Bukefalos 28 år!

Vad är detta?

Cattis_E

Trådstartare
Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till.
Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att skrämma något.
 

Bifogade filer

  • 20240504_115640.jpg
    20240504_115640.jpg
    344,2 KB · Visningar: 66
Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till.
Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att skrämma något.


Den här var ganska lik

1001294_001_B-RATTLE_101.jpg



https://www.tts-group.co.uk/ww2-gas-attack-warning-rattle-/1001294.html#

Troligtvis något liknande för att skrämma bort eller varna något är min tanke. Enligt länken var den på bilden en del av utrustningen i hemmen för att kunna varna andra för gasattacker. Så då gick man väl och snurrade med den för hand antar jag. Kanske något liknande som fanns här under krigsåren? Jag vet att jag sert såna här hos äldre släktingar när jag var barn.
 
Ett musikinstrument, hur konstigt det än verkar. Har säkert använts till jakt förr som nämnts, men även som leksak eller bland publik på evenemang - där har jag sett sådana iallafall. Tror det var någon skidtävling jag såg det på senast.
 

Liknande trådar

Hemmet Ska det låta när en snurrar tvättmaskinstrumman tom för hand?
Svar
10
· Visningar
483
Senast: Murphy
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: tuaphua
·
Hemmet Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten...
2
Svar
30
· Visningar
1 271
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp