Det är inte kossornas fel...

Ok. Då har det ändrat sig sen jag läste miljövetarprogrammet.

Lustigt förresten att jag spenderat hela dagen på en konferens med Naturvårdsverket med temat "Biologisk mångfald, klimatförändringar och samhällsomställning" och där en av de bärande punkterna beskrevs som "Klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald utgör parallella kriser av existentiell karaktär. För att hantera dessa krävs omfattande och genomgripande åtgärder, helst i närtid. Det finns dock uppenbara risker att ett fokus på att lösa klimatfrågan sker på bekostnad av biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet, medan lösningar på förlusten av biologisk mångfald riskerar att ignorera de gröna näringarnas roll i klimatomställningen." Men det klart NVV kanske har läst på samma universitet som mig.
 
Nu var det inte handelshinder jag menade när jag skrev att den ekonomiska biten skulle kunna lösas över en natt utan att sektorn är så liten även om den skulle växlas ned och bli mindre storskalig att det vore ekonomiskt möjligt för oss som land att ge de som verkar inom den rimliga ekonomiska förutsättningar.

Eg statliga subsidier för mindre lantbruk?
 
Lustigt förresten att jag spenderat hela dagen på en konferens med Naturvårdsverket med temat "Biologisk mångfald, klimatförändringar och samhällsomställning" och där en av de bärande punkterna beskrevs som "Klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald utgör parallella kriser av existentiell karaktär. För att hantera dessa krävs omfattande och genomgripande åtgärder, helst i närtid. Det finns dock uppenbara risker att ett fokus på att lösa klimatfrågan sker på bekostnad av biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet, medan lösningar på förlusten av biologisk mångfald riskerar att ignorera de gröna näringarnas roll i klimatomställningen." Men det klart NVV kanske har läst på samma universitet som mig.
Jag skulle vilja lägga till "... de gröna näringarnas roll i klimatomställningen och när det gäller biologisk mångfald."

"Biologisk mångfald" som har blivit ett mode- eller nyckelbegrepp som väldigt ofta missbrukas i sammanhanget.
 
Jag skulle vilja lägga till "... de gröna näringarnas roll i klimatomställningen och när det gäller biologisk mångfald."

Även om jag helst skulle vilja byta ut "biologisk mångfald" som har blivit ett mode- eller nyckelbegrepp som väldigt ofta missbrukas i sammanhanget.

Ja jag klippte bara ur programmet så jag har inte författat det själv.
 
Visa en som inte säger det.

Men det är egentligen ganska ointressant tycker jag. Det viktiga är att man gör ett medvetet val, och förstår att olika produktion ger olika stor påverkan på olika miljöproblem - och det gör det inte enklare att välja rätt. Jag tycker dock det är otroligt viktigt att inte bara plocka ut själva klimatpåverkan för det skulle nog i praktiken innebära att vi inte kunde hålla idisslare. Vilket i sin tur skulle medföra en rad andra hållbarhetsproblem i jordbruket.

Det finns mycket forskning på detta och kommer väldigt mycket mer i rask takt (vilket gör just mitt jobb fantastiskt roligt!).
Hittade nån enstaka men framförallt undrade jag vilka studier som väger in all påverkan. Gått tillbaka och ser nu att du menar enbart klimat.

Håller med fullt ut att inte bara titta på klimatutsläpp. Då får man ju också lägga till mer vegetariskt snarare än att bara väga in kött.
Just att det ger olika påverkan på olika faktorer gör det ju väldigt svårt att kommunicera kring och att lätt lyckas förmedla hur man väljer bäst.
 
Nope. Det finns gott om studier som visar att rätt sorts betesrotation ökar kolinlagringen.


Hur mycket och vad betyder det i helheten?

Korna rapar-minst- lika mkt på bete, dessutom är betesperioden inte särskilt lång för de flesta. 4 mån kanske 5. Resten av tiden betar de inte.
 
...det är industridjurhållningen.

Betesdjur som får beta gräs binder koldioxid, ökar biologisk mångfald och motverkar jorderosion. Ställ samma djur i en liten hage eller lada och ge dem säd/kraftfoder, och de blir klimatproblem. Det är oerhört problematiskt att kalla fläsk och kyckling klimatsmart när vi i norden har fantastiska möjligheter att föda upp betesdjur på mark som annars inte brukas, utan tillskott av skördade proteinväxter från andra sidan världen.

Det handlar inte om att sluta äta kött, det handlar om att ställa om matproduktionen. Om att äta det som landet runt oss kan producera utan att utarmas. Om att vi måste inse att livsmedelsproduktion inte är hållbar när vi ständigt effektiviserar, utan att det handlar om känsliga system som måste lokalanpassas och -kräver arbetstimmar-. Är det rimligt att landets matproduktion ska skötas av en handfull procent av befolkningen? När den effektiviseringen innebär ett beroende av ett jordbruk som aktivt minskar jordmånen, ökar erosionen, övergödningen av vattendrag, uppvärming av klimatet, artdöden, djurvälfärdsproblem....?

Netflix har just nu en intressant dokumentär som heter "Kiss the ground". Ett väldigt trevligt alternativ till veganlobbyn, LRFs propaganda och den svenska livsmedelsstrategins effektiviserings- och frihandelsivrande.

Väl värt en och en halv timme av din tid.
Jag tänker, är mindre kött (även fisk och kyckling) och lägg pengarna på att äta kött där djuren har det bra och klimatet inte påverkas negativt
 
Hur mycket och vad betyder det i helheten?

Korna rapar-minst- lika mkt på bete, dessutom är betesperioden inte särskilt lång för de flesta. 4 mån kanske 5. Resten av tiden betar de inte.

Jag kollade upp det själv, väldigt väldigt lite i förhållande till djurets utsläpp.
 
Ekonomisk lönsamhet är en social överenskommelse. Det är på låtsas. Kapitalism är inte enda vägen.

Fyfan vad det värmer hjärtat att få läsa sånt här.

tenor.gif
 
Fyfan vad det värmer hjärtat att få läsa sånt här.

tenor.gif

Fast det är verkligen inte på låtsas, bara för att det inte finns en universell sanning att förhålla sig till.

Så jag stryker den mittersta meningen och behåller de båda andra.

Lagstiftning kring mord och kvinnovåld är inte heller på låtsas även om det ”bara” är en social överenskommelse.
 
Många verkar tro att skillnaden mellan KRAV och EU-ekologiskt och vanligt kommersiellt jordbruk bara handlar om djurvälfärd och besprutning men så är det inte. De ekologiska bönderna måste försörja djuren med foder från den egna gården, mjölkkorna kan få några procent inköpt kraftfoder bara. Kor som får mycket kraftfoder rapar mycket mer. Köpt kraftfoder innehåller soja från Brasilien och annan skit. Dessutom får dom inte använda konstgödsel, bara kalk. Konstgödsel leder ofta till att kväve läcker ut i vattendragen. Så därför tycker jag såhär:

Välj KRAV-godkänd mjölk och ost, och kött om du äter kött.

Välj kött från betesdjur, alltså kor och får.

Köp KRAV-ägg och enbart kyckling från till ex Båsarp för där får dom gå på grönbete.
 
Många verkar tro att skillnaden mellan KRAV och EU-ekologiskt och vanligt kommersiellt jordbruk bara handlar om djurvälfärd och besprutning men så är det inte. De ekologiska bönderna måste försörja djuren med foder från den egna gården, mjölkkorna kan få några procent inköpt kraftfoder bara. Kor som får mycket kraftfoder rapar mycket mer. Köpt kraftfoder innehåller soja från Brasilien och annan skit. Dessutom får dom inte använda konstgödsel, bara kalk. Konstgödsel leder ofta till att kväve läcker ut i vattendragen. Så därför tycker jag såhär:

Välj KRAV-godkänd mjölk och ost, och kött om du äter kött.

Välj kött från betesdjur, alltså kor och får.

Köp KRAV-ägg och enbart kyckling från till ex Båsarp för där får dom gå på grönbete.

KRAV och EU-ekologiskt jordbruk är också kommersiellt. Jag tror du menar konventionellt.

Man får köpa massor av kraftfoder till ekologiska kor (jag har jobbat tio år som KRAV-kontrollant).

Har du belägg för att kor som äter mycket kraftfoder rapar mindre??
 
KRAV och EU-ekologiskt jordbruk är också kommersiellt. Jag tror du menar konventionellt.

Man får köpa massor av kraftfoder till ekologiska kor (jag har jobbat tio år som KRAV-kontrollant).

Har du belägg för att kor som äter mycket kraftfoder rapar mindre??
Lite OT men vet du hur stor procent av fodret som inte behöver vara ekologiskt för att det ändå ska bli ekologisk avkastning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp