Werewolflaird

Trådstartare
Har Ibs och magkatar och har varit rätt dålig hela december och levt mest på rågknäcke, mjölk och lite apelsinjos, men i mellan dagarna brakade det loss rejält, jätte jätte ont under revbenen allt bara rinner igenom och ständigt illamående.

Har sedan nyårsdan bara levt på hemgjord vätskeersättning och det gör inte lika ont längre dock lätt illamående fortfarande.

Nu efter två dygn så är det dags att börja äta nått men vad, jag tål inte jordgubbar, äpplen, artificiella sötningsmedel och har problem med vete, havre, och tillsatsämnen i allmänhet.

Har ni några tipps om vad jag kan börja äta utan att magen gör uppror igen:confused:

Undvik apelsinjuice om du har magkatarr.
Köp Omeprazol och ta 2-4 stycken per dygn.
Ät mild mat. Kokt ris. Kokt kyckling. Kanske majsvälling?

Fast det här botar ju inte grunden till magkatarren, självklart ska TS ta Omeprazol men det lindrar bara symtomen. Fler och fler går runt med dessa stressmagar idag vilket ytterst såklart beror på den ökande stressen. Jag skulle titta på hur jag lever och om det går att minska kraven så att stressen minskar och magen mår bättre.

Fast det här botar ju inte grunden till magkatarren, självklart ska TS ta Omeprazol men det lindrar bara symtomen. Fler och fler går runt med dessa stressmagar idag vilket ytterst såklart beror på den ökande stressen. Jag skulle titta på hur jag lever och om det går att minska kraven så att stressen minskar och magen mår bättre.
ts efterfrågade vad denne kan göra för att kunna börja äta igen. Tror en livsstilsförändring tar en del tid, kanske behöver TS äta innan dess....

Jag har till och från en krånglig mage med lite IBS artade besvär.

Sen ungeför 2 månader har jag helt tagit bort all form av gluten, dvs äter inget bröd (utom mitt hembakta glutenfria), ingen pasta, inget ris. Min mage har blivit märkbart mer stabil av det.

Morötter är något som jag alltid kan äta och som stabiliserar min mage. Blåbär är också bra tycker jag

Juice (av citrusfrukter) och mjölk upplever jag som mycket svår för magen att hantera.

Har varken råd eller ork att ta mig till läkare just nu dessutom kommer man aldrig därifrån klokare utan bara osäkrare.

Har du en mag-tarmsjukdom kommer den inte att bli bättre av sig själv så ett läkarbesök är självklart när man mår så dåligt som du gör. Bättre det än att vara tvungen att åka in till akuten (vilket det faktiskt kan bli om du inte får behålla något snart).

Min mage har aldrig gillat varken Omeprazol eller Novalozid blir bara illamående av dom.
Har beställt hem polenta och risgrynsgröt tills imorgon hoppas någon av dom fungerar.

Min mage har aldrig gillat varken Omeprazol eller Novalozid blir bara illamående av dom.
Har beställt hem polenta och risgrynsgröt tills imorgon hoppas någon av dom fungerar.
Har du konstaterad magkattar, dvs kattar i magslemhinnan? Annars kan det vara dyspepsi (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Dyspepsi--kanslig-mage-/) som brukar hänga ihop med IBS. Både tarmen och magen mår bra av rätt bakterier så få i dig dessa på något sätt, a-fil, proviva, tabletter eller syrade grönsaker. Kokt fisk och ris är också snällt mot magen. Kokta morötter stoppar upp och blåbär och olivolja är konstaterade snälla mot magen. Framförallt med IBS så gäller det att äta överhuvudtaget och inte fastna i undvikandet.
Många IBS magar blir lugnare av en låg dos SSRI (antidepp, stämningshöjare etc) så även min, den är mycket snäll nu när jag äter ssri så det kan vara något att testa om du får vården med dig.

Dottern, som har ibs, hade blivit urdålig av just den kosten du räknar upp. Apelsinjos är för starkt, mjölprodukter funkar inte och mjölk är absolut värdelöst. Vet att ibs fungerar väldigt olika från individ till individ men de flesta jag känner har blivit bättre av att gå över till laktosfri kost så det verkar vara en ganska vanlig gemensam faktor. Även att undvika alltför fiberrik kost. Kokt ägg eller avokado till frukost funkar bra för dottern. Kokt fisk brukar också vara snällt mot magen, både mot magkatarr och ibs-magar.

Jag har ibs. Jag fungerar skapligt om all gluten är ute ur bilden, likaså laktos och starka kryddor. Ej heller lök, bönor eller annat gasbildande.

Apelsin och äpple fungerar ibland. Banan fungerar bättre.

Prova om du kan äta en glutenfri smörgås, eller ris och kyckling.
Kokt potatis älskar min mage (ej strips, klyftpotatis, gratäng etc)

Googla på Fodmap så kanske du får några fler förslag :)

Jag har också IBS. Under en period var jag riktigt dålig och åt mestadels kokta grönsaker. Ibland kunde jag äta en del fisk och kyckling.
Det viktigaste för mig är att äta så lite som möjligt av vetemjöl, bröd, pasta, ris, potatis. Dvs äta så lite kolhydrater och socker som jag kan. Inga bönor, lök etc som bildar gaser. Sen är det viktigt för mig att inte småäta. Här går jag emot kostrekommendationer och äter 2 eller max 3 gånger per dag. Min mage mår bäst av att vila så mkt som möjligt.
Då jag har problem med diarre är det nödvändigt för mig att äta Dimor som stoppar upp det. Samt omeprazol och smärtstillande när det är panik.

https://www.bellybalance.se/

den här sidan har hjälp mig mycket. Jag kan inte äta mjöl av nåt slag. Och det är inte glutenintolerans utan det är helt enkelt mjölet. För mycket sötsaker tål jag inte heller. grönsaker, kött, fisk, fågel, ris, potatis, quinoa och frukt funkar fint. Mjölkprodukter i måttliga mängder är heller inget problem för mig. Men följ FODMAP så ser du vad du lättare tål och inte.

Inte konstigt att du blivit dålig på den dieten! Allt du nämner är jättetufft för magen och sånt som alla med magproblem ska vara försiktiga med! :down:
Varför har du valt att äta just det?

Mat som är snäll mot magen är tex kokt vitt ris, kokt potatis, laktosfri fil/yogurt, vitt bröd och hushållsost. Vit fisk om du är köttätare. Ät inte stekt och kryddad mat. Te och vatten går bra att dricka, men drick inget som innehåller koffein eller sötningsmedel. Socker i form av sukros är lättsmält när man behöver få i sig energi. Godis är bättre än ingen mat alls, men har inga mineraler/vitaminer. Juice är tyvärr döden för de flesta! Knäckebröd har alltför mycket fiber och mjölk är svårt om du är laktoskänslig. FODMAP är en bra utgångspunkt för alla med känslig mage vare sig det gäller IBS, tarminflammation eller magsår.

Får du ingen hjälp och vägledning från sjukvården öht? Be om att få Dimor utskrivit och be om kontakt med en dietist. Det är inte säkert att din näringsdryck är lämplig för dig, de kan innehålla FOS. Är du säker på att du "bara" har IBS och ingen allvarligare sjukdom?

Har Ibs och magkatar och har varit rätt dålig hela december och levt mest på rågknäcke, mjölk och lite apelsinjos, men i mellan dagarna brakade det loss rejält, jätte jätte ont under revbenen allt bara rinner igenom och ständigt illamående.

Har sedan nyårsdan bara levt på hemgjord vätskeersättning och det gör inte lika ont längre dock lätt illamående fortfarande.

Nu efter två dygn så är det dags att börja äta nått men vad, jag tål inte jordgubbar, äpplen, artificiella sötningsmedel och har problem med vete, havre, och tillsatsämnen i allmänhet.

Har ni några tipps om vad jag kan börja äta utan att magen gör uppror igen:confused:
Har inte IBS men när jag hade magkatarr (inte konstaterad av läkare iofs, men gissningsvis) så åt jag yoghurt naturell. Det gick ned i alla fall. (Men det kanske är en Fodmap, ingen aning).

Mamma äter ngn av filerna med bakterier i och tycker det är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka