Då blev kliandet bättre igen. Kliade men inte galet mycket. Provade kristalldeo igen, men sår...

Så tyvärr är det nog bara att testa olika tvålar och olika deos. Jag kan tycka att vissa deos som är aluminiumfria sitter mer fast i huden och är därmed svår att tvätta bort. Och deo som inte tvättas bort luktar givetvis bara mer or mer...

Den deo jag använder just är Eco Cosmetics. Den är bra, går att tvätta bort, luktar väldigt neutralt (om man anstränger sig är det lite limedoft), håller mig doftfri 24 timmar.

Kört aluminiumfritt i över 10 år nu...
 
Åh vad jag känner igen mig! Jag slutade med aluminiumklorid och även alun efter att det kliade så fruktansvärt i armhålan... Inte litegrann utan så det var konstant rött trots jag inte kliande.

Provade kristalldeo, blev värre, då fick jag sår.

Provade massor olika men luktade svett, svett, svett och svett.

Insåg till sist att jag kände mig lite som TS känner sig, marinerad i svett...

Provade åter med aluminium osv men bara kliade. Läste på SLS/SLES och bytte tvål. Då blev kliandet bättre igen. Kliade men inte galet mycket. Provade kristalldeo igen, men sår...

Så tyvärr är det nog bara att testa olika tvålar och olika deos. Jag kan tycka att vissa deos som är aluminiumfria sitter mer fast i huden och är därmed svår att tvätta bort. Och deo som inte tvättas bort luktar givetvis bara mer or mer...

Den deo jag använder just är Eco Cosmetics. Den är bra, går att tvätta bort, luktar väldigt neutralt (om man anstränger sig är det lite limedoft), håller mig doftfri 24 timmar.

Kört aluminiumfritt i över 10 år nu...

Min sitter verkligen fast i huden!
Så jävla less idag när jag varit i skola 8-17.
Grupparbete på em och jag satt å skämdes hela tiden för jag verkligen stank :(
Ska beställa rosenseriens deo (dock står det på flera sidor att den utgått?) och ge den ett försök, annars ger jag upp det här.
 
Min sitter verkligen fast i huden!
Så jävla less idag när jag varit i skola 8-17.
Grupparbete på em och jag satt å skämdes hela tiden för jag verkligen stank :(
Ska beställa rosenseriens deo (dock står det på flera sidor att den utgått?) och ge den ett försök, annars ger jag upp det här.
Jag tycker att Rosenseriens deo är väldigt bra, luktmässigt iaf. Tyvärr utvecklade jag nån slags överkänslighet mot den.

Jag har även testat EcoCosmetics, som inte funkar alls på mig. Så nu kör jag Urtekrams, trots att den inte är aluminiumfri... Får väl snart ge mig på att testa nåt nytt. Kanske Maria Åkerberg då, den har jag inte testat.
 
Min sitter verkligen fast i huden!
Så jävla less idag när jag varit i skola 8-17.
Grupparbete på em och jag satt å skämdes hela tiden för jag verkligen stank :(
Ska beställa rosenseriens deo (dock står det på flera sidor att den utgått?) och ge den ett försök, annars ger jag upp det här.
En liten fråga, rakar du dig? Rakningen kan ju ge klåda och irritera huden, så testa att inte raka dig och se om det blir någon skillnad?
 
Ja jag rakar mig och har gjort hela livet.
Kan irritera ibland, men inte märkt nåt sen jag bytte till aluminiumkloridfri.
 
Kanske inbillar mig men jag tycker det fungerar bättre om man (efter man tvättat sig såklart) spritar armhålorna innan man sätter på deon.
Obs sprita inte precis efter rakning, Inte skönt ;)
 
Vet att du ville ha utan aluminium men ett tips om man har problem med irriterade kliande armhålor: Det enda som funkat för mig är att använda absolut torr några timmar varannan vecka. Sätter på 2-3 timmar innan jag ska duscha och visst, då kliar det lite men går att stå ut. Däremellan smörjer jag bara med body lotion till natten.
 
Min sitter verkligen fast i huden!
Så jävla less idag när jag varit i skola 8-17.
Grupparbete på em och jag satt å skämdes hela tiden för jag verkligen stank :(
Ska beställa rosenseriens deo (dock står det på flera sidor att den utgått?) och ge den ett försök, annars ger jag upp det här.

Du kunde inte bada/dusha hur mycket som helst pga känslig hy, kommer jag ihåg rätt?

Prova då följande: Köp hem kokosolja och de där populära muslin dukarna. Gärna i bambu. Se till att du har detta med dig i skolan. Om du känner du börjar lukta; ta hett vatten på muslin duken, lite kokosolja och torka ur armhålorna. Gör så även morgon, direkt du kommer hem och kväll. Jag behöver vara väldigt noga att ta runt om armhålan, tror nästan jag svettas på framsidan axeln också ;)

Hur hjälper detta då? Jo muslinduken är peelande, så den hjälper till att exfoliera bort deon som fastnat. Kokosoljan är i sig bakteriehämmande och hjälper till att rengöra huden ordentligt. Det som är kvar i armhålan fungerar som en deo.

Det är verkligen inte roligt att lukta svett när man är nydushad! Jag kommer ihåg känslan av att lukta gammal köttfärs under armhålorna... Jag kan inte heller duscha hur mycket jag vill, blir torr och kliande hud. Jag duschade morgon och kväll i varmt vatten (brukar duscha kallt) för att hjälpa till att lösa upp allt. Provade olika tvålar men SLS fria. Körde med muslin och kokosolja däremellan. Samt för att orka stå ut sprayade jag lite lite parfym på skulderbladen. Jag tål inte parfym på framsidan men detta hjälpte mig att känna mig lite säkrare...
 
Jag använder en aluminiumfri från Yves Rocher. Den funkar tycker jag. Jardins du Monde Lotus Flower from Laos heter den, kostar 35 kr.
Provade en annan (från YR tror jag) men den luktade värre än svett. Minns inte namnet på den.
Neeeej!!! De har tillsatt aluminium i min favoritdeo :rage: Jag skrev en recension och klagade på deras sida. :mad:
 
Den första och enda helt aluminiumfria (även alun) deon som jag fått att fungera är från Desert Essence, spring fresh deodorant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp