"Deras instinkt är att vara aggressiva...

Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Hur lydiga de än är så kan inte människan prägla bort det
Till viss del så håller jag med även om jag inte utgår från att en hund är/ska bli aggressiv.
Du kan ha en exemplariskt lydig hund, men, i ett visst läge, ett visst scenario så klickar det in gamla instinkter.
Jakthundar är lysande exempel på detta, kan vara hur lydiga och skolade som helst men uppkommer en retning, hare framför nosen då försvinner gärna allt den lärt sig.
Därför kommer jag inte att skaffa en hund som har "kamphundsbakgrund". Även om de är fina ;)
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jag reagerade oxå på det uttalandet...! herrejösses...
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Till viss del så håller jag med även om jag inte utgår från att en hund är/ska bli aggressiv.
Du kan ha en exemplariskt lydig hund, men, i ett visst läge, ett visst scenario så klickar det in gamla instinkter.
Jakthundar är lysande exempel på detta, kan vara hur lydiga och skolade som helst men uppkommer en retning, hare framför nosen då försvinner gärna allt den lärt sig.
Därför kommer jag inte att skaffa en hund som har "kamphundsbakgrund". Även om de är fina ;)

Håller med dig.

Samtidigt ser jag inte rottis och boxer som någonting farligt alls. I fel händer, självfallet, men så är det med alla hundar. I stort sett alla rottisar och boxrar jag mött har varit helt fantastiska hundar och absolut hundar som jag skulle lita på. Dock är det nog bra för "allt och alla" att jag inte har en sådan. Det känns som om det inte är en hundtyp för "vem som helst".
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Precis!

Utbilda folket istället, ibland kan jag känna att det tyvärr inte finns nått lämplighetsprov bland hundförare. Att kurserna alltid är frivilliga... För det är då detta händer och det är så fördomar bildas. Visst jag har träffat glada rottisar men även "arga" dock verkar deras förare inte insett problemet de har. . . .
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Problemet med dessa lämplighetsprov är väl att det skulle vara svårt att utforma dem så att de faktiskt blir bra.
Skulle man testa mig idag och ha en brukshund i tanken för vad jag ska klara så skulle jag inte bli godkänd på provet. Skulle man däremot testa mig med en vinthund i tankarna skulle jag troligtvis få köpa hund på två sekunder.

Samtidigt känns det som att om alla skulle köpa hund av seriösa uppfödare skulle inget lämplighetsprov behövas. En seriös hunduppfödare säljer inte sina valpar/omplaceringar/whatever till någon om den inte tror att det kommer bli jättebra.

Därför tror jag att det skulle vara lättare att reglera vilka som får föda upp och sälja hundar, än att reglera vilka som får köpa. Det finns trots allt färre personer i förstnämnda grupp. Idag finns det bara krav man måste uppfylla för att få regga hundarna i SKK. "Ett" krav för att få sälja djur öht hade nog varit bättre. Dock vet jag inte i skrivande stund vad för regler som skulle sättas upp och hur man skulle kunna kolla att de efterlevs, men på något vis känns det som en rimligare tanke än "hundägarprov".
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Helt rätt tankar! Tyvärr måste jag säga att jag tror att blandraser och "renrasig utan stamtavla" bidrar till den dåliga statistiken (även om MÅNGA ägare till sånna är toppen) men de blir lixom inte samma press att köpa hund då...bara lätt och bililgare än från en bra kennel.. :(
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Kanske lite OT men..

Kan nog tycka att tillsynen av den lilla hunden brustit ganska rejält om han själv kunde gå fram till de stora hundarna speciellt om dem nu va kopplade (vilket det i artikeln står att mammans inte minns) och den lille lös.

Menar givetvis inte att de är ok att de biter ihjäl honom för det, men är själv väldigt trött på hundägare som har sina lösa hundar så de springer fram till mina som är kopplade....
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

..men alltså..
jajo, jag kan väl anse att agg/revir/triggerpunkter finns. Självklart. En hund är en hund och däri finns instinkter.

Men alltså.. det krävs ju knappast en besinningslös attack för att en stor hund ska kosta en liten hund livet! 5 kg vs 45? Stora tänder vs liten kropp? Det säger ju sig självt att det är förbaskat lätt hänt, även ett bett som "bara" skulle varit markerande kan från stor hund till liten vara ödesdigert - utan att den stora hunden för det är aggressiv och livsfarlig... Eller för den delen en tass på fel ställe vid fel tidpunkt...


Självklart ska man ha sin hund under uppsikt - Av en Anledning! Och det är inte för att vi har "små sockersöta jyckar utan instinkter" utan en hund skall hållas under uppsikt just för att den HAR instinkter! Mer eller mindre starka impulser kanske, men det finns fortfarande där. Vakten, jakten, skyddandet av revir och flock, det mesta finns där i någon mån och "tillfället gör tjuven"...
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

:bow:

Det är omöjligt att veta exakt vad som hände utifrån artikeln. Stora Elaka Hundar Dödade Min Lilla Älskling är en alldeles för bra story för att ta med detaljer som eventuellt kan förstöra den. Som om vavvan for fram och utmanade den stora hunden. Inte alls omöjligt, många vavvor har ett ego i grizzlybjörnstorlek. Eller om rottisen var aggressiv eller bara markerade.

Att matte blev så chockad att hon inte kan redogöra för om rottisarna var kopplade eller inte är förståeligt, men frågan är hur hon minns händelserna rubt omkring? Om rottisägarna var vettiga var de också chockade och deras version skiljer sig säkert. Vem som har "rätt" blir omöjligt att säga.

Vinnarna är Aftonbladet som fick en mycket läst artikel.:devil:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Väldigt sant!!!

Svårt det där när historier går isär - och i den här situationen hade det varit väldigt förvånande om båda hundägarna hade sagt exakt samma. Men just småhundsmentaliteten "jag är Stooooor!" - kanske i synnerhet hos småhundar som notoriskt lyfts upp av sina ägare kan absolut vara väldigt provocerande.

Oavsett om det så är en mops som springer fram och muckar gräl - så är det den stora hundägarens fel tycker jag mig ha märkt... (oavsett hur det hela slutar - om det så bara blir lite skäll på var sin sida av vägen)

ingen vet hur det egentligen gick till - mer än jyckarna och Så kommunikativa är ändock inte våra djur att de kan redogöra för exakt händelseförlopp... men ett Stort, STORT grattis till aftonbladet som åter igen fick utmåla rottisar som "instabila och aggressiva".. bara jag som reflekterat över "Rottweiler högg ihjäl chihuahua" när det även var en boxer inblandad? :grin:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

instabila och aggresiva hundar finns givetvis, och det ska avlivas tycker jag.
men 90% av de hundarna som upplevs som detta har ofta bara en dålig ägare.

Jag är själv ägare till en liten skit på 3 kg, och vet problemet med detta, min hund är kaxig, men främst för att hon i grunden är rädd då hon har blivit jagad av stora hundar många ggr och blivit översprungen. Men hon har heller inget intresse av andra hundar, så problemet uppstår ju bara när någon annan ägare släpper fram sina hundar.

Det senaste var på tågstationen i "byn", min hund är lös som vanligt, och 15 meter bort är det en REJÄL hund som ser ut att vara blandning rottis/labbe/och något rejält större, jag noterar snabbt att denne är kopplad och tänker inte mer på den, min hund går max 2 cm från mig när det är folk runtikring och hon är lös. Helt plötsligt tappar människan hunden som är helt "galen" och han anfaller självklart min lilla skit, hon som varit med om detta ett antal ggr nu springer fort i en liten cirkel runt mig då hon vet att jag ordnar upp det snart, efter några varv får jag tag på den stora hunden och med rejält med adrenalin i kroppen tar jag tag med båda nävarna i nackskinnet/ryggskinnet eller vad jag nu fick tag på, knäar honom allt jag hade i buken och kastade iväg honom och röt "SITT STILL" vänder mig om och går till min lilla hund som sitter ca 7-8 meter bort, kontrollerar att hon är OK och vänder på huvudet och ser att hunden sitter kvar där jag satte honom.

För mig är det rätt tydligt att det inte var nåt fel på hunden när en främmande människa kan ta tag i hunden på det sättet jag gjorde och han inte ens försöker bita ifrån utan bara accepterar och sitter snällt kvar där jag satte honom, mitt kroppspråk mot honom sa nog ungefär "sitt still annars är du död din lilla jävel"

Mitt agerande var knappast rätt eller genomtänkt på något sätt, jag reagerade även jag endast med att försvara min flock, Jag hade i det ögonblicket lätt kunnat döda honom, och även om han hade bitit mig så är jag inte säker på att jag ens hade känt det, så pass uppe i varv var jag.

Efteråt kommer ägaren gråtandes och ber om ursäkt och frågar hur det gick med min hund, jag rekomenderar henne att kontakta en duktig tränare och förklarar att det är hon som gör fel och inte hunden och jag tror och hoppas att jag fick upp ögonen på iaf en människa.

anledningen till att min hund går lös är delvis pga dessa situationer, hon har en chans att komma undan om en större hund går till anfall, och hon är extremt lydig, så jag vet att hon aldrig skulle gå fram till en annan hund (så vida hon inte höglöper)
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Undrar om historien hade tagits emot annorlunda om man i rubriken bytte ut Rottweiler emot Boxer? Tyvärr ser många en blodtörstig best då man nämner Rottweiler, medan boxer ofta framkallar bilden av en glad clown.

En Rottweiler är för det första ingen "kamphund" som nämndes någonstans i tråden. Rottweilern är en brukshund och har varit en boskapshund/vakthund.

Jag har Rottisar själv och har då jag tidigare drivit hundpensionat stor erfarenhet även av andras rottor samt ett antal boxrar. En rottweiler är ingen aggressiv hund av naturen men hundar i flock som gaddar ihop sig emot en utomstående blir förändrade, de kan plötsligt bete sig på ett sätt som man inte alls är vana att se dem och hur otrevligt det än kan tyckas vara så är det ett fullt naturligt beteende.

Naturligtvis kan en Rottweiler bete sig aggressivt precis som en vavva naturligtvis kan bete sig aggressivt, problemet ligger i Rottisens storlek. Där Vavvan inte kan göra mycket mer än lämna småsår kan Rottisen faktiskt döda.

Av den anledningen har vi med stora och potentiellt farliga hundar så mycket större ansvar i samhället, oavsett hur vänliga hundar vi än har. För även den snällaste hund kan bli förändrad i fel situation och sedan står man där med tidningsrubriker.

Men kort sagt: Nej hon har inte rätt, Rottweiler och Boxer är inte mer aggressiva av naturen än en vavva är. Dock förstår jag hennes uttalande då hon antagligen är fullständigt chockad över det som hänt!
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Kanske lite OT men..

Kan nog tycka att tillsynen av den lilla hunden brustit ganska rejält om han själv kunde gå fram till de stora hundarna speciellt om dem nu va kopplade (vilket det i artikeln står att mammans inte minns) och den lille lös.

Menar givetvis inte att de är ok att de biter ihjäl honom för det, men är själv väldigt trött på hundägare som har sina lösa hundar så de springer fram till mina som är kopplade....

Jag är förvånad att inte FLER små hundar blir ätna av större. Tycker det är mer regel än undantag att de drar fram till min hund på promenad. Häromdagen tappade samma tant sin tvåkiloshund fram till min kopplade, höglöpande, smått störiga 30-kgs hund, TVÅ ggr samma dag, trots att jag redan första gången upplyst om att min blev grinig när hon löpte!
Jag tror inte folk fattar att småhundar är sårbara.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jo visst gör det?
men enligt folk så är ju människoliv mer värda än djurs, och jag satte ju mig i riktig fara igentligen, tänk om det hade varit en aggresiv hund på riktigt?
Han hade iaf rent teoretiskt kunnat döda mig då.

men det tänker man ju inte med när ens bebis är i fara! Har haft henne som min sen jag var 10 år gammal (är nu 22) och hon är min bästa kompis, jag är faktiskt ganska säker på att om hon och en människa låg i en isvak och jag bara kunde rädda en så skulle jag rädda henne :p

Bifogar en Bild på min lilla pälsboll :love:

 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

här har det varit tvärt om - småhundar som anfallit min store hund. Som TUR väl är svarar han inte upp, eller rättare sagt - har inte gjort så hittills utan drar till matte som den duktige lille skit han är.

De gånger han blivit anfallen av främmande småhundar har MIN hund varit kopplad och småhunden i flexikoppel alt. lös. Behöver jag förklara att jag har en ganska stor hund som Inte uppskattar småhundar? Första gången han blev anfallen var han fem månader gammal. Det tycker jag personligen är ett mkt större problem än stora hundar som tappas, småhundar med egot Arne som utmanar och anfaller alla andra hundar de passerar är ett MYCKET större problem, om du ursäktar.. i alla fall från där jag sitter som storhundsägare.

Joxet är.. upprepas detta och han en vacker dag beslutar sig för att inte bara "ta det" så finns risken - och den ÄR stor - att jag då blir ägare till en hunddödare. En schäfer - så då blir det säkert rubriker med. Bara en markering från honom (70 cm hög och ca 50 kg smal) kan vara dödlig på en liten hund... det är väl bara att inse; oansvariga hundägare finns Överallt. Oavsett storlek på hunden. Och Visst.. min hund kan utgöra en "större" fara än en liten jycke - men Varför verkar det vara "okey" att ha en rabiat golvmopp än att ha en stor hund som "boffar" lite? Minsta lilla ljud från en stor hund och man blir utstirrad, fnyst på osv - men klandrad om man korrigerar hunden för då är man "elak". Småhundar behöver man tydligen inte korrigera eftersom tom en mops som anfaller en bil är "söt"?!

..menar det inte Personligt till dig och säger absolut inte att Din hund tillhör denna charmanta kategori mindre hundar... bara pratar rent allmänt om attityder och egna erfarenheter i spegling till din erfarenhet :)
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

När jag bodde i tätbebyggt område som förpestades av ouppfostrade småhundar i flexi brukade jag säga väldigt HÖGT:
Titta Fäis, där kommer frukosten, folk lärde sig fort att hala in sina små odågor.
:rofl:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jo...
jag har ju oxå detta problem med min hund, hon är aggresiv, men det är då min uppgift att hålla henne under kontroll.

om min lilla hund springer fram till din som då "äter upp" min hund så får ju jag skylla mig själv. Men så skulle det ju inte skrivas i tidningarna.

Dock brukar hundar varna innan de verkligen biter, min hund tex "anfaller" mammas hund dagligen om han kommer nära, men bitit honom har hon endast gjort 3-4 ggr. För dem har det blivit en lek, min hund vågar inte leka på nåt annat sätt så då blir det att hon jagar honom helt enkelt. Men jag låter ju inte andra hundar komma nära utan att ge min hund komandot att hon ska skärpa till sig.

där jag bor är det övervägande stora hundar, så mina erfarenheter kommer ju från det.

Men det jag fick lära mig på djursjukhusen är att tex rottis varnar inte lika tydligt som många andra raser, utan kan vara lite luriga och hugga direkt, lika så cocker spanieln blev jag varnad för samt svart jakt terrier ( vet inte om det är den korrekta benemningen men..) Det var de raserna som fanns där under den tiden jag var där som de tyckte jag skulle vara extra observant när jag hanterade.

Men samtidigt var den mysigaste hunden vi hade där en rottis :love:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

:angel: den har jag med kört till slut... samt "du har redan ätit frukost! Och du veeet att du bara kräks upp pudelpäls i en vecka!" .."fel katt!" har dom fått höra med - B växte näöämligen upp med ungkatter och dom lekte ihop, däremot uppskattade inte mammas katter leken.. så han lärde sig kommandot "Fel Katt!" vilket betyder "skitidetdäroavsetthurdetserutvartdetspringerellermåndegöra".. funkar även utmärkt på snorungar med smällare.

förlåt för ot!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp