Destruktivt förhållande - utpressning

Inte om han är kontrollerande vilket det låter som. Då kan det bli väldigt svårt att behålla sina egna pengar.
Hur kan det bli svårt? om han inte vet att hon har ett eget konto, om pengar nog för att betala räkningar och utgifter kommer in på deras gemensamma konto.
Om det däremot är så att hon är passiv, att hon inte vill och inte försöker ändra något, ja då går det ju inte att göra något eller hjälpa henne.
 
Ekonomisk misshandel är lätt att utföra, tyvärr. Tex ta lån, både med eller utan den andres vetskap. Likaså att sälja eller ge bort ägodelar. Ofta står bara en person som ägare till tex bil, båt, husvagn, djur och kanske även fastighet. Men båda kan stå på lånen. Då blir den andra snabbt ekonomisk gisslan i ett äktenskap.
Att öppna eget konto låter lätt. Men har den andre koll på vad man tjänar vilket den rimligtvis har i en sådan situation så utövas säkerligen psykisk press så eget konto blir svårt.
Juridiskt är det lite man kan göra trots att man är gift om den andre personen står på ägarpapper. Det är först när skilsmässopapper fått en stämpel och en bodelning påbörjats som den andra maken kan börja få sin del av tillgångarna.
 
Om det gäller en person som riskerar att ge bort allt den äger o har, och även sin partners tillgångar så går det väl att göra en orosanmälan. Kan ju bero på demens eller missbruk. Då är väl en god man aktuell.
 
Hur kan det bli svårt? om han inte vet att hon har ett eget konto, om pengar nog för att betala räkningar och utgifter kommer in på deras gemensamma konto.
Om det däremot är så att hon är passiv, att hon inte vill och inte försöker ändra något, ja då går det ju inte att göra något eller hjälpa henne.

Om han vet hur mycket hon tjänar så kan han lätt pressa henne om hon helt plötsligt sätter in en mindre summa på det gemensamma kontot.
 
Om det gäller en person som riskerar att ge bort allt den äger o har, och även sin partners tillgångar så går det väl att göra en orosanmälan. Kan ju bero på demens eller missbruk. Då är väl en god man aktuell.
Jo, troligen beror det på en kombination av ovanstående eftersom det spårat ur mer än någonsin. Dock är ju kraven för god man osv högt ställda så jag vet inte om det går heller. Och pixpax för att inte vara den gode mannen i sådant fall.
 
Tänker så här: hurdan hjälp/stöd vill den här personen själv ha?
Kan du börja i den änden?

Det är bäst att hjälpa människor med sånt som de faktiskt är mottagliga för, oavsett om man själv tror att något annat kanske vore bättre för personen. Tids nog kanske de inser det själva.
 
Jo, troligen beror det på en kombination av ovanstående eftersom det spårat ur mer än någonsin. Dock är ju kraven för god man osv högt ställda så jag vet inte om det går heller. Och pixpax för att inte vara den gode mannen i sådant fall.
Men gör en orosanmälan och se hur det går.
 
Tänker så här: hurdan hjälp/stöd vill den här personen själv ha?
Kan du börja i den änden?

Det är bäst att hjälpa människor med sånt som de faktiskt är mottagliga för, oavsett om man själv tror att något annat kanske vore bättre för personen. Tids nog kanske de inser det själva.
Den här personen vill att alla ska låtsas som att allt är bra. Jag tycker det är osunt vid förhållanden där det hänt mycket otäcka saker.
 
Den här personen vill att alla ska låtsas som att allt är bra. Jag tycker det är osunt vid förhållanden där det hänt mycket otäcka saker.
Jag som jobbar med våld i nära relationer råder dig att ringa en kvinnojour och diskutera situationen. Det finns många jourer med fantastiskt duktig personal som du kan prata med anonymt. De har stor erfarenhet av de allra flesta situationer.
 
Jag som jobbar med våld i nära relationer råder dig att ringa en kvinnojour och diskutera situationen. Det finns många jourer med fantastiskt duktig personal som du kan prata med anonymt. De har stor erfarenhet av de allra flesta situationer.
Ja, det kan jag förstås göra. Dock är personen såpass handlingsförlamad och för stolt för att ta emot hjälp. Resonerar ungefär som att "har man nu tagit fan i båten så får man ro honom i land"
 
Ja, det kan jag förstås göra. Dock är personen såpass handlingsförlamad och för stolt för att ta emot hjälp. Resonerar ungefär som att "har man nu tagit fan i båten så får man ro honom i land"
Enligt min erfarenhet resonerar många så för att de inte kan se någon utväg ur situationen och istället försöker hitta ett sätt att förhålla sig som de kan stå ut med.
 
Tror inte att jag förstår frågan.
Jag menar: om man erbjuder vägar ut, och personen ändå resonerar så - vad säger din erfarenhet att man kan göra? Ingenting?
Jag har sorgligt nog behövt minska min kontakt för att skydda mig själv och min familj.
 
Jag menar: om man erbjuder vägar ut, och personen ändå resonerar så - vad säger din erfarenhet att man kan göra? Ingenting?
Jag har sorgligt nog behövt minska min kontakt för att skydda mig själv och min familj.
Många gånger har man startat en tankegång, visat att det finns andra alternativ, en väg därifrån.

Men det fungerar förstås inte på alla. Det finns de som inte klarar av att ta till sig vad man egentligen lever i. Många gånger handlar det om normaliseringsprocessen och man är så manipulerad att man inte kan se sin situation klart.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 093
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp