Deprimerad av stallet.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 186
P

PonnyBus

Jag älskar min medryttarhäst, allt funkar toppen både mellan mig, honom och ägaren.
Problemet är bara de övriga personerna i det stallet.
En utav dem har fått för sig att jag är deras medryttare också och vill att jag ska rida hennes häst jämtoch ständigt. Folk snackar skit om varandra hit och dit. Stallägaren bestämmer allt och lägger sig i allt. Lägger man på ett täcke kommer någon genast och frågar varför ja gjorde si och inte så.
En anser att man inte kan rida fler än en i paddocken så där är det alltid uppbokat när denne ryttare rider.
Jag mår verkligen dåligt av allt det här men ja älskar ju hästen! Ja och ägaren har iof sagt att om vi hittar en stallplats så ska vi byta, problemet är ju bara att det inte finns en stallplats i en mils omkrets runt ridhuset.

Vad gör jag?! Någon mer som har det likadant? :(

Sv: Deprimerad av stallet.

att tillägga är ju även att stallhyran är hutlös.. Ingen sänkning av det när hästarna går ute.. usch vad trött jag är pådet!

Låter inte så kul, men det låter iaf som att du har hästägaren på din sida, om hon också är villig att flytta hästen, och du verkar ju ha hittat en underbar medryttarhäst. :)
Angående människorna i stallet förvånas jag inte, jag tycker ofta att det är en trist och krävande stämmning i stall, och folk snackar skit bakom ryggen på varann (och även öppet..), och konkurrerar hårt mot varann utan någon direkt anledning. Nej usch, hade jag vetat att de flesta hästmänniskor (jag träffat) var sådana, skulle jag nog aldrig börjat med hästar tror jag... Är så trött på stämmningarna i stall, och varenda människa (som inte rider) som man tar med till stallet förvånas över hur otrevliga folk kan vara..
Självklart är det inte så i alla stall, märker mest av det på större anläggningar och ridskolor, men även i små privatstall vill man ibland bara spy på allt. Och självklart är inte alla hästmänniskor sådär, men många är tyvärr så. Förstår att det är så få killar som söker sig till hästar och stall, med tanke på de trista biverkningarna :P

Usch vad jobbigt att det ska behöva vara så i en del stall : (

Vad gäller att folk lägger sig i är det bara tt säga vänligt men bestämt: "Tack för att du kommer med tips, men jag vill helst sköta mig själv och frågar om jag undrar något" eller liknande.

Om någon lägger beslag påridbanan själv, prata med de andra i stallet och konfrontera henne sedan tillsammans, fler än du måste väl drabbas av detta?

hmm.. Det skulle vara kul att säga så och kolla hur hon reagerar.. Hon har även förmågan att ta på sig ridlärar titeln när hon sitter och kollar.. Mkt irriterande.

att tillägga är ju även att stallhyran är hutlös.. Ingen sänkning av det när hästarna går ute.. usch vad trött jag är pådet!

Stallhyran har ju inte så mycket att göra med personen du inte gillar.

Kanske det inte bara är hon som gör att du ine tivs.

Undran: Hur mycket är "hutlös hyra" och vad ingår?

Känner igen d där..
just nu är inte stallet alls så kul som d borde kännas:confused:
Bara en massa skitsnack o folk som lägger sej i saker dom inte ha att göra med..

Ett av problemen i vårt stall ligger i att stallägaren Inte bestämmer nåt/ser till att folk följer regler eller vill göra det heller..så den som skriker högst vinner i vårt stall..suck..

Längtar tills jag kan ha mitt egna stall men de lär ju dröja...

Just nu ser jag till att inte behöva vara i stallet på d tider de flesta andra är där..får vansinnet av att höra deras tjaffs så..
tidigt om mornarna innan jobbet är bästa tiden att vara i stallet;)

jag vet precis hur du känner! har varit i två sånna stall där allt verkligen var så tråkigt.
i det ena stallet märkte jag mer och mer hur en av de andra tjejerna började ta över min häst! det var allt från att hon tog in honom mitt på dagen från hagen (vid strålande sol) och borstade honom och började ge honom mat. sen skulle hon även bestämma hur jag skulle träna honom och hur jag skulle fodra honom.
till slut fick jag be henne sluta. det var trots allt min häst och jag tränar honom som jag tror är bäst för honom!
nu står han stallad hos en kompis till mig och jag har aldrig haft det så bra som nu! jag älskar verkligen stallet igen!
det är bara jag och min kompis, tillsammans är det sju hästar vilket verkligen känns lagom!

till tråd-skaparen: bit i från och stå på dig! det verkar som att det inte kan bli sämre så du har inget att förlora! jag håller på dig!

nu vet jag inte var i gbg ponnyn står, eller i vilka områden ni vill ha stallplatsen, men PMa det så har jag kanske ett tips på stall!

Håller tummarna att ni hittar en annan plats

Har själv hamnat i världens bästa stall nu (slutade tom att jag nu köpt en av hästarna). Ett mindre stall med 2 paddockar och en ovalbana. Är ett bra gäng som är där som hjälps åt med verkligen jysta stallägare. Hoppas verkligen att du hittar ett bra stall för hemskt att behöva gruva sig för att gå till dit.

Jag vet precis hur det känns. Det stall jag haft min häst i, och där jag hade hästen innan har bara blivit sämre och sämre med åren. I början var det väl okej, kanske lite skitsnack, men vad kan man förvänta sig av ett gäng tjejjer som precis kommit upp i tonåren ;)

Sen blev det bara värre och värre, de vuxna snackade skit, stallet var hemskt dåligt skött, hästarna fick hutlöst lite mat (inte så lite att de magrade av, men de mådde ju inte bra av det!) saker blev stulna osv osv osv.
Ska jag nämna allt tar det hela natten. :p

Nu är det tack o lov på bättringsvägen (känns det som iaf) i och med att det kommit in ett gäng nya privatare.
Nu är det bara några få människor som gärna kan få sluta vara där :angel: ..

När det kommer till dina problem:
*OM du nu inte vill rida den där andra personens häst, är det väl bara att vänligt säga att du inte vill/orkar/har tid med det?
*Om folk snackar skit om varandra - visa att DU inte tolererar det. Snacka inte skit med dem, om någon annan!
*Stallägaren har jag inte något direkt tips på, jag har haft kompisar som har haft samma problem, men trots allt är det ju personen som äger stallet. Om ni inte har kontrakt på stallplatsen är det nästan något ni får ta. Sen ska ju inte personen påpeka hur ni ska sköta eran häst, då måste ni självklart säga ifrån.
*Den som tycker att man bara kan rida en i padocken, varför inte låta henne göra det? DET kan väl inte vara så farligt iaf..?
Vissa människor vill helst träna ensamma, vissa hästar blir stressade av att ha andra som galopperar runt omkring. Ni kan ju självklart prata med personen, och försöka lösa det, men se till isåfall att det blir bra för båda parter. För det kan väl inte vara så att hon bokar upp paddocken flera timmar varje dag?

Hoppas det löser sig, eller att ni hittar en annan stallplats! =)

Huu! Finns det verkligen ett stall där ingen pratar skit om varandra?Problemet är att alla är så duktiga och ingen kan någotting.Det är beroende på vem som har makten i stallet en hirarki härstammande från något regemente.Det är bara att bita ihop och inte ta idioterna på allvar låt skitpratet gå in genom det ena örat och ut genom det andra.Konsentrera dig på din älskade häst.Avundsjuka och ännu värre missundsamhet får man stå ut med.Vissa dagar har man ont i magen och undrar vad i helvete som ska hända.Man får ha nerver av stål och lära sig säga ifrån!! Jag är övertygad om att den värsta mobbingen är i stall. Ifråga om puckot som inte förstår att du inte vill rida hennes häst,säg åt henne att det kostar 300 för 30minuter.Ett bra sätt att bli av med plåster. Du har min fulla förståelse kämpa på,låt dig inte bli knäckt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 057
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 824
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på... 2 3
Svar
59
· Visningar
10 549
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 197
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka