Designerhund

Hund123

Trådstartare
En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och jag har nämnt flera gånger om risken med smuggelhundar på blocket samt oseriösa ”uppfödare” som föder upp hundar blandrashundar under hippa namn, det höll hon med om. Nu fick jag reda på att det är en sån hon ska köpa/leta efter, typ maltipoo eller vad det var. För den är ju söt(dock bara sett dessa hundar som valp...). Extra dumt känner jag att köpa en sån nu under corona då de verkar princip bara vara en scam med en valp för 40.000kr utan någon kontroll på aveln. Klart kanske inte alla valpar blir dåliga exemplar men man förlorar ju tex ett viktigt stöd från kunnig uppfödare som man kan behöva när det är ens första valp.

Jag känner mig förtvivlad. Det finns ju jättemånga bra små raser som är minst lika söta som desingerhundarna. Är dessa designerhundar så hemska som jag hört om eller finns det hopp om att de kan få en bra familjehund ändå? Finns såklart dåliga uppfödare/exemplar i renrasen också. Känns ju tyvärr som jag inte kan göra så mycket mer övertalning :/
 
Det du kan göra för att försöka "omvända" släkting är att leta reda på hälsoläget i de inblandade raserna, troligen ska man ögonlysa innan avel av SKK-reggad hund, även patellaundersökning kan vara aktuellt. Visa det för släkting, förklara noga att det finns risk för att just de problemen dyker upp om inte föräldradjuren är ögonlysta och utan anmärkning (vilket blandraser i princip aldrig är) och att patellaundersökning krävs på mer än bara föräldradjuren. Kanske kan det göra att det blir mer lockande att köpa från seriös uppfödare.

Annars lär det troligen inte bli en hemsk hund, små sällskapshundar är generellt sett lätta. Det är just hälsan som det kan bli problem med. Sedan är det såklart bra att stödja seriös uppfödning av tusen andra anledningar också, men det verkar du ju redan ha förklarat bra :/
 
Du kan berätta om mig.

Min första hund köpte jag ung och dum när jag nyligen flyttat hemifrån.

En supersöt korsning mellan cavalier, pudel och någon annan liten ras.

Jättegullig, och alla vet ju hur friska blandraser är!

Hon blev blind och utvecklade hjärtfel. Dog innan 9 års ålder. :(
Min sambo älskade den hunden över allt annat och blir fortfarande helt nere när han tänker på henne.

Köp sund renras där man kan följa hälsotesterna flera generationer tillbaka, det är inte värt att chansa!
 
Du kan berätta om mina kollegor, som står och håller i valparna när de avlivas för att något as försökt smuggla in dem från valpfabriker I sydöstra Europa. De som lyckats smugglas in utan upptäckt säljs på blocket, som uppfödda i Sverige i en helt vanlig familj. Jag ser SÅ många köpare som inte har en aning om att valpen de vill köpa har börjat sitt liv nedpackad i ett trångt utrymme, bland avföring och ofta utan mat och vatten. Köparna är de som möjliggör den här verksamheten, och det är MYCKET pengar det rör sig om! Ofta går säljarna dessutom på bidrag och lurar staten på mängder av pengar.

Och ja, det är både renrasiga och blandraser som smugglas. Köp bara från registrerade kennlar :arghh:
 
Du kan berätta om mina kollegor, som står och håller i valparna när de avlivas för att något as försökt smuggla in dem från valpfabriker I sydöstra Europa. De som lyckats smugglas in utan upptäckt säljs på blocket, som uppfödda i Sverige i en helt vanlig familj. Jag ser SÅ många köpare som inte har en aning om att valpen de vill köpa har börjat sitt liv nedpackad i ett trångt utrymme, bland avföring och ofta utan mat och vatten. Köparna är de som möjliggör den här verksamheten, och det är MYCKET pengar det rör sig om! Ofta går säljarna dessutom på bidrag och lurar staten på mängder av pengar.

Och ja, det är både renrasiga och blandraser som smugglas. Köp bara från registrerade kennlar :arghh:
Verkligen! Och hur fruktansvärt mamma-tikarna har det, som lever hela sin liv i sån misär bland avföring och smuts, instängda i små utrymmen och aldrig får komma ut, alltid dräktiga för säljarna ska tjäna maximalt med pengar. Finns videos från misären i Puppy-Mills om du googlar, dem kan du visa för din släkting!
 
Du kan få berätta om mig med.
Nu har jag inte haft en "designermix" men två blandraser. Båda sjuka och fick genomgå kostsamma operationer som försäkringarna inte täckte pga att de var av raser där dessa fel ingick i hälsoprogram. Rehaben för hundarna var smärtsam och med facit i handen skulle jag ha avlivat dem direkt för det var inte humant mot dem att utsätta dem för rehab under så lång tid. Båda blev friska från just dessa bekymmer men fick nya av andra slag och ingen blev gamal. Dessutom fanns mentala problem hos båda. Grov separationsångest hos den första och skotträdsla som gjorde påsk och nyår till ett helvete hos den andra.

Aldrig mer en hund från okontrollerad och icke utvärderad avel!!!!
 
Alltså, nästan alla poo-korsningar ser ju ut som nerklippta pudlar. Det finns en del bilder som cirkulerar som är typ "hitta labradoodlen" där alla hundarna är pudlar med teddyklippning. Pudelkorsningar får ofta helt fruktansvärd päls, de kostar mycket, drar med sig hälsoproblem från båda raserna och har ganska skum mentalitet. Det FINNS bra blandraser, men det är betydligt större chans att få en bra hund från en bra uppfödare.

Sen är ju malteser, bichon och pudel skitsöta som valpar även när de inte är blandade. Jag vet inte något om hälsoläget med de andra, men dvärg- och toypudlar har ju några grejer man ska kika på. Patellaluxation, även om det inte är extremt vanligt, är ett exempel. Blåsljud på hjärtat är ett till. Pudlar som är registrerade i SKK måste också testas för PRA som är en ärftlig ögonsjukdom. En pudel som används i blandrasavel lär inte testas i lika stor utsträckning för dessa problem.

Du kanske kan, om du orkar, hitta lite seriösa uppfödare av malteser eller pudel? Om man kan få en frisk, glad och jättesöt renrasig hund för typ halva priset av en blandras kanske det räcker som övertalning?
 
Tack för alla svar och jättebra idé ju själv leta fram uppfödare att tipsa om! Ska försöka prata med henne igen nästa gång vi ses/hörs och se om jag når fram. Men om hon nu i alla fall skulle köpa sig en blandras från blocket, hur försäkrar man sig att det inte är en smuggelhund? Min och deras hund kommer ju definitivt få träffa varandra när vi ses och så. Vill ju verkligen inte att min hund blir smittad av någon mysko sjukdom/parasit pga att valpen inte har vaccinerats eller blivit avmaskad korrekt. Har ju hört att vissa veterinärer har utfärdat falska besiktningsintyg osv även här i Sverige 😬
 
En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och jag har nämnt flera gånger om risken med smuggelhundar på blocket samt oseriösa ”uppfödare” som föder upp hundar blandrashundar under hippa namn, det höll hon med om. Nu fick jag reda på att det är en sån hon ska köpa/leta efter, typ maltipoo eller vad det var. För den är ju söt(dock bara sett dessa hundar som valp...). Extra dumt känner jag att köpa en sån nu under corona då de verkar princip bara vara en scam med en valp för 40.000kr utan någon kontroll på aveln. Klart kanske inte alla valpar blir dåliga exemplar men man förlorar ju tex ett viktigt stöd från kunnig uppfödare som man kan behöva när det är ens första valp.

Jag känner mig förtvivlad. Det finns ju jättemånga bra små raser som är minst lika söta som desingerhundarna. Är dessa designerhundar så hemska som jag hört om eller finns det hopp om att de kan få en bra familjehund ändå? Finns såklart dåliga uppfödare/exemplar i renrasen också. Känns ju tyvärr som jag inte kan göra så mycket mer övertalning :/
Rekommenderar starkt en renrasig hund där man kollat ögon, hd osv beroende på vad rasen har för krav.

Träffat en coocerpoo hane med höftproblem, hanen är lite varierande i hummöret mm som ägaren glatt låter betäcka tikar för de vill ta valpar. Frågade varför - då hanen går dåligt bla. Äsch de är väll inget, alla valpar är redan sålda.

Vet en tik ägare av storpudel korsning som tar valpar med motiveringen - tiken vill ha valpar. Tiken har känt höftfel sen den var valp, tiken har även ep anfall. På reg renrasig hund hade det blivit avelsspärr på ep anfall, HD rtg hade säkert blivit D. Tikens veternär sagt till tikens ägare att den tiken ska inte avlas på. Så seriös är den aveln.

Haft en pudelkorsning, innan det var inne med blandraser. Den hunden hade patella luxation opererades då den inte gick till baka, enligt veterinärerna är det inte ovanligt på de raserna, Inte gratis med operation och ganska lång rehab då då sidorna var olika musklade.

Mitt tipps att satsa på en renrasig hund fär man kan se undersökningarna på föräldrar, detas föräldrar, kullsyskon osv
 
Tack för alla svar och jättebra idé ju själv leta fram uppfödare att tipsa om! Ska försöka prata med henne igen nästa gång vi ses/hörs och se om jag når fram. Men om hon nu i alla fall skulle köpa sig en blandras från blocket, hur försäkrar man sig att det inte är en smuggelhund? Min och deras hund kommer ju definitivt få träffa varandra när vi ses och så. Vill ju verkligen inte att min hund blir smittad av någon mysko sjukdom/parasit pga att valpen inte har vaccinerats eller blivit avmaskad korrekt. Har ju hört att vissa veterinärer har utfärdat falska besiktningsintyg osv även här i Sverige 😬
Hur man försäkrar sig?

Jättesvårt!

Nuförtiden är vissa smugglare så jädra slipade med förfalskade papper, svenska korrupta veterinärer som skriver intyg, falska föräldrar, foton från hemmiljö osv att det gamla tipset att "inte köpa ur en baklucka" inte längre är någon garanti.

Kanske kan man vara hyfsat säker om man ber att få följa valparna från att de är små, och hälsar på ett antal gånger under uppväxten, men det kan ju vara nog så krångligt att få till under pandemin. Det skulle kanske funka om man köper av någon nästgårds eller någon man är bekant med.

Jag skulle aldrig i h-e våga köpa från en blocket-annons och bara träffa säljaren och hundarna vid leverans, särskilt som smugglingen verkar ha eskalerathelt vansinnigt på sista tiden. :(
 
Alltså, nästan alla poo-korsningar ser ju ut som nerklippta pudlar. Det finns en del bilder som cirkulerar som är typ "hitta labradoodlen" där alla hundarna är pudlar med teddyklippning. Pudelkorsningar får ofta helt fruktansvärd päls, de kostar mycket, drar med sig hälsoproblem från båda raserna och har ganska skum mentalitet. Det FINNS bra blandraser, men det är betydligt större chans att få en bra hund från en bra uppfödare.
Ja, men jag stötte på en labradoodle förra veckan som såg ut precis som en labrador i kroppen, och lika stor. Men den hade lång, konstig päls och även päls i ansiktet så den såg ut som en schnauzer där. Förmodar att det inte är vad man tänkt sig om man skaffar en labradoodle.
 
Särbosambon kom hem i dag och berättade att han i jobbet varit hemma hos kund med en labradoodle.
Den hade krypit fram emot honom på golvet men i sista stund ryggat bakåt och rusat in och gömt sig i huset.

45 000:- hade de gett för den "stabila" jycken.
Tur man är fattig så man får hålla sig till vanliga renrashundar från kontrollerad avel :angel:
 
3366173841

Ja, men jag stötte på en labradoodle förra veckan som såg ut precis som en labrador i kroppen, och lika stor. Men den hade lång, konstig päls och även päls i ansiktet så den såg ut som en schnauzer där. Förmodar att det inte är vad man tänkt sig om man skaffar en labradoodle.
De är rätt vanliga, men de marknadsförs ju inte eftersom de är icke önskvärda.
Har träffat flera, de flesta ser ut som labbe med strävt hår, är de svarta så blir de mer gråa och ser ut lite som en irländsk varghund i pälsen. Jag tycker de ser lite charmiga ut men skulle aldrig köpa en.
 
Hur man försäkrar sig?

Jättesvårt!

Nuförtiden är vissa smugglare så jädra slipade med förfalskade papper, svenska korrupta veterinärer som skriver intyg, falska föräldrar, foton från hemmiljö osv att det gamla tipset att "inte köpa ur en baklucka" inte längre är någon garanti.

Kanske kan man vara hyfsat säker om man ber att få följa valparna från att de är små, och hälsar på ett antal gånger under uppväxten, men det kan ju vara nog så krångligt att få till under pandemin. Det skulle kanske funka om man köper av någon nästgårds eller någon man är bekant med.

Jag skulle aldrig i h-e våga köpa från en blocket-annons och bara träffa säljaren och hundarna vid leverans, särskilt som smugglingen verkar ha eskalerathelt vansinnigt på sista tiden. :(

Man kan väl vara hyfsat säker om man får komma hem till uppfödaren och får träffa valparnas mamma och själv kan konstatera att det med största sannolikhet är mamman? Har inte de flesta nån anledning till att mamman inte är närvarande?
 
Man kan väl vara hyfsat säker om man får komma hem till uppfödaren och får träffa valparnas mamma och själv kan konstatera att det med största sannolikhet är mamman? Har inte de flesta nån anledning till att mamman inte är närvarande?
Ofta ser smugglarna till att det finns någon tik av liknande typ i hemmet, så att det ser ut som att valparna har sin mor där.
 
Man kan väl vara hyfsat säker om man får komma hem till uppfödaren och får träffa valparnas mamma och själv kan konstatera att det med största sannolikhet är mamman? Har inte de flesta nån anledning till att mamman inte är närvarande?

Hur konstaterar du att det med största säkerhet är mamman?


Det har ju tagits upp flera fall i media om folk som blivit lurade som kommit hem till "uppfödaren", där fanns "mamman" att se, allt verkade normalt, i vissa ffall var de även hemma hos en helt vanlig barnfamilj och sedan visade det sig vara smuggelhundar ändå.

Har själv sett flera annonser med valpar av ras som ofta förekommer i smuggling där fotona känns fel. Det är bilder på valpar och en vuxen hund, men miljön ser helt opersonlig ut. Inte en enda hårig filt eller hundleksak, möbler och inredning ser ut som ett väntrum, man ser inte ett enda foto eller personlig pryl. Det känns helt enkelt fejkat. Självklart är det inget konstigt med att städa upp och fota valparna i en ren miljö, men när något ser 100% opersonligt och sterilt ut ringer varningsklockorna..
 
Som pudelägare är jag emot detta här men hellre svenskfödda designerhundar än dom renrasiga småhundarna som smugglas hit :(
 
Särbosambon kom hem i dag och berättade att han i jobbet varit hemma hos kund med en labradoodle.
Den hade krypit fram emot honom på golvet men i sista stund ryggat bakåt och rusat in och gömt sig i huset.

45 000:- hade de gett för den "stabila" jycken.
Tur man är fattig så man får hålla sig till vanliga renrashundar från kontrollerad avel :angel:
Ja när jag köpte min yngsta pudel 2018 tyckte jag 18000 var saftigt 😁
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 496
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 767
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp