Det bidde ingenting...

Houdinie

Trådstartare
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?
 
40-årskris.
Den kommer oavsett hur man har det.
Men jag kan trösta dig med att du har massor av tid till det mesta av det där.
Det är bara barn som blir litet svårt med tiden.
Allt det andra kan fortfarande hända.

Och jag vet en tjej som det hände för när hon var 46.
 
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?

Som sagt är det ju bara barnbiten som blir svårare med tiden, med även det går ju att lösa. Ett alternativ är ju att åka till Danmark och inseminera, det hade jag själv länge tänkt göra då jag också alltid varit singel. Nu träffade jag min sambo och blev gravid tre månader senare så ibland händer det snabbt.

Jag vet precis hur hopplöst det känns, men resten av dina mål finns det ju absolut ingen tidsgräns för!
 
Här är en till fullvuxen människa på väg mot 47 som inte heller har några barn, inte gift sig (men sambo), blev plötsligt uppsagd från sitt drömjobb p g a omorganisation o s v, o s v. Jag har inte ens några syskon och därmed inga syskonbarn.. Jag försöker glädjas åt det jag har och att tar chansen att prata och leka med barn till de som jag känner. Det finns så många barn som behöver en positiv vuxenkontakt eller hjälp, jag behöver inte nödvändigtvis "klona" mig själv :o

Att känna sig misslyckad, ensam eller rädd kommer för oss alla i perioder. Oavsett om man lever i ensamhet, tvåsamhet eller med en stor familj.

Vet du att 40 är ingen ålder, du har hur många år som helst på dig att hitta den rätte för dig och du kommer att göra det! :):love: Många barn behöver dig oavsett om det är dina egna eller andras. Ta vara på chanser och möjligheter och njut! Kram!
 
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?

Mycket av det du skriver kan du ju fortfarande få. Varför bara se det som att du måste vara "klar" med ngt för att du är 40. Det är ju tyvärr bara barnbiten som biologin och naturen spelar in. Men även där måste det ju inte vara kört.

Ställ dig skälv frågan om du vill förändra ditt liv. Dvs hur vill du leva och hur ska du uppnå det?
Eller vill du fortsätta som du har det nu?

Jag har delvis en situation som påminner om fin pch jag tänker att det blev inte så som jag exakt hade velat men få får jag göra det bästa jG kan. Och jag tänker att det är upp till mig att förändra mitt liv så det blir som jag vill. Ingen annan kommer förändra mitt liv åt mig.
 
Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?


Nej, det behöver inte alls vara nog.
Du kanske inte kan få allt av det andra men det går att få något av det.
Bestäm vilket som är absolut viktigast och sikta mot målet.

Det är okej att gråta, det gör jag med. Varenda dag i princip. För sådant jag önskar jag hade eller klarar av att göra. Men det är okej att önska och vilja ha mer.
 
Mål. Är något som är väldigt dubbelt. Ibland känner jag att jag och kanske många andra i min generation (jag är åtta år äldre än du TS) skolades in väldigt hårt i vad vi förväntades uppnå med livet . Det som var rätt var man, barn, villa, utbildning och bra jobb. Denna "skolning" resulterar i att man lätt känner sig misslyckad om man inte kan sätta kryss i alla rutor. Och känslan av att vara misslyckad leder i sin tur till att man inte kan uppskatta det man faktiskt har i livet. Bitterheten är den värsta fiende som finns. Det är en känsla som aldrig är positiv, bara destruktiv och förlamande. Drabbas man av bitterhet är det lätt att man slutar hoppas, slutar arbeta för att få det man vill.

TS, om vi kollar över dina "aldrig" - hur många av dem är verkligen "aldrig"? Som flera skrivit finns det en gräns för biologiska barn när det gäller oss kvinnor. Kanske har du passerat den, kanske inte. Resten har inget bäst före datum så länge man är frisk och rörlig. En del av grejorna bör väl ligga inom möjligheternas gräns? Varför är det exempelvis omöjligt att skaffa en stuga? Vill du arbeta med det du utbildade dig till? Är det i så fall verkligen helkört? Ofta finns det möjligheter att vinkla saker så att man i alla fall kommer närmare yrket man verkligen vill ha.

Att du aldrig blev riktigt bra på något, det kan du ju inte veta. Livet har bara börjat. Och varje dag börjar det på nytt. Varje dag kan man lära sig något nytt. Kanske du hittar din grej, din passion under morgondagen. Eller nästa år. Det finns ju massor av grejor man kan pröva på! Jag tog dykcert 2013 (vid fyllda 46). Jag skulle kunna bli riktigt duktig. Om jag vetat det för 30 år sedan hade kanske mitt liv sett annorlunda ut. Men det visste jag inte och jag är glad över de stunder under vatten, svävande viktlös i ett blått hav med korallrev och fiskar runt mig som jag får uppleva nu.

Jag tror alltså inte ett ögonblick på att du inte har möjlighet att uppnå flera av de saker du nämner ovan som "aldrig". Om du vill och tror att du kan. Men jag tror också att du måste ta dig ur det destruktiva, bittra och faktiskt lite självömkande tänkandet du visar i ditt inlägg. Det kan spegla att du är ledsen just nu. Det är en sak. Men om det är tankemönster du återvänder till ofta, då är det läge att börja fundera på vad du kan göra åt dem. De är destruktiva.

Till sist tror jag inte att det finns någon som uppnår allt de drömt om. En del blir inte av, men det kommer annat istället. Det är så dumt att vi uppmuntras till att skapa en dröm som kanske inte ens är varje individs egen utan en norm. Livet är inte ett formulär med kryssrutor som ska checkas av när man råkar ha jämn födelsedag vart femte år. Det är något annat.

Jag hoppas inte du tycker jag är för hård. Det är inte menat som det, men jag blir allvarligt oroad när jag läser texter och anar bitterhet mot livet mellan raderna. Jag har sett hur mycket sådant kan förstöra.
 
Jag fyllde 40 för drygt ett år sedan och har heller inget perfekt liv. Utbildning blev det inte mycket av och jag jobbar ändå inte med det jag har utbildning inom. Större delen av livet har jag i stället fått ägna åt att bli frisk. Vänner är det också ont om. Jag har heller inte något eget hus, vilket jag drömt om i 20 år nu.

Men det enda målet, om man nu kan kalla det för det, är att vid livets slut hamna vid Sankte Pers Port. Typ. Det är i alla fall det enda man med säkerhet vet kommer att hända. Innan dess finns inget som är "det slutliga stadiet då hela livet är perfekt". Livet, det är alla dagar som kom och gick. Inget är statiskt. Allt förändras.

För att få det man vill ha behöver man för det första vara helt klar med vad det är man vill ha. Sedan är frågan hur mycket man vill det, eller om det bara är en önskan. Därefter får man sätta igång med att komma dit man vill/skaffa sig det man vill ha. Under den processen kan man eventuellt komma på att man också lägger krokben för sig själv. Då får man reda ut varför man gör det och sedan jobba sig runt det, om det nu är så att man VILL något och det inte bara är en önskan.

Mitt motto är faktiskt: Där det finns en vilja finns det en väg.

Den vägen kan vara jäkligt krokig, har jag märkt. Det är väl i färre fall än man först tror, som man inte kommer dit man vill, hur mycket man än försöker.
 
Du har ju bara levt 20 år av ditt vuxna liv. Du har mist 40 år till om allt går väl. Nånting av dina drömmar/mål måste du ju kunna få. Målen ändras dessutom med tiden. Hade du fått ett hus kanske du hade ändrat dig och velat ha nåt annat. Hade du fått din utbildning kanske du bytt till nåt helt annat. Hade du fått din man hade du säkert velat ha nån annan:D. Barn ångrar man ju inte så det skippar vi här. Jag höll fast vid samma jobb i 40 år och det ångrar jag. Idag skulle jag kunna köpa hus ensam men det vill jag inte. Gubben fick gå för 35 år sen, ångrat mig icke.
Inte mycket av mina drömmar har slagit in men bitter är jag definitivt inte.
Ge INTE upp som sagt. Säger som Magiana, finns en vilja finns en väg.
 
Varför blev det så? En jättejobbig fråga, som ofta gör ont att titta närmare på. För mig tog det många år av singelliv att ta reda på vad jag egentligen ville. När jag gjort min hemläxa, gick det fort däremot. Då föll bitarna på plats.

Nu har vi inte samma mål i livet, jag har aldrig drömt om att skaffa hus, barn, man och hela den traditionella svängen. Jag har däremot träffat maken och gift mig, vi har hus och jag tycker om min tillvaro.

För att komma på rätt väg måste jag veta var jag är på väg - var jag vill hamna. Annars kan jag gå många mil utan att komma fram.
 
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?

Det känns som att du har haft en tydlig bild av vad du skulle ha uppnått till 40 och få är det så klart knäckande att inte ha nått dit.

Men inget av det du skriver om är för sent än. Är barn viktigt kanske du kan åka till Danmark, är det viktigt med karriären kanske du kan hitta en alternativ väg att gå? En vän till min mamma träffade sin första pojkvän när hon närmade sig 50, de har inga barn men de verkar väldigt lyckliga tillsammans.

Du har många år kvar i livet så försök inte tänka på de år som varit och det som inte blivit utan se de möjligheter som du faktiskt fortfarande har och vilken väg du kan gå för att bli lyckligare.
 
Jag är snart 30 men känner igen mig alltför väl.

Jag bokade en ridresa till solen och hoppas naivt att det ska kännas bättre när jag kommer hem och födelsedagen är avklarad.
 
Min mamma omskolade sig totalt vid 45 års ålder. Hon hade gymnasieutbildning sen innan men blev sjuksköterska. Hon jobbar som det sen dess och trivs bra.

Så det är inte för sent. Du kan fortfarande göra helomvändning i livet. Kanske kommer huset på landet sen när du är pensionär och kan lägga all tid i världen på att njuta av det. Vänner kan man skaffa hela livet. Det är inte för sent!
 
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?

Mitt ex-ex fick barn för nåt år sedan, hon var 41 då, så även det hinns med.
Gällande man/pojkvän (bara baserat på Buke nu) så känns det som om du inte verkar tycka att någon duger,
inte ens du duger i dina egna ögon. Men du har ju iaf något som inte var människa har, flygcertifikat ;)
 
Vad häftigt! Väldigt intressant sak att ta upp när man träffar nya människor. Jag hade blivit väldigt nyfiken och kanske velat följa med på en flygtur om det gick att genomföra. ;)
 
Jaha, så har mitt fyrtionde levnadsår inletts och hittills kan jag sammanfatta mitt liv med att "det bidde ingenting".

Det blev aldrig några barn eller någon man, jag blev aldrig det jag utbildade mig till och jag blev aldrig riktigt duktig på något. Jag har aldrig haft sex och har aldrig blivit kysst. Det blev aldrig en liten röd stuga med vita knutar och aldrig fick jag borra ned fingrarna i myllan och kalla den min.

Jag har mina föräldrar, min bror, mina brorsbarn, några få men goda vänner, två katter och en fantastisk häst. Det borde väl vara nog!?

Så varför sitter jag här ensam i min hyreslägenhet och gråter?

Man får vara ledsen över att saker inte blev som man önskat.
Däremot hoppas jag att du inte ger upp. För att sörja att något är så nu och att ge upp tanken om att det kan ändras i framtiden är skilda saker.

Jag håller med de som säger att det inte är för sent.
Ja, biologiska barn går inte efter viss ålder.
Men övrigt går att göra långt senare än i din ålder.
Och folk över 40 har fått barn förr. Jag vet fler hästtjejer som iom tävling/hästeri alt karriär inte hunnit med barn förrän efter 40. Det gick för dem bra och barnen mår fint. :)

Kram till dig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp