Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

ok, det visste jag inte

får jag inte alls prata med henne om pappan? vad de har gjort t.ex? hon brukar vija berätta för mig nämligen när de har träffats. Jag har inte frågat! Hon måste bestämma själv om hon vill berätta

Jo det är klart du får! Men prata neutralt och naturligt. Berätta om saker ni bestämt ang. dotterns sport och kläder etc. Be henne berätta om vad de gjort och om de haft trevligt.
Prata inte om att du saknar pappan eller om andra känslor som kan göra att hon känner agg mot den nya, hopp om återförening eller saker som får henne att vilja ta ställning mot pappa för mamma. Lojalitetskonflikt är jobbigt.
 
Sv: Det blir bättre

Läst men ej förstått. Vad betyder plikttimmar, antar det är någon sorts övningskörning? Känns ju självklart att du behöver träna innan du kör upp, varför betyder det att det är kört?

I Tyskland är det andra regler än i Sverige. Man måste övningsköra ett visst antal timmar. Och för busskort är det då tydligen 58 timmar som man måste övningsköra. Och en del tester för att kolla stresstålighet och reaktionsförmåga. Dessa tester är dyra. Körkortet kostar runt 100.000:- enligt körskolan.
 
Sv: Det blir bättre

Kanske överspelat nu men kan inte dottern åka utan dig? Pappa kan väl hämta upp henne.

Jag släpper inte in henne ensam inne i stan. Hon är bara 11 år så det känns osäkert. Men jag hade nog kunnat åka in med henne till stan och hålla mig i bakgrunden. Nu åkte vi inte in.
 
Sv: Det blir bättre

Jo det är klart du får! Men prata neutralt och naturligt. Berätta om saker ni bestämt ang. dotterns sport och kläder etc. Be henne berätta om vad de gjort och om de haft trevligt.
Prata inte om att du saknar pappan eller om andra känslor som kan göra att hon känner agg mot den nya, hopp om återförening eller saker som får henne att vilja ta ställning mot pappa för mamma. Lojalitetskonflikt är jobbigt.

Ja, jag förstår att det är fel. Måste tänka mig för.
 
Sv: Det blir bättre

Jag känner allt starkare att jag inte vill stanna i det här landet. Det är så förknippat med exet. Men jag fattar verkligen inte hur jag ska lösa det praktiska. Jag har ingenstans att bo tills jag hittar jobb och bostad i Sverige. Hade jag haft en normal mamma så hade jag ju bott hos henne tills jag hittat något jobb. Och sen hitta bostad...Det berömda moment 22 läget. Hur löser jag det? Jag kan ju inte bo på vandrahem tills jag hittar jobb?
 
Sv: Det blir bättre

Bostad går att fixa om du inte vill bo i Stockholms innerstad eller i andra attraktiva områden.

Men, lämnar du dotter i Tyskland då? Eller går exet med på att du tar henne med dig?

Det går att flyga billigt. förutsatt att ni båda bor någonstans i närheten av en flygplats. Jag vet en ung kvinna som flugit mellan USA och Sverige. Hon tillbringade lov och helger i USA med pappa.
 
Sv: Det blir bättre

Bostad går att fixa om du inte vill bo i Stockholms innerstad eller i andra attraktiva områden.

Men, lämnar du dotter i Tyskland då? Eller går exet med på att du tar henne med dig?

Det går att flyga billigt. förutsatt att ni båda bor någonstans i närheten av en flygplats. Jag vet en ung kvinna som flugit mellan USA och Sverige. Hon tillbringade lov och helger i USA med pappa.

Nej, han vägrar att låta dottern flytta.
 
Sv: Det blir bättre

Nej, han vägrar att låta dottern flytta.

Då är det enkelt.

du måste hitta ett sätt att försörja dig och bo i Tyskland tills dotter är stor nog att bestämma själv.

Lista alternativen vad gäller försörjning, bostad, bostadsort, utbildning etc etc.

Ofta är det enklare att fatta beslut om man har saker på papper framför sig.


Kan du åka till Sverige tex i sommar och ta ett svenskt busskort som du omvandlar till ett tyskt sedan?
 
Sv: Det blir bättre

Då är det enkelt.

du måste hitta ett sätt att försörja dig och bo i Tyskland tills dotter är stor nog att bestämma själv.

Lista alternativen vad gäller försörjning, bostad, bostadsort, utbildning etc etc.

Ofta är det enklare att fatta beslut om man har saker på papper framför sig.


Kan du åka till Sverige tex i sommar och ta ett svenskt busskort som du omvandlar till ett tyskt sedan?

Ja, jag vet.

Jag kan inte ta svenskt busskort, man måste ha bott i landet 6 månader innan man får köra upp.
 
Sv: Det blir bättre

Nej, han vägrar att låta dottern flytta.

Du det tror jag löser sig om du flyttar.
Alternativet är ju att han måste ta hand om henne själv på heltid.

Tror du helt ärligt att han skulle vilja det?
Han använder bara dottern till att hålla dig kvar på ett praktiskt avstånd så att han kan flytta tillbaka om det skiter sig i det nya förhållandet.
 
Sv: Det blir bättre

Jag vet inte. Han vill ju träffa dottern men inte så värst ofta har det ju visat sig. Det är något som jag har försökt att prata med honom om men han som tidigare har kunnat prata om allt med alla pratar inte längre.
 
Sv: Det blir bättre

Kanske det vore läge att han tog sig an dottern under en lite längre period?

De behöver knyta an igen och du behöver se om ditt hus. Hur ser det ut för att ta kortet i Sverige? Kan vara en tid i Sverige och ta kortet?
(sorry - vet att detta med körkortet diskuterats tidigare i tråden men jag minns inte hur det var)
 
Sv: Det blir bättre

Jag kan inte ta svenskt busskort, man måste ha bott i landet 6 månader innan man får köra upp.

Jag har kollat upp det. Mitt alternativ är att söka annat jobb först, skaffa bostad (plättlätt eller hur ;-) ) och sen när det har gått 6 månader gå till ett bussbolag och få körkort den vägen. Som saht så har jag haft körkort men det har slutat att gälla pga av de nya reglerna. Vilket är klokt, jag har inte kört buss sen över 30 år :-)
 
Sv: Det blir bättre

..det är inte så himla svårt att skaffa bostad om man inte måste bo i de större städerna , och sen finns det förtur om man flyttar från annan stad om man får jobb på nya orten
Jag bor i en medelstor stad och här finns det bostäder , inte växer dom på träd men man behöver inte vänta i flera år
 
Sv: Det blir bättre

..det är inte så himla svårt att skaffa bostad om man inte måste bo i de större städerna , och sen finns det förtur om man flyttar från annan stad om man får jobb på nya orten
Jag bor i en medelstor stad och här finns det bostäder , inte växer dom på träd men man behöver inte vänta i flera år

Jag måste ju börja med jobbsökandet. Men jag misstänker att det blir lite höjda ögonbryn om man skickar en ansökan från tyskland.
 
Sv: Det blir bättre

Förmodligen inte mer höjda ögonbryn än om jag som stockholmare skulle söka jobb i Skåne. Det var jag på gång att göra för ett halvår sedan då jag behövde flytta men inte hittade bostad. På ny ort kunde jag alltid bo i husvagn tills vidare innan ett husköp. Men nu hittade jag ny bostad här och det var en egen annons på Blocket som löste det. Plötsligt hade jag ett flertal alternativ att välja på. Så bostadsproblemet kommer säkert att lösa sig på ett eller annat sätt oavsett vart du flyttar (centralt i storstad kan väl bli knepigt förstås).
 
Sv: Det blir bättre

Jag måste ju börja med jobbsökandet. Men jag misstänker att det blir lite höjda ögonbryn om man skickar en ansökan från tyskland.

Det tror jag inte. Du är ju en hemvändande svensk. Det är inte så ovanligt. Då skulle det nog bli mer höjda ögonbryn om du skickade en ansökan från Sverige till Tyskland. Men till och med det lyckades jag få jobb på (och såååå konstigt tyckte de inte heller att det var. EU har öppnat dörrar, det är inte längre så ovanligt att man väljer några år utomlands).
 
Sv: Det blir bättre

Jag måste ju börja med jobbsökandet. Men jag misstänker att det blir lite höjda ögonbryn om man skickar en ansökan från tyskland.

Det tror jag inte. Tyskland är inte fjärran nejder som ingen svensk någonsin har vågat sig på att besöka. Skriv i ansökan att du har bott i Tyskland en tid och nu planerar att återvända till Sverige. Det är väl inget konstigt med det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 591
Senast: Grazing
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 665
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp