Det är inte kossornas fel...

Både ja och nej. Inom ekonomi är det big nono att leva över sina resurser och ständigt belåna utan vidare plan, men när det kommer till naturresurser verkar vi (på samhällsnivå) inte se problemet. Trots att en ekonomi är lättare att bygga upp igen.

Självklart finns ekonomin att förhålla sig till, men vi måste börja räkna vinster på ett annat sätt. Ett jordbruks framgång kan inte bara mätas i pengar och skördens storlek.

Det för det iofs inte heller men mpnga verkar glömma att det bakom varje jordbruk står en företagare som måste göra vinst, annars blir det liksom konkurs.
 
Det för det iofs inte heller men mpnga verkar glömma att det bakom varje jordbruk står en företagare som måste göra vinst, annars blir det liksom konkurs.

Tack för att du skrev det som jag tänkte skriva! Om ett företag, som många jordbruk är, går med vinst behöver inte betyda att bonden i fråga sitter och täljer guld. Pengarna behövs för löner, mat till djuren, bränsle till maskinerna, framtida investeringar och en buffert om något går åt pipsvängen.
 
Det för det iofs inte heller men mpnga verkar glömma att det bakom varje jordbruk står en företagare som måste göra vinst, annars blir det liksom konkurs.
Tack för att du skrev det som jag tänkte skriva! Om ett företag, som många jordbruk är, går med vinst behöver inte betyda att bonden i fråga sitter och täljer guld. Pengarna behövs för löner, mat till djuren, bränsle till maskinerna, framtida investeringar och en buffert om något går åt pipsvängen.
Som jag skrivit tidigare: för enskild lantbrukare är det självklart viktigt, men åt vilka håll jordbruksstöd mm ska styras är en politisk fråga om vad som ska gynnas. Det är främst det jag syftar på.
 
För att förtydliga: Ja, lantbruk måste vara lönsamma. Hur gör vi ett ekologiskt hållbart lantbruk lönsamt?
 
Ett bra exempel på klimatsmart djurhållning och brukande i hyfsat stor skala:

https://liu.se/nyhet/mjolkgarden-med-eget-klimatsmart-kretslopp

Det blir inte bättre om de 60 anställda delar upp sig på 30 enheter i ett lösare samarbete.

I länken till gården störde jag mig ganska mycket på det som skrevs i början. "Ingen antibiotika används i uppfödningen"
Mig veterligen används antibiotika bara när ett djur är konstaterat sjuk och botemedlet är antibiotika. Låter denna gård bli att behandla sjuka djur?
 
I länken till gården störde jag mig ganska mycket på det som skrevs i början. "Ingen antibiotika används i uppfödningen"
Mig veterligen används antibiotika bara när ett djur är konstaterat sjuk och botemedlet är antibiotika. Låter denna gård bli att behandla sjuka djur?
Antibiotika används ofta i andra länder i förebyggande syfte inom djurhållning innan djuren är sjuka för att de ska växa till sig bättre och snabbare.
 
Eller så låter vi bli att utnyttja djur och blir mer klimatsmarta.

speciellt låta bli att utnyttja djur som endast hålla för vårt nöje då som ex 99% av dagens hästar. Där kan man prata om onödig klimatpåverkan och resursslöseri 🙄

*ironiskt inlägg jag har både djur för primärt nöje (hund, gäss) och djur för primärt nytta (katt, får, höns, kaniner) även om de senare ger mig mycket nöje också.
 
...det är industridjurhållningen.

Betesdjur som får beta gräs binder koldioxid, ökar biologisk mångfald och motverkar jorderosion. Ställ samma djur i en liten hage eller lada och ge dem säd/kraftfoder, och de blir klimatproblem. Det är oerhört problematiskt att kalla fläsk och kyckling klimatsmart när vi i norden har fantastiska möjligheter att föda upp betesdjur på mark som annars inte brukas, utan tillskott av skördade proteinväxter från andra sidan världen.

Det handlar inte om att sluta äta kött, det handlar om att ställa om matproduktionen. Om att äta det som landet runt oss kan producera utan att utarmas. Om att vi måste inse att livsmedelsproduktion inte är hållbar när vi ständigt effektiviserar, utan att det handlar om känsliga system som måste lokalanpassas och -kräver arbetstimmar-. Är det rimligt att landets matproduktion ska skötas av en handfull procent av befolkningen? När den effektiviseringen innebär ett beroende av ett jordbruk som aktivt minskar jordmånen, ökar erosionen, övergödningen av vattendrag, uppvärming av klimatet, artdöden, djurvälfärdsproblem....?

Netflix har just nu en intressant dokumentär som heter "Kiss the ground". Ett väldigt trevligt alternativ till veganlobbyn, LRFs propaganda och den svenska livsmedelsstrategins effektiviserings- och frihandelsivrande.

Väl värt en och en halv timme av din tid.
Hur binder djuren koldioxid?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp