Dessa underbara stubbåkrar....

Precis! Här i malmötrakten finns det många jättefina anläggningar, men de kan inte rida ut någonstans därför att markägarna runt omkring inte tillåter det. Och det har jag faktiskt förståelse över! Kan förstå att vissa markägare tröttnar då vissa stall tar in ett 20-30 tal inhyrningar och sedan lämnar dem vind för våg att söka ridvägar själv (dvs ta för givet att andra ska ställa upp med ridvägar). Sedan har man även fått erfara att de som busrider ställer till stora bekymmer. De ser tex mig rida på ett fält och tänker "va, bra! Då gör jag det med!" Givetvis utan att fråga. Och vips så kanske de kommer över på fel fält och förstör.
JAG har det otroligt bra just nu. Kan tom välja BORT stubbarna nu eftersom jag tycker att de är för hårda. Rider på fångstgröda istället. Med tillstånd! :bow:
 
Baka en sockerkaka och knata iväg till bonden och bjud på! Fråga sedan om ni inte skulle kunna få rida lite försiktigt på stubbåkrarna.

SÅ sura kan de väl ändå inte vara, du får ställa dig in lite va. :D
 
Vissa har det ju väl förspänt :cool: Där jag har min häst arrenderar klubben en hel drös fält och dem är det fullt tillåtet att rida på, efter de tagit sista skördne hösilage. Många av fälten är dessutom terrängbana och KAN inte sås på :D Man är minst sagt bortskämd! Men rider man på andra håll kan det bli knepigare, där är vissa bönder inte glada i ryttare. Men om man bara håller ut tills efter andra skörden, står klubben till förfogande med så många fält att man kan ordna en 2-timmars hubertusjakt på nästan bara egna fält!

Har också några fält som kommunen äger där det betar får ibland. Men när de inte går där så får man rida på fälten. Men visst finns här stubbåkrar också, men eftersom vi har så många gräsfält behöver vi inte rida på dem :D :cool:

Men jag har haft häst nere i Lund-trakten ett år och jag vet vad ni talar om med alla dessa stubbåkrar, man blir ju så sugen :p Men jag hade häst hos en bonde som lät oss galoppera på hans stubbar, dessutom var rike grannbonden precis lika snäll.

Jag är tacksam :bow:
 
Jag säger som flera andra; Fråga först!
"Vår" bonde talar alltid om för oss på vilka stubbåkrar som vi får rida. För en del stubbåkrar har han ogräsbehandlat!!! och dessa får man inte rida på (men det är ju inget som syns - att de är behandlade alltså...)
 
Hej MissFideli!

Som jag försökte förklara så plöjer man inte alltid åkrarna nuförtiden. Det finns så himla fina såmaskiner så det enda man behöver göra med åkern för att förarbeta innan sådd, är att kultivera. Då bearbetar man bara det översta jordlagret.
Om åkern då varit utsatt för "massiv" packning kommer man inte åt det, och följden blir att grödan växer sämre.

Oavsett vad alla hästägare tror eller tycker så är åkrarna inte till för att ridas på. Någon är ekonomiskt beroende av dom! Och det måste man ha respekt för och ta hänsyn till, tycker jag.
 
Hejsan Lydia!

Som sagt, alla åkrar plöjs inte och det är bara bonden själv som vet vilka och varför! Men frågar man först, så är iaf min erfarenhet, att det sällan blir problem. Däremot ska man inte förutsätta att man får rida på åkern bara för att det är tröskat.
 
Vi har trevliga bönder omkring oss :)
Vi får rida på stubben när det finns sådan och på den remsan som dom inte sår på får vi rida på året runt.
 
snälla, fråga bönderna!!!!!! annars kommer vi ju till slut inte att få rida någonstns :crazy:

måste erkänna att det är skönt med egen bonde och bestämanderätt över de egna åkrarna :D
 
Hur kan du vara säker på att hästskiten uppskattas? Sprider du ut det och myllar ner så du undviker alltför stor koncentration på ett ställe respektive kväveläckage?

Jag har tillfälligt haft häst installad på en gård där man odlade utsäde. Det ställs hårda krav på att den säden är fri från ogräs som t ex flyghavre. Vanlig fodersäd däremot är sällan helt ren. När jag kom dit var det alltså "karens" innan jag fick komma i närheten av några åkrar och eget foder (förutom pellets) var inte att tänka på. Det räckte med en enda planta flyghavre för att få skörden från det fältet skulle underkännas som utsäde ooch i stället fick gå som fodersäd/brödsäd vilket naturligtvis gjorde stor skillnad på priset. Tro mig, de uppskattade inte lite hästskit på åkern!

Nu är det väl inte så vanligt med utsädesodlingar, men hur någon ryttare kan tro sig ha full kontroll över bondens alla tänkbara aspekter utan att fråga har jag svårt att förstå.

Inte behöver man vara grinig för att bli bonde -det kommer med år och erfarenhet! Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt alla påhitt man hör talas om. Skulle ni t ex flytta en flock ungdjur så att besökare ostört kan plocka blommor till midsommar om ni var bönder ?
 
Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt alla påhitt man hör talas om. Skulle ni t ex flytta en flock ungdjur så att besökare ostört kan plocka blommor till midsommar om ni var bönder ?

:rofl: Ja, mycket ska man ju höra innan öronen trillar av!
 
Fråga bönderna först, kan inte kul att ha arga bönder efter en :o

Men eftersom en stubb åker skall gå i träda eller plöjas så borde det ju gå bra att rida där, men fråga markägaren först.

Vem vet, dom kanske blir glada att ni harvar runt där så slipper dom :D :banana:
 
I min by har det tjuvridits så mycket på alla fält under några år så nu är så gott som all åkermark förbjudet område. (Jag har INTE varit med och tjuvridit !!)

Det är inte så kul att som jag ha en jättestor stubbåker på andra sidan grusvägen och veta att om vi så mycket som försöker rida där så skjuter bonden efter oss. Trist att bara titta på stubben från köksfönstret och köra ner till ridbanan istället. Förra året red en av mina grannar på stubben, (de är bl.a. dom som har tjuvridit flera år så det drabbade rätt personer i alla fall) då körde bonden ut och plöjde några spår i utkanten av fältet och "stängde" in dom i mitten. Hästarna var stirriga av traktorn och vägrade gå över det nyplöjda spåret. När han hade plöjt några spår och stängt in dom körde han hem.

Så tänk er för, och fråga först! Förr eller senare blir det annars som här. Och nu kvittar det hur många sockerkakor man bakar. Det är hästförbud helt enkelt. :(
 
Om du läser inläggen ovan så ser du att det inte alls är säkert att en stubbåker ska gå i träda eller plöjas! Annars har du rätt i att man ska fråga först.
 
Visst kanske dom inte skall gå i träda eller plöjas, men man brukar kunna se om dom har sått något där.
Och om dom har sått något där så kommer det förhoppningsvis upp i vår.

Och om man tar en galopp över åkern så skadar det inte så mycket(tänk på att älgar passerar utan låv ;))

Men det är alltid bäst att fråga bonden om lov :)
 
:D
Måste säga det att det var bra gjort av bonden...
Jag har tjuvridit på en stubbåker en gång, en kompsi drog med mig ut och jag var för fjollig för att säga ifrån, detta var säkert tio år sedan nu (ung och dum) men jag har fortfarande dåligt samvete...

Där min häst står nu är vi dock bortskämda, vi får rida på fälten när höt är slaget och det finns gott om skogsstigar man kan använda :)
 
Båda grannarna är bönder. Tyvärr är de något så in i norden snabba på att plöja fälten så man hinner knappt rida =/

Men jag får rida på stubben tills de plöjer på de åkrar som ska plöjas. Således får man växla några ord med bonden varje år och kolla av så att han ska plöja den åker man tänkt rida på i år med. Jag har försökt få honom att spara ytterkanterna så jag kan få en galoppslinga, men han ville inte det, och eftersom han hade väl grundade argument (foderbrist) så är det ju bara att acceptera.

På ett ställe jag bodde för fanns det jääättefina gamla ridvägar från 1800-kallt. Vi hade tillstånd att rida där sålänge det var TORRT i marken. Och vi var noga med att kolla, blev det hovavtryck så red vi inte. Tyvärr var inte all lika nogranna och marken reds sönder. Och eftersom den hörde till en herrgård där man hade rekreationshelger med naturpromenade och jox så var det ju inte så kul att klafsa omkring i gyttja. Så det blev stora, gula skyltar med ridförbud =/ Samma sk med en gräsvall som ägdes av massa jobb. Den var ca 20*40, hölls golfbaneklippt och användes för midsommarfirande och sådant i samhället. Där fick man också rida sålänge man inte förstöre grästäcket. Detta missbrukade ju också vissa, och ridförbudsskyltarna kom upp. Ett tag hade jag specialtillstånd att rida där, ihop med chefens fru, men det blev ju ett himla gnäll, så det blev totalt ridförbud där med.

Det var dock ändå ganska drägligt, fanns en liten riddvolt på herrgårdens mark, och många andra nästan lika fina vägar. men NATURLIGTVIS kunde folk inte låta bli att lämna hinder framme och inte ta upp skiten från volten heller, så de klappade igen den med =/

Så SNÄLLA; fråga om lov och ffa sköt er när ni rider i naturen, det slår likso mot alla när markägarna blir sura.

och jag har full förståelse för att man blir sur. Jag har faktiskt en gång infört ridförbud (för annan än mig då *he*) på vår mark eftersom jag blev så jäkla less på att folk helt struntade i underlaget och red det gyttjigt. och när det är geggigt, vad gör man då? Jooo, men rider på sidan av stigen såklart, för trädrötter tar jua bsolut ingen skada av hästhovar *sucka*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp