Desperat behov av tips och råd

P

pleasehelpme

En person jag känner har flippat ur ordentligt senaste tiden
Vet inte om man ska kalla henne extremt överbeskyddande eller nåt :crazy:

Hon har en son (förskoleålder) tillsammans med sin sambo. För ett antal år sedan satte sonen mat i halsen, tydligen var det inget "allvarligt" utan som jag fattade det skulle det ha varit relativt lätt att få ur matbiten ur halsen, men hon däremot fick panik och grävde sönder honom i munnen med sina naglar innan hon fick ut allt.
Hon var otroligt överbeskyddande innan, men efter den här händelsen har hon totalt flippat och blir bara med och mer extrem i sitt beteende. Efter detta slutade även sonen äta. Ett tag åt han mjuka saker (antar att han var rädd att sätta hårda saker i halsen), men fick sedan för sig (som dom flesta barn brukar) att inte äta nåt över huvudtaget, utan han får istället nån slags energiersättning.

Sedan har hon fått för sig att dom inte kan åka nånstans efter kl. 12 på dagen. Sambon vet inte varför, det är bara nåt hon har bestämt sig för.

Vid skoterturer vill hon bara att hennes son ska ha mössa, då hon är rädd att han skadas om hjälmen sitter för hårt :crazy:

Han får inte leka med andra barn utan att hon ska vara där och lägga sig i och dom måste hålla sig inom synhåll så hon kan se honom.
Hon låter bara en enda person vara barnvakt (knappt så hon litar på sambon), kan inte den personen stannar hon hemma.
En gång var hennes sambo och en annan "barnvakt" (hur man nu kan klassa barnets far som barnvakt... :crazy: ), när hon kom hem satt dom framför datorn, med ryggen till sonen som lekte på golvet, då skällde hon ut dom efter noter för att dom inte tittade på sonen hela tiden.

En annan gång tog hennes sambo med sig sonen ut på en utflykt när hon inte var hemma, under hela denna tid (tre-fyra timmar) ringde hon flera gånger och skällde ut honom + att han fick sig en rejäl utskällning när hon kom hem. För att han hade tagit med sig sin son utan att hon var med

Är någon förkyld ska det mycket till innan den personen får komma innanför dörren, för h*n kan ju smitta sonen
Ska dom vara utomhus pälsar hon på sonen så svetten rinner om honom (visst, man ska klä på ungarna, men det här är extremt!) för hon är så rädd att han ska bli förkyld

Det märks direkt på sonen när hon inte är med, då är han som vilken unge som helst, avslappnad och pigg och glad. Men när hon är med kan han bli som förbytt och få raseriutbrott och skrika och slåss.
Han lyssnar oftast inte på henne och då brukar hon hota med "akta dig, snart kommer pappa". Pappan lyssnar han på, men jag tycker det är fel att hon ska ge sonen bild av att "pappa är dålig, honom ska man vara rädd för..."

Förstår inte ärligt talat inte hur hennes sambo orkar med allt (han har ingenting att säga till om, varken när det gäller sitt barn eller nåt annat, hon bestämmer till och med om han ska få åka nånstans eller inte) och han verkar inte heller förstå hur han orkar, när man frågar honom.

Vet inte hur hon är mot förskolepersonalen, men jag vet att skulle hon få chansen så skulle hon säga upp sig från sitt jobb och och säga upp förskoleplatsen, för att få vara med sin son 24/7

Alla runtomkring henne (inklusive hennes familj) tycker att hon måste få hjälp på nåt sätt, men hon anser att hon är fullt "normal"

Känns som att man bara kan stå vid sidan av, helt förtvivlad och handfallen. Tycker så fruktansvärt synd om både sonen och sambon (och henne såklart, för hon mår ju uppenberligen inte bra)


Blev visst ett långt och rörigt inlägg, hoppas nån orkade läsa

Känner mig i stort behov av kloka ord och råd
 
Sv: Desperat behov av tips och råd

Ja det är ju svårt sånt där. Man kan ju som du säger inte göra annat än bara stå vid sidan av och se på.
Jag tycker också att det verkar som att hon behöver hjälp av något slag, men hon gör ju ingenting som barnet eller pappan mår fysiskt dåligt av, så tyvärr finns det nog inte mycket man kan göra.
 
Sv: Desperat behov av tips och råd

Nä, tyvärr är det ju svårt att bevisa psykisk "misshandel" om inte pappan sätter ner foten och gör nåt.
Han säger hela tiden att han är less osv och sonen syns det, som jag skrev, väldigt tydligt på att han inte mår bra av det.

Just nu känns det väldigt hopplöst och det verkar som om hon bara blir värre och värre för varje dag.
Blir bara lesden och uppgiven när jag tänker på det :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 797
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 394
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 803
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp