Det är ju så man börjar gråta...

F

Fridamatilda

Mycket möjligt att jag lagt denna tråd på fel ställe, säg gärna till i så fall!

Hittade det här i klubbens gästbok, skrivet av 13-årig tjej utan hästintresserade föräldrar:

"Är det nån som vet nåt om unghästar? jag har en unghäst, 4år, arab o valack. jo jag ska börja rida in honom nu!har du några tips eller så hur man ska göra?!jag vet inte det ännu... + att mitt fjordsto ska föla o om du vet nått om det med så är det bara till att tacka o buga."

Vet att tjejen har 2 hästar till utöver de hon nämner ovan...Vet inte exakt var hon har hästarna, men frågorna indikerar ju på att hon inte har någon som hjälper henne.

Vad skulle ni göra i en sån här situation?

//Frida
 
Du kan väl försöka kolla upp det, det kanske inte är så hemskt denne person kanske har svårt att utrycka sig i skrift, men om det är så där bedrövligt så är det väl inte så mycket du kan göra än att råda vederbörande och om du kommer på att det är missförhållanden så kontakta djurskyddsombudsmannen.
 
Är fallet som det låter så är det inte bra.
Bara en fölning nu tex...tjuvbetäckning? Vem betäcker annars så att fölet ska komma nu...en tjej i den åldren ska endast ha egen häst om föräldrarna e intresserade. Att hon ska rida in en unghäst verkar rent ut sagt livsfarligt. Inga barnhästar hon valt precis. Verkar inte klokt.
 
Tyvärr är det nog inte så att hon bara uttrycker sig klumpigt, jag är ganska övertygad om att hon faktiskt inte har en susning om vad hon håller på med. Känner tjejen lite grann då hon rider lektion här på klubben, och jag har kommit i kontakt med henne via lite kurser, resor o.s.v.

Ang. fölet så är det ju inte säkert att det kommer nu, utan senare i vår, men jag är orolig för om stoet får den mat och vård som behövs, och även fölet när det är fött. Och hon klarar INTE att rida in en häst själv ordentligt, jag har sett henne rida.

Men helt klart ska jag prata med henne och försöka luska lite hur och var hon har hästarna...kanske kunde man försöka prata lite med föräldrarna också.

//Frida
 
Jag får nästan ont i magen. Man kan inte skälla ut henne, hon är bara 13 år och man som en annan skrev vet inte vad hon eller råkat ge sig in på, man kan inte tänka så långt på alla konsekvenserna, tycker synd om både tjejen o hästarna, hon måste känna sig väldigt ensam om det nu är precis som det står, erbjud henne hjälp på en kompis nivå och prata med föräldrarna att dom måste ha mer koll på vad som händer även om det inte var planerat att det blev unghäst och föl påväg, hon kan inte utsättas för allt ansvar mer än att hon tar sin del som troligen är att sköta hästarna varje dag och hästarna påverkas. :(
 
Min först tanke var "lille vännen"...

Antagligen är tjejen en jättedjurvän och vill väl, men kan inte...

Tycker att du kan ta kontakt med henne och om du kan så stötta henne och ta ett snack med föräldrarna!!!

Jag håller hundkurser för barn med hund och en sak som man ALDRIG får glömma är att i stort sett ALLT är föräldarnas fel. Hur hemsk ungen än är så är det föräldrarna som måste komma över på "min" bana först, sedan kan jag prata med barnet då barnet lyssnar på mig, så får man se hur det går.

Helt enkelt, kolla läget och försök hjälpa henne...

//E
 
Kan inte låta bli att undra..... Vad har det stackars barnet för föräldrar? De kan ju inte ens ha sunt förnuft. Man ska inte låta en 13 åring helt ha hand om hästar, även om hon har hästvana. Har hon dessutom inte någon kunskap om fölning och inridning så är ju föräldrarna galna som lägger ansvaret på flickstackarn. Det är faktiskt föräldrarna som är ytterst ansvariga för dessa hästar. Hjälp hemme om du kan!
 
Jag tänker nog mest, stackars föl, stackars människor som får ta sig av vallacken när den är "inriden" och stackars föräldrar som inte har begåvats med någon gnutta förnuft. :(
 
Har hört ryktesvägen att föräldrarna inte bryr sig ett skit om henne. Om det är sant eller inte vet jag ej, men det stämmer ju ihop med totalbilden. Typ hon får vad hon vill så länge hon håller sig undan...:(
 
I en sån här situation skulle jag försökt att HJÄLPA!

Hon har ju en massa hästar och det är inget man kan göra åt, även om hon nu inte har tillräckliga kunskaper till hands, och ber om hjälp gör hon ju, så varför inte försöka?
 
:bow: :bow:
tycker jag med, istället för att frossa i hennes okunskap och vädjan för hjälp :crazy:...värre hade det ju varit om hon hävdade att hon vet o kan allt och INTE vill ha hjälp. :crazy:
 
Var iof aldrig min mening att "frossa i hennes okunskap"...
Tyckte bara att situationen verkade något ohållbar, därför frågade JAG er om råd hur ni skulle hantera detta.

Har i alla fall bestämt mig för att prata med tjejen nästa gång jag träffar henne. Försöka ge råd och stöd och se om hon inte kan hitta någon som kan hjälpa henne rent fysiskt med hästarna också. För precis som ni säger, hon ber ju om hjälp. Fast jag har ändå svårt att se hur detta kommer att hålla i längden, en så ung tjej med 4 hästar + snart ett föl. Någon (jag eller nån annan) skulle ju behöva upplysa föräldrarna om att detta inte är speciellt lämlpigt. Ja ja, en sak i taget, nummer ett blir i alla fall att prata med henne, och sedan får man väl bedöma situtionen igen efter det.

Och än en gång...jag lade in tråden för att jag var orolig över situationen, INTE något annat. Tycker det är synd om folk skulle uppfatta det så :(

//Frida

--------------
<----- R.I.P Alfredo d. 1/7 2002
 
Det är ju en bra början att ta sig tid att prata med tjejen, och visa att man överhuvudtaget bryr sig om hennes situation som på alla håll och kanter verkar vara minst sagt kämpigt...

Om det är som du säger, att föräldrarna inte bryr sig särskilt mycket utan bara slänger till en häst åt henne för att de antagligen har skuldkänslor över att de inte tar sig tid åt sitt barn, så lär ju inga negativa kommentarer tas i anspråk, om du förstår vad jag menar.
En bra variant vore att peppa både ungen och föräldrarna att en tränare skulle vara sååååå fantastiskt bra, och hoppas att de nappar på kroken.

Nä, den kommentaren jag lade in var att om jag hade tid skulle jag ställa upp och iallafall försöka hjälpa till på alla sätt, och hoppas att de allihopa kommer på en bra lösning i fortsättningen.
 
Sådana här situationer är just vad som ska undvikas. Tyvärr är det rätt vanlig med föräldrar utan hästkunskap (och sunt bondförnuft) som tycker att "men hon tycker ju så mycket om hästar" eller "hon HAR ju ridit på ridskola i 4 år nu" eller ännu värre "det är ju så dyrt med ridskola så vi köpte henne en häst". Och det kan ju faktiskt sluta med ren katastrof, tjejen tröttnar och de stackars djuren står där..... utan någon som bryr sig. Dessutom får man ju tänka på att ohanterade och osäkra hästar faktiskt kan bli "farliga" och det är ju ingen bra marknadsföring för våra älsklingar. Som säljare/ uppfödare måste man tänka på djuret och inte på pengarna! Kolla att föräldrarna kan hjälpa till eller att det finns någon annan som har kunskap och tid.
 
Ni har alla svarat så bra, men kanske trådskaparen till och med ska försöka övertyga flickan att skaffa sig en halvfodervärd/medryttare som kan ta stor del av ansvaret för hästarnas välmående, utbildning etc. ? Eller hyra ut hästarna på foder till någon som har tid och ork med både unghäst och föl?

Maken till vansinne har jag då aldrig hört! Något måste göras och det är bråttom!
 
Visst måste nåot göras åt det här, både för hästarnas & flickans skull. Dessutom kanske det är bra med en tankeställare för oss alla, vi vet aldrig när/om vi råkar ut för detta själva.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 977
Senast: Bregen
·
Ridning Hej Jag har lite funderingar, jag är en 15-årig tjej som rider på ridskola. Just nu (senaste året) har jag ridit en superfin femårig...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp