Dessa sadlar...*suck*

oki

Trådstartare
Har lånat hem två sadlar för att prova.
Den ena, en Stubben 17"/31, passar inte alls då mina hästar är alldeles för raka i ryggen. Manken går gott och väl fri men bossorna ligger inte alls an längst bak. Inte ens värt att provrida i.

Den andra som är en Crown allround med normal bomvidd ligger bra över ryggen men blir för låg över manken. Innan jag drar sadelgjorden får jag in 2-3 fingrar mellan manke och framvalv. Sitter jag i sadeln ryms bara ett. I övrigt verkar den ligga bra och stilla och hästarna har varit väldigt nöjda när jag provridit. De har faktiskt gått bättre än med någon annan sadel jag ridit dem i.
Hästarna som är travare rids inte så ofta, kanske 2-5 gånger i månaden. Min undran är då skulle den här sadeln kunna funka med en pad under (eller blir det bara värre då?)eller är sadeln bara att glömma? Eftersom de rids så sällan och är relativt lika i kroppsmodell så vill jag helst kunna ha samma sadel till alla och får ju då givetvis acceptera att den inte kan ligga hundra på alla...

Fick tips tidigare om Albion K2 som skulle kunna passa min hästar men de går ju inte hitta till ett pris som för mig känns rätt...
Normal bomvidd på Crown, hur många grader är det? Skulle det fungera bättre med en smalare bom?
De hästarna jag tänker använda sadeln på är mellan 85-95 grader över manken, tre fingrar bakom skulderbladen.
Tog med mig kameran för att fota men givetvis var batteriet slut :mad:
Återkommer med bilder, men vad tror ni om manken???

Många frågor men just nu känner jag mig alldeles rådvill.....
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Crownsadeln verkar ju bara vara lite vid så en pad under låter som en bra lösning. Då finns det plats för mera muskler också.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Ja, alltså jag är ju inte så kunnig i det här med sadlar men jag upplever den inte för vid utan mer att hästarna har för hög manke... Hade det varit cutback på sadeln hade jag nog inte reagerat alls. Men som sagt, jag kan ju inte sånt här så bra...:crazy:

Vad tror ni experter? Ska jag köpa denna sadeln. Den ligger ganska likt på alla hästarna.

Här kommer iaf lite bilder på den hästen som rids mest.
13967301.jpg

13967303.jpg

13967304.jpg

13967300.jpg

13967302.jpg
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Ju mer du rider en häst, ju mer utvecklas ryggmusklerna och ju mer "höjs" ryggen och nacken sänks när hästen arbetar.

Då borde sadeln inte ligga så "nära" manken... eller....
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Varför köper du inte dig en bomfri med en bra padd till? Finns i alla former, färger (!),storlekar, prisklasser. Om du nu bara rider ett par ggr per månad och har samma sadel till olika hästar :)
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Varför köper du inte dig en bomfri med en bra padd till? Finns i alla former, färger (!),storlekar, prisklasser. Om du nu bara rider ett par ggr per månad och har samma sadel till olika hästar :)

Mja, jag har väl funderat lite på det men så är man ju lite gammaldags av sig...:angel:
Alltså, jag har elva hästar så det blir ju en del ridning ändå om än inte varje häst rids så ofta. Jag har två sadlar nu som fungerat för ändamålet hittills då det mest rört sig om promenader i skogen. Min tanke var mer att hitta en sadel som både häst och ryttare trivs i och som man lättare kan jobba hästen i. Funkar säkert med en bomlös också men det känns som fel för mig.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Har du ens provat?

Låter inte så med den inställningen.

Försök att se lite vidare ;)

Det finns bomlösa som både KÄNNS och ser UT som bomsadlar.

Annars kan man ha en av varje, en med bom och en bomlös eller semibomlös.

För övrigt tycker jag att det är en lite snål inställning att tro att EN sadel ska passa elva olika hästar.
Även om det "bara handlar om skogsridning",
man vill väl ändå ha en passande sadel?

Du får nog köpa på dig en par tre stycken iaf,
om du ska ha så det passar alla de ryggarna.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Har du ens provat?

Låter inte så med den inställningen.

Försök att se lite vidare ;)

Det finns bomlösa som både KÄNNS och ser UT som bomsadlar.

Annars kan man ha en av varje, en med bom och en bomlös eller semibomlös.

För övrigt tycker jag att det är en lite snål inställning att tro att EN sadel ska passa elva olika hästar.
Även om det "bara handlar om skogsridning",
man vill väl ändå ha en passande sadel?

Du får nog köpa på dig en par tre stycken iaf,
om du ska ha så det passar alla de ryggarna.

Jo, jag har faktiskt provat. Och vill inte ha en sådan. Isåfall skulle jag aldrig ha frågat här. Om jag uttryckte mig dumt ber jag om ursäkt.
Jag tror inte att en sadel ska passa alla hästar, men då de rids så pass sällan så tror jag säkert de överlever om än den inte skulle ligga helt optimalt.
Förklara hur t ex en beridare då bär sig åt? Ingen kan inbilla mig att var och en skulle ha 7-8 olika sadlar bara för att de rider många olika hästar varje dag.

Svara hellre på min ursprungsfråga (funkar denna sadel med eller utan pad eller funkar den inte alls?) än att kalla mig snål och trångsynt.
Tack.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Jag tycker det ser ut att funka, lägger den sig på så testa med en fårskinnspad, det lär du ju ändå behöva en om du skall ha sadeln till så många hästar. ;)
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Jag tycker med det ser bra ut!! Kanske inte skulle slagit till för en ridhäst som rids 6-7 dar i veckan, men i din situation tror jag det blir bra!!:)

Angående bomlöst så brukar de vara anpassade för breda, runda ryggar. Inte för travhästar med smal rygg och hög manke. Bomsadelliknande eller inte. Så det tror jag inte skulle funkat ändå. Till ridtravare som redan har sina ridhästmuskler går det ju bra, men i ditt syfte tror jag det är en bomsadel du ska satsa på!!

Eller har det kommit nån ny sorts bomlös som funkar på hästar av den här typen?
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

J
Förklara hur t ex en beridare då bär sig åt? Ingen kan inbilla mig att var och en skulle ha 7-8 olika sadlar bara för att de rider många olika hästar varje dag.

Tack.

Nä på de utbildnings stall jag varit så har beridaren haft ett par tre sadlar i lite olika modeller som de använder till väldigt många olika hästar.

Men jag funderar på om du har tänkt på att köpa en sadel som du kan ändra bomvidden på? finns ju hoss wintec tex. Kanske vore nåt? Lite lättare då kanske att köpa några extra koppjärn att byta mellan.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Men jag funderar på om du har tänkt på att köpa en sadel som du kan ändra bomvidden på? finns ju hoss wintec tex. Kanske vore nåt? Lite lättare då kanske att köpa några extra koppjärn att byta mellan.

Ja exakt det hade jag tänkt i början. Men eftersom de har ganska lika rygglinjer (väldigt raka med väl markerad manke och ganska kort rygg) och det som skiljer är i stort sett om de är breda eller mer takformiga över ryggen.
Är rädd att en wintec blir för böjd?
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Ja det skulle jag tro, min Wintec passade inte alls på någon av mina hästar trots olika koppjärn, samtliga av mina hästar har dock raka ryggar. Vad som funkar på min treåring just nu är Albion samt Knights.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Har du testat Griffin då? De har ju fishsystemet så att man kan ändra upp till en storlek i bomvidd... om jag minns rätt är de aningens rakare också?
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Jag tycker med det ser bra ut!! Kanske inte skulle slagit till för en ridhäst som rids 6-7 dar i veckan, men i din situation tror jag det blir bra!!:)

Det var precis så jag tänkte. De sadlar jag har haft hittills på dem ligger ju betydligt sämre om än ingen visat obehag av dem. Denna känns rätt både på hästryggen och för mig. Förutom manken då... Skulle det vara idé att prova med en pad under då?
Angående bomlöst så brukar de vara anpassade för breda, runda ryggar. Inte för travhästar med smal rygg och hög manke. Bomsadelliknande eller inte. Så det tror jag inte skulle funkat ändå. Till ridtravare som redan har sina ridhästmuskler går det ju bra, men i ditt syfte tror jag det är en bomsadel du ska satsa på!!

Eller har det kommit nån ny sorts bomlös som funkar på hästar av den här typen?

Det har jag ingen aning om. De jag provridit i (inte på mina hästar dock) tycker jag att jag kommer "för långt ifrån" hästen med. Jag vill ha en nätt sadel där jag kommer nära hästen, den känslan får jag i Crown sadeln.
 
Sv: Dessa sadlar...*suck*

Crownen såg ut att ligga helt okej (förutom mankfriheten). Prova med en pad och se om den fortfarande ligger bra i balans och om den höjs tillräckligt från manken. Rids dom bara väldigt sällan så funkar det absolut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
290
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
639
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp