Bukefalos 28 år!

Deppig/låg häst

T

TinaB

Hej allihop!

Min häst verkar ha hamnat i någon sorts depression. Jag har kollat att det inte är något fysiskt (feber, varma ben osv). Har hört att hästar kan bli lite låga vid pälssättning. En av stona i stallet flyttade för några dagar sedan, och den dess tycker jag nästan att det har blivit värre. Jag försöker att bara ha roligt med honom ett tag nu, rida ut osv. Någon annan som känner igen sig?
 
hmm.. var stoet en "nära" vän till din häst?? De brukar bli lite låga vid pålsfällning och när en hästkompis försvinner så där.. Sedan har jag också läst att hästar kan ha "kontakt" med varandra en tid efter att de skiljts åt.. Han saknar nog sin hästkompis.. Gör bara sådant han tycker om ett tag.. kanske ge honom lite B-vitamin under fällningen så ska han nog snart börja må lite bättre..
 
Hästen jag rider är precis så där nu. Trött och vill bara stå i boxen och sova. När jag rider känns det knappt att vi rör oss framåt och hon orkade inte ens galoppera i ridhuset härom dagen. Jag blev jätteorolig och trodde att nu är det något som är fel. Men hon har börja fälla och det med råge! Hästar kan ju bli väldigt låga när de fäller, så jag tror att det är det som är problemet. Har börjat ge B-vitamin nu och väntar på en förändring. Även AD-vitamin är bra för hästar som känns låga och trötta, det kanske vore något?
Lycka till/ B
 
Säkert en kombination av förlusten av kompisen och fällningen. Ge lite B-vitamin och var lite extra snäll och pysslig ett tag så går det nog över.
 
Tackar :bow: Jag red bubben igår och han var snäll och bråkade ingenting.
(skönt kan tyckas) Men jag blev lite orolig att det är nåt fel på honom. Efter en vinter med oavbrutet slagsmål så blir man lite misstänksam.

Men det klart. Han fäller päls som svart julesnö. :crazy:
så naturligtvis, det var ju likadant ifjol. Men det hade jag ju glömt.

Jodå. jag har börjat ge B-vitamin. Minnet är inte helt borta. :smirk:

kram
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: manda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp