Destruktivt förhållande - utpressning

Lickety

Trådstartare
Hej,
Finns det något man kan göra juridiskt för att förhindra att den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke? Är det ett brott så att säga? Vem kan man kontakta i sådant fall? Gäller en närstående.
 
Hej,
Finns det något man kan göra juridiskt för att förhindra att den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke? Är det ett brott så att säga? Vem kan man kontakta i sådant fall? Gäller en närstående.
Det sombehöver göras är en bodelning och väcka klander som det heter för de tillgångar som försvunnit, det måste göras skyndsamt för tidsfristen är snävt satt. Kontakta jurist omedelbart.
 
Det sombehöver göras är en bodelning och väcka klander som det heter för de tillgångar som försvunnit, det måste göras skyndsamt för tidsfristen är snävt satt. Kontakta jurist omedelbart.
Går det att göra en bodelning fast de är gifta?
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att "den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke", men skulle nog kontakta en jurist som kan området.
 
Hej,
Finns det något man kan göra juridiskt för att förhindra att den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke? Är det ett brott så att säga? Vem kan man kontakta i sådant fall? Gäller en närstående.

Jag tror tyvärr att det är svårt att bevisa att ett brott är begånget om de fortsätter att vara gifta och om det inte finns äktenskapsförord eller liknande. Däremot låter det som en otroligt destruktiv situation som jag hoppas att din närstående på något sätt kan komma ur. 💔
 
Hej,
Finns det något man kan göra juridiskt för att förhindra att den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke? Är det ett brott så att säga? Vem kan man kontakta i sådant fall? Gäller en närstående.
Kanske, men fortsätter man leva tillsammans känns det som överkurs. Vilken nytta skulle det göra med en rättslig process mellan äkta makar mer än att kosta pengar? Det är ju knappast pengarna i sig som är problemet utan ett äktenskap som inte fungerar.
 
Om personen ändå lyckas ta sig ur äktenskapet, så hade jag (om det var jag i en sådan situation) velat ta juridisk hjälp med bodelningen, så att det går rätt till. Om jag minns/förstått rätt så kan en få en bodelning förrättare genom tingsrätten om parterna inte kan komma överens. Det lär kosta, men med tanke på situationen tänker jag. I det här fallet hoppas jag (utifrån tråden) att de kan gå isär, det låter inte alls sunt :heart .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 203
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 942
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp