"Deras instinkt är att vara aggressiva...

Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

det har jag med hört, att rottisar inte varnar riktigt som andra... och cockrarna har ju sin "red rage". Jag ska ärligt säga att jag Verkligen ogillar cockrar samt mopsar! USCH!! Klart det finns bra individer där med.. men jag gillar dom i alla fall inte, lömska små skrällen ;)

Men låt oss ponera... din lite aggressiva småhund vs min osäkre/rädde kille.. där har vi ju en soppa som skulle kunna sluta som artikeln - utan att det för den delen är något egentligt Fel på våra hundar. Låt oss ponera att din hund gör luftanfall mot min, att vi mötts Dag ut och Dag in och rätt som det är får din lilla lösa hund för sig att hon Minsann ska ta diskutionen med min store kille och sticker från din sida rakt fram till min för att göra mer än bara varna. Ponera då.. att min hund faktiskt svarar upp! Då får vihelt plötsligt ett scenario som mycket väl kan likställas med det vi precis läst om.. i synnerhet om jag tappar kopplet mitt i stöket.

eftersom jag sett B i dom här situationerna och vet hur han hanterar andra hanar samt tikar så vet jag att det ska Mycket till innan han säger ifrån.. men När han väl gör det så är det rätt mycket hund... Som tur väl är har det inte inträffat än - och jag Hoppas att det Aldrig behöver inträffa... samt skulle vi bli anfallna av ytterligare en småhund så hoppas jag att det är Min känga som får iväg sk*ten och inte min hund, för skulle det gå illa med småhunden så ska han inte behöva ha munkorg för att Vi blir anfallna.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

det skulle mkt väl kunna sluta precis som artikeln.

Nu ska det mkt till innan just min hund lämnar min sida då anledningen till att hon anfaller är att hon är rädd, med andra ord gömmer hon sig hellre bakom mig :p

men det är väldigt lätt hänt! framförallt avskyr jag flexikoppel för man har banne mig ingen kontroll över djuret med det! går hunden 2 meter framför en så kan den på nån hundradels sekund vara 2 meter rakt ut i vägen och så kommer man med bilen/cykeln/hästen/what ever och är på väg att mosa jycken!

Men jag tycker då inte att du skulle behöva ha munkorg för att en anan hund springer fram till din och kaxar sig :mad:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

så länge folk har aggressiva småhundar i flexikoppel så skulle det ju vara enda sättet jag kan garantera att min inte råkar bita dom.. och skona honom från att vara huvudperson i sådana här artiklar... för det Kan faktiskt drabba vem av oss som helst.. oavsett vad det är för hund vi har. Kan ju räcka med att din lilla ränner på en kartig vavva model fickstorlek... >,<

Min är ju med rädd, det är bara det att han inte anfaller... han varnar med skall om man inte hinner peta till honom i tid. Är han lös kommer han pilande ;) egentligen ganska "roligt" att ha en stor schäfer som är envetet rädd för små ljusa hundar. Fast samtidigt så är han helt otrolig, åkte i hundvagn på tåget för lite sen - nio hundar i kupén.. min var den enda som Inte morrade, skällde, lufthögg, utmanade eller grejjade. Han la sig ner och sov ;) (tack gud för att det inte var något litet vitt i vagnen utan "bara" amstaffs, pb's, korsningar och något litet krulligt överkaxigt svart som jag inte har en aning om rasen på)

Ibland funderar jag dock på om det inte skulle vara en bra idé med munkorgstvång på hundar i ex. tågkupeér. Inte länge sedan en hund kröp under sätet, rök ihop med en annan hund och den minsta av de två inblandade hundarna fick sätta livet till.. mkt hund + liten yta = olyckor?
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Senast idag kom en stor dobberman hane springades fram (lös) till min lilla gårdshund på 9kg. Min hund var kopplad och såg inte den andra hunden förrän han kom fram springandes. Dobbisen hade inga vänliga ord att säga direkt...

Som "ursäkt" från hundägaren med dobbisen så sa hon "Vilken tur att din hund int kaxade upp sig"... Och jag själv tänkte givetvis vad hade hänt om min hund hade blivit arg och kaxig mot en sådan stor och stark hund som faktiskt utmanade honom? Förmodligen hade han blivit köttfärs på ett naffs...

Jag är rädd för lösspringade stora hundar när jag går med min på promenad.
Helt ärligt tycker jag det är ett under att han inte blivit aggresiv eller ens varit i ett enda slagsmål med en hund hitills, med tanke på hur många hundar man läser som blivit det efter likande incidenter.

Det är för enkelt att ha hund helt enkelt, tänk om alla kunde ta sitt ansvar! :cool:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det är för enkelt att ha hund helt enkelt, tänk om alla kunde ta sitt ansvar! :cool:

Nej, det är inte för enkelt att ha hund, dock är det för enkelt att smita från ansvaret som man bör ta när man väljer att skaffa hund.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Alltså, vilken hund som helst kan bita/attackera m.m. Om man ska införa munkorg så borde man göra det på alla hundar.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jo...

Men det jag fick lära mig på djursjukhusen är att tex rottis varnar inte lika tydligt som många andra raser, utan kan vara lite luriga och hugga direkt,

Det där stämmer inte alls överens med min erfarenhet. Jag tycker tvärtom att rottisen oftast är mycket duktig på att varna, de har ett tydligt kroppsspråk och ordentliga röstresurser som de inte alltför sällan använder.

En rottis som inte varnar klassar jag som ostabil och inte särskilt rastypisk.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

KL

När jag läser svaren känns det som jag blivit lite missuppfattad. Det jag reagerade på var att hon ville förbjuda vissa hundar, för de var farliga. Dock håller jag med om mycket som skrivits...hennes lilla hund hade lika gärna kunna vart boven till HELA dramat genom att uppföra sig aggresivt mot de stora som bara svara upp! Det jag inte förstår är folk som verkar tro att bara vissa raser är "naturligt" aggresiva och inte alls ser sin lilla 5 kgs hunds stora problem..
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det där stämmer inte alls överens med min erfarenhet. Jag tycker tvärtom att rottisen oftast är mycket duktig på att varna, de har ett tydligt kroppsspråk och ordentliga röstresurser som de inte alltför sällan använder.

En rottis som inte varnar klassar jag som ostabil och inte särskilt rastypisk.

Japp, finns det NÅGON ras som talar om vad den tänker och tycker så är det rottisen.;)

Sen kan ju dobbis och belgare reagera så FORT att folk tycker "men det varnade inte", jo i 90% av fallen gjorde den säkerligen det men man hann bara inte se det.

Min rottis fick ett hål i öra av en belgartik, hon blev lite sur och gjorde ett luftangrepp - men slöa rottisen hann inte med att reagera och få bort skallen..:angel:
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det jag inte förstår är folk som verkar tro att bara vissa raser är "naturligt" aggresiva och inte alls ser sin lilla 5 kgs hunds stora problem

Nej det är så sant som det är sagts. Småhundar triggas oftast i gång de större. De större får naturligtvis skulden.

Men jag tror snart jag sållar mig till skaran som skriker munkorgar och förbjuda vissa raseer TROTS att jag alls inte är en sån. På drygt 2 år har min hund blivit påhoppad av: 1 rottis, 2 pitbulls, och 2 Doberman. Ja dock inte samtidigt då. MEN nuförtiden när jag är ute med henne och hon är lös, är jag: rädd, vaksam och oerhört stressad ifall det kommer någon lösspringande hund. Jag måste hela tiden spana området..här, där, höger, vänster..kommer det nån, lät det som en hund..va va va.

Jag som aldrig vart sådan i hela mitt liv. Senast idag. Mitt utanför min port, kom med barnvagn å allt. En dobermann, attack på 3 röda, den var lös givetvis...den bet henne i benet och hängde sig fast i hennes rygg. Ägaren: ursäkta så mycket, jag såg er inte och var inte beredd :mad:

BEREDD på VAD ??????

Min snälla, glada hund är numera: vaksam, morrig, reser ragg och spänner sig vid hundmöten....Hon gör inget, men blåser upp sig och är spänd. Sån hund VILL JAG INTE HA...men har fått tack vare idioter till hundägare. Fy fan för vissa jävla hundägare.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det här:

MEN nuförtiden när jag är ute med henne och hon är lös, är jag: rädd, vaksam och oerhört stressad ifall det kommer någon lösspringande hund. Jag måste hela tiden spana området..här, där, höger, vänster..kommer det nån, lät det som en hund..va va va.

och det här:
Min snälla, glada hund är numera: vaksam, morrig, reser ragg och spänner sig vid hundmöten....Hon gör inget, men blåser upp sig och är spänd. Sån hund VILL JAG INTE HA...men har fått tack vare idioter till hundägare. Fy fan för vissa jävla hundägare.

hänger troligtvis ihop...

Jag har själv en hund som blivit attackerad. Hon blev osäker. Hon började göra utfall för att "anfall är bästa försvar". Jag blev osäker.S
Nu har vi jobbat som fan på det och varken hon eller jag stressar upp oss när vi ser annan hund. De få gånger som hon nu reagerar på annan hund så gör hon det för att jag gör det.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jag är aldrig orolig när hon är koplad för hon gör aldrig utfall. Det är när hon är lös och jag inte ser henne på en gång vart hon är, eller om hon råkar springa lite före när det kommer ett krön tex. Hon är aldrig längre bort än några meter heller, men ändå. Jag blir skitstressad av att alltid hålla koll överallt. Att ha hund känns faktiskt inte speciellt roligt tycker jag nu då man aldrig kan slappna av helt pga andras hundar.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Alltid ska det tyckas synd om alla småhundar och småhundsägare så fort någon liten hund blir biten. Naturligtvis är det tråkigt att en hund blir ihjälbiten.
Men alltid är det den stora "farliga" hundens fel.

Jag tycker det är rätt oansvarigt att lämna hunden lös utan uppsikt oavsett om den är på ens tomt eller inte. OM man inte har vääldigt bra stängsel/staket runt tomten så hunden inte kan komma ut och ingen hund kan komma in. Men tydligen hade dom inte det med tanke på det som hände.

Ofta händer det att jag möter rabiata småhundar som ägarna låter gå fram till min hund och dom verkar inte bry sig ett skit.

Dom kanske börjar bry sig den dagen min hund blir förbannad och hugger?
Just det, det är då det står i alla tidningar om hur elak min stora mördarmaskin var som bet den lilla råttan! :idea:

Bättre koll på småhundarna skulle jag hellre vilja säga!
(Självklart finns det dom med lydiga, icke rabiata 2 kilos hundar som har koll :) Och tyvär finns det en och annan "mördarhund" också.)
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Det är verkligen FY FAN för vissa hundägare, men att förbjuda hundar för att dom hoppat på din egna hund = blir många raser i slutänden.

Min Staffordshire Bullterrier har blivit påhoppad av en rottis, en lagotto och en dalmatiner. Tur är att min tik är vek och säger jag åt henne så taggar hon inte utan lyder mig.

Ett förbud skapar bara ännu mer oseriös avel tyvärr :/
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jag är aldrig orolig när hon är koplad för hon gör aldrig utfall. Det är när hon är lös och jag inte ser henne på en gång vart hon är, eller om hon råkar springa lite före när det kommer ett krön tex. .

Men sådant faller inom ramen för DITT ansvar tycker jag. Jag skulle aldrig låta min hund gå lös över ett krön eller runt en hörna utan att jag såg vad som fanns bakom. Lär in ett "Stanna"kommando, så att hunden stannar, så kan du själv gå runt hörnet först och se vad som finns där.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Men bla bla bla..det gör jag inte heller. Har hänt nån enstaka gång när jag fastnat med barnvagnen i backen. Sist när hon blev påhoppad i skogen kom en pitbull utspringande från ett buskage där det faktiskt INTE går en väg. HUR ska jag kunna förutse detta ? Jag gick på vägen. Ska man inte ens få gå på en väg utan att hundstackaren ska bli attackerad ?

Senast blev hon attackerad utanför våran portuppgång...man ska tydligen inte helller få gå utanför sin egen port utan att bli påhoppad.
 
Sv: "Deras instinkt är att vara aggressiva...

Jag har inte sagt att man ska förbjuda...jag sa bara att: man börjar tänka i de banorna snart för det är så lätt att göra det när saker upprepar sig gång på gång på gång på gång. Men jag är absolut inte för ett förbud...men ju oftare min hund blir påhoppad dessto mer tunnelseende får man och till slut får man nog. Men förbud, nej det är jag inte för. Jag fattar väl innerst inne att ägarna är rötägg...

många gånger önskar jag att man förbjöd Jack russel ;)..Häromkring är denna ras poppis. Och alla är ett hår av hin. Ouppfostrade och helt överjävliga. Det är givetvis ägarens fel, det fattar jag. senaste Russeln vi träffade hade definitivt klippt min hund rak av om den inte vart kopplad. Vi möttes på en smal väg, och att den hunden inte dog av syrebrist är mig förundrat. Den skrek som en baby och gris, frustade och dregglad. Det var hemskt att se. Husse bara skrattade lite försynt och släpade i väg med hunden i sitt korta koppel. Inte en tillsägelse eller nåt...bara hålla hårt, kort koppel och halvbära med sig sin hund så är det bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok 55 minuters telefonkö på Unionens rådgivning, vill du bli uppringd... Jag hoppas att de ringer upp nu och sen inte kopplar mig vidare...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp