Dessa underbara stubbåkrar....

jag skrev nog lite luddigt. Menade inte riktigt så, utan att de åkrar man får rida på, brukar plöjas efteråt, på hösten. Men man måste ju fråga för att få reda på vilka det är..
 
Inlägget är förmodligen skrivet av någon som aldrig sett en älg promenera över en myr som knappast skulle betraktas som ridbar! Dessutom har väl många jordbrukare jakträtt och om de då och då fick lägga några fina hästbiffar i frysen kanske de skulle se med mildare ögon på ryttarna också...
 
känner de flesta bönder häromkring så vi får rida..
den enda som skäller är en som bor på en herrgård och har mycket mark som han arenderar ut.. Eftersom han inte är bonde och inte kan det så lyssnar vi inte så noga till honom.. :angel:
vi får dessutom rida där för bonden som arrenderar marken..
 
\"Surbönderna\" kan visa sig vara jättesnälla!

Jag flyttade förra året. Här finns massor av inbjudande fält, men när jag frågat andra ryttare omkring mig om de vet om man får rida har jag fått höra att bönderna är några sura typer som absolut inte tillåter det. En del har berättat att de rider utan lov, men jag är en så´n där människa som avskyr att göra mig ovän med folk, och är väldans rädd för att bli utskälld för något som jag inte kan stå för, så det är inget alternativ för mig.

Förra sommaren skadade sig min häst, så hösten stod jag med en konvalescent och bara drömde om att få rida på dessa underbara, enorma fält. Men i år är vi fit for fight, så när stubbarna kom fram kunde jag inte motstå frestelsen längre utan grabbade telefonen och ringde till ägaren av godset som ligger en liten bit ifrån mig. Och svaret jag fick var att 'vi brukar inte tillåta det, men eftersom du är så trevlig och ringer och frågar snällt så får du gärna rida där och där' (två fält i min direkta närhet, det ena på ca 10 ha, det andra minst 5 gånger så stort :bow:). Sedan babblade han på om hur trevligt han tyckte det var att jag ringde och frågade, hur många hästar jag har, var jag bodde, om jag trivdes här ute, etc....

Fråga - du kan inte får mer än ett "nej".
 
Vår bonde är så bussig att han alltid lämnar en remsa bredvid som vi kan och får rida på, men det är absolut förbjudet att rida på åkern även om den står i stubb.

Det finns inget i lagen eller allemansrätten som ger ryttaren tillåtelse att rida på skördade åkrar, dessa räknas som odlad mark och då krävs det lov från markägaren.
 
ehmm hehe :o jag rider lite kors och tvärs bara... :angel:
närå, det är ju inte så att jag rider på alla åkrarna, det finns rätt så många, och den mark som stallägaren äger får vi rida på.
jag vet att man inte får rida på åkrar och ängar utan tillåtelse men vad fan..ingen har kommit på mig hittills :devil:
 
Men va f...skylla på älgarna om det är Du som förstör mark?! :eek: :mad:

Det är inte alltid bäst att fråga bonden om lov, man SKA fråga bonden om lov!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp