Bukefalos 28 år!

Det är något konstigt med min hund.. :(

M

Malinja

Hejsan.

Det är så att min hund har börjat bete sig annorlunda.

Han är i vanliga fall en lite ouppfostrad hund som hänger mycket i kopplet, drar iväg mot olika grejjer som stolpar, buskar mm och vill stanna och stänka på allt.

Han hatar att bada, men är snäll och står och lider i sin stillhet när han väl är i badkaret, men han försöker alltid slingra sig när han märker att vi är påväg mot badkaret.

Igår så kom han och ville upp i mitt knä, väl uppe så ville han ner igen, sprang in till mannen i datarummet och ville upp, och så ner direkt, tillbaka till mig, samma sak. Kändes orolig. Jag gick in i köket och han sprang nästan över mina fötter, gick på mig. Brukar han inte göra. Sen öppnade jag skafferidörren och han försökte hoppa in där :crazy:
Jag började laga mat och efter ett tag så gick jag och kollade efter honom, då satt han i badkaret.. Lyfte ur honom och satt med han en stund, återgick till maten och då hoppade han i igen. Min man kom och satt med honom kanske 15 min på badrumsgolvet och hunden skakade lite. Sen gick min man in i sovrumet för att bädda ner honom, han kallade på hunden. Hunden kommer ALLTID när husse ropar, nu låg han bara kvar och tittade på honom. Husse bestämde sig för att gå ut en sväng med honom för att se om han behövde bajsa (han hade klämt lite på magen innan utan att han reagerat något). Under promenaden så hade stannade hunden flera gånger och bara stirrade ut i tomma luften. I vanliga fall lyfter han knappt sin lilla nos från marken öht.

Idag har han vart pigg, men när vi var ute på våran lite längre promis så la jag märke till att han inte hade skruvat upp sin svans så som han brukar så den ligger över ryggen.

Han har bajsat och bajset har sett normalt ut. Andra gångerna jag var ut med honom idag så stannade han jätteofta, men han såg liksom inte trött ut, utan stirrade liksom så.. Några gånger drog han iväg i kopplet som han brukar men oftast gick han med slak lina, vilket han inte brukar göra.

Senaste gången kom vi inte alls långt innan han tvärstannade och sedan väönde hemåt, hängde i kopplet och stannade inte en sekund för att nosa eller pissa. Bara drog raka vägen hem.

Senaste veckorna har han varit extra gosig också. Ofta vill han ligga och vila på sin egena plats och inte i knät eller så, men nu vill han jämt sitta i knät.

Jag förstår att jag låter jätte mesig nu.. men det är alla dom här småsakerna ihop som gör att det känns så fel någonting.. Hoppas ni förstår hur jag menar.. Jag har ju inget att säga till veterinären om jag ringer, utan det är mer en känsla.. han beter sig inte som han brukar. Därför frågar jag Er istället. Hoppas någon kan komma med något råd. Kan han kanske ha blivit gammal och senil över en natt typ? han är 9 år. Eller har han fått för mkt fett och kött i sig? han fick ju lite under julen.

Jag är ingen duktig hund människa, så jag har ingen aning. Men det är något som inte känns bra med min älskling:(

Tacksam för svar.
Frid
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Ont i ryggen?
Rädd för smällare?

Om du är orolig över honom så ring veterinären imorgon, bättre ringa för rådfrågning en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Smällare tänker jag. Många hundar uppsöker badkar vid t.ex. åska. Fråga mig inte varför... Men någonstans har jag läst det. Så varför inte vid smällare?
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

KL:hundar hör ju så otroligt mkt bättre än vi.Tom på sådama frekvenser attdet kan vara direkt plågsamt att köra på stereon fr att dölja smällare.Jag gissar som de övriga att han hört ngt ni inte tänkt på.
Det går att sätta hörselkåpor på honom,menjag hade no börja chockbehandla med en gång,dessutom.

Att ta kontakt med veterinören är smart i violket fall som helst,om d einte hittar ngt såkan de hjälpa til med ngt milt lugnande.
Ni börnog överväga att ta med er hundenbort där dte inet smälls udner de värsta timmarna.
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Svar till alla. Det skulle det faktiskt kunna vara! Han brukar skaka och tycka det är lite otäckt när det smälls massa, men inte sådär extremt mkt. Jag har hört 3 smällare senaste dagarna, inte så mkt alltså, men han kanske vet vad som väntar och det är därför? Det låter ju vettigt! Tack så hemskt mycket. att jag inte tänkt på det! jag åker hem med honom till mina föräldrar som bor på landet imorgon. han ska ändå vara där på nyår är det tänkt. Åå vad bra att det är dfet och att han inte mår dåligt.. förmodligen iaf. TACK snälla ni!!
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Det vet vi ju som sagt var inte, men det skulle kunna vara en lösning iallafall. Särskilt om han reagerat på smällare tidigare.
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Min första tanke var också smällare, här där jag bor har de redan hållt på i flera dagar :( Det kan ju vara bra att ta en temp på honom, för säkerhets skull. Hoppas det blir bättre när ni åker bort!
 
Sv: Det är något konstigt med min hund.. :(

Garanterat en rädsla, och högst troligt är det över smällarna. Min hund har liknande beteende och hon är skott/smäll rädd.

Så här framför nyår blir det förstås alltid värre och jag kör med DAP, gör en "koja" som hon kan krypa in i och känna sig trygg. Jag har även fått utskriven medicin (lugnande tablett.) inför denna nyårsafton, lite blandade känslor att droga ner, det kan ju bli värre men nu tänkte jag testa för första gången iaf.

Men vad du en gör, ömka INTE din hund när den visar detta beteende och är rädd.. det förvärras då.
Försök att vara som vanligt, men blir hunden fixerad i sin blick, så försök avbryta på en gång. Min hund fixerar ofta blicken på himlen och kan stå så länge och rädslan byggs på, om jag inte avbryter.. Det är bra att ignorera i själva stunden det tex smäller men blir den fixerad efter måste man enligt min mening ingripa.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Harrysen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp