Det Bästa Råd du har fått?

Tranan

Trådstartare
Hej, vad är det bästa råd du har fått?
Jag är inte så säker på vad det bästa jag har fått men,
Gå och börja studera! det sa min psykolog till mig och jag gjorde det. Det var nog det bästa jag har fått.
 
Säkert många under livets gång, men en kommentar som satt sig på sistone är "Det är skillnad på att vara populär och att vara omtyckt". Det tänker jag ofta på i ett samhällsklimat som går mer och mer mot stora nätverk, många följare i sociala medier, platt politiskt landskap osv.
 
Psykologcitatet "mind over mood" och reklamversen "get up, stay up [powerade]" har varit mantran som hjälpt mig kicka igång min felkopplade startmotor (ADD).
 
”Gör det du vill och tycker är kul”, är något jag fått med mig hemifrån. Med en betydligt djupare innebörd än vad det låter som i just de orden. Men det började väl vid gymnasieval, då flera av mina vänner rekommenderades av sina föräldrar att gå samhäll, natur eller liknande som ger en bred och bra behörighet för att plugga vidare. Mina föräldrar sa istället ”sök ett program du tror du kommer tycka är kul i tre år, läsa vidare kommer du kunna oavsett”. Även om det aldrig blev några tre år i gymnasiet, utan jag istället hoppade av och åkte utomlands och jobbade med hästar, en karriär jag höll mig till i tio års tid, kunde jag ändå efter det studera vidare, helt utan gymnasiebetyg och sitter idag på ett rätt välbetalt IT-jobb.

Har gjort allt annat än det man ”ska” och ”borde” i livet utan utgått från mig själv, vad som känns bra och vad jag vill - just då. Byta stig kan man alltid göra. :up:
 
Min mormor brukade säga att var sak har sin tid. Det kan göra mig ledsen men också trösta mig och jag ser det som att man får se till att uppskatta det man har, vara glad för det man fick och på gott och ont så varar inget för alltid.

Annars tycker jag om, vill du ha nått så får du jobba för det men glöm inte bort att ha roligt under tiden. Brukar min pappa säga, det är bra, påminner en om att hitta en bra balans.
 
Jag funderade på vad jag skulle välja för utbildning på universitetet och hade en kort lista med alternativ som verkade rimliga. En kollega uppmanade mig att välja den allra roligaste kursen i katalogen utan en tanke på vilket yrke det skulle leda till. Jag följde rådet och har bara haft kul jobb sen dess.
 
Ett av de bästa råden jag sett och själv ständigt vidarebefordrar är den gamla bukefrasen "män är inte projekt". Det ploppar upp i hjärnan varje gång min internaliserade mammaroll vill gå in och styra upp min fullständigt vuxna och kapabla manliga partner.
 
Jag kommer ifrån en arbetarbakgrund och det bästa rådet som jag har fått är att börja studera på högskola av en arbetsförmedlare för ungdomar.

Det andra bästa rådet är gällande relationer av en psykolog som sa att det är bättre att leva ensam än i ett dåligt förhållande. Vill du leva så här i 10 år till. Du kan inte förändra någon som inte vill ändra på sig själv. Något som jag borde förstått själv men inte riktigt gjorde.
 
"Öva på att vara en jobbig finne i röven" Skrivet i min studentmössa. Det var världens bästa svensklärare som skrev det. Hon tyckte jag var för snäll och obesvärlig, och tyckte att jag kunde ta mer plats och kräva mer :)

"Huvudsaken är att det är roligt" Har min pappa alltid sagt till mig. Vill du köpa en gigantisk badflamingo och använda som soffa i vardagsrummet? Du är 50 år? Kör! Huvudsaken är att det är roligt! Vill du skita i intervallträning i dag och istället såsa runt i skogen trots att du har ett lopp att träna för? Kör. Huvudsaken är att det är roligt! :D

Farfar har ett gäng: "Det blir som det blir och det är som det är" Har farfar alltid sagt, med det menar han att man i bland får släppa det man inte kan ändra på.
"Nu har vi kontrollbehov igen" eller förkortat till bara "Kontrollbehov, Hoarfrost" Då vill han att jag/vi ska släppa på kontrollbehovet vi båda lider av.

Farmors bästa till mig är "Du ska vara avföringen!" lång historia kort; Farmor var avdelningschef på ett sjukhus och någon anhörig betedde sig som en komplett svin mot en underordnad, farmor hade lyssnat, anhörig ville prata med avdelningschefen varpå farmor stormade ut och vrålade "Här är det jag som är avföringen och du beter dig som ett svin!" :D Med det vill hon att man aldrig ska acceptera att folk är svin mot andra, och alltid skydda de som inte kan skydda sig. :love:
 
"Köp hästen först."

Det levererades med en sån självklarhet, som att det inte var något att tveka på - av någon som såg mig på ett sätt som ingen gjort tidigare. Det vände upp och ner på hela min tillvaro; på bästa möjliga sätt. Under alltför lång tid hade jag prioriterat andras behov och önskningar framför mina egna, jag var en mästare på uppskjutning av behovstillfredsställelse. Det rådet satte bollar i rullning till ett helt nytt, mycket bättre liv. Tre ord ifrån en människa jag knappt kände. Fantastiskt.
 
"Sälj hästarna". Det är det bästa jag gjort trots att det kändes helt otänkbart då för det var så inpräntat att jag är hästtjej och hade haft egen häst så länge jag kunde minnas. När det väl var gjort så har jag inte ångrat mig en sekund!

Och som någon annan skrev, kan man inte köpa det kontant så har man inte råd. Skulle aldrig köpa något på avbetalning. Absolut inte t.ex en bil. Det enda vi har lån på är våran gård och den är en investering.
 
Hej, vad är det bästa råd du har fått?
Jag är inte så säker på vad det bästa jag har fått men,
Gå och börja studera! det sa min psykolog till mig och jag gjorde det. Det var nog det bästa jag har fått.
Min mamma sa -krusa inte dina kompisar. När jag inte fick vara med och leka. Ibland får man vara med och ibland inte, så funkar det. Inget att fundera vidare på, strunta i dom som inte vill ha dig med och hitta på något annat, så får du vara med en annan gång.
 
"Sälj hästarna". Det är det bästa jag gjort trots att det kändes helt otänkbart då för det var så inpräntat att jag är hästtjej och hade haft egen häst så länge jag kunde minnas. När det väl var gjort så har jag inte ångrat mig en sekund!
Måste svara på detta!! För mig var det precis lika. När sista hästen gick trodde jag att jag skulle sakna hästar något vansinnigt. Hade varit min försörjning och passion i många många år. Dagen efter och alla dagar efter det -är en sådan lättnad att inte ha hästar eller husdjur överhuvudtaget. Både vad gäller ekonomi och frihet.
 
Måste svara på detta!! För mig var det precis lika. När sista hästen gick trodde jag att jag skulle sakna hästar något vansinnigt. Hade varit min försörjning och passion i många många år. Dagen efter och alla dagar efter det -är en sådan lättnad att inte ha hästar eller husdjur överhuvudtaget. Både vad gäller ekonomi och frihet.
Verkligen! Jag hade dessutom kämpat med en enorm ridrädsla i många år. Ständig ångest över att jag "måste" rida och en klump i magen. Var ju så mycket pengar och jobb att hålla hästarna och det enda jag fick för det var ont i magen och dåligt samvete..
Nu kan jag satsa mer på det jag verkligen vill och tycker är kul istället! Men jag kunde verkligen inte förstå det just då, kunde inte se ett liv utan hästar, allt kretsade runt det.
Ibland behöver man andra människors input för att inse sitt eget bästa, i det här fallet min make 🥰 han såg hur det slet på mig både psykiskt och fysiskt med hästarna. Att jag oftare var ledsen än glad när jag kom in från stallet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 857
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 566
Senast: BernT
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp